Tieverkon kunnossapidon lisärahoitus kaksinkertaisti tieverkon päällystystyöt viime vuodesta

30.09.2024 9.02

tienhoitoauto_kesa.jpg

Väyläviraston tiedotteen mukaan tänä vuonna päällystetään yhteensä yli 4 000 kilometriä maanteitä sekä kävely- ja pyöräilyväyliä. Samaan suuruusluokkaan päästiin viimeksi vuonna 2020. Poikkeuksellisen vilkas päällystyskausi selittyy hallituksen myöntämällä lisärahoituksella, jonka turvin pystytään taittamaan maantieverkon korjausvelan kasvua. Myös työllisyysvaikutukset ovat merkittävät.

Uutta päällystettä on kuluvan vuoden aikana saatu ympäri Suomen. Maanteiden päällystysten korjaustöitä on kuluvana vuonna tehty kuuden urakoitsijan voimin lähes 50 urakassa, kaikkien Manner-Suomen maakuntien alueella ja yli 190 kunnassa.

Vuonna 2023 maanteitä sekä kävely- ja pyöräilyväyliä päällystettiin yhteensä vain 1 682 kilometriä, mutta tänä vuonna lukema kohoaa yli 4 000 kilometrin hallituksen myöntämän lisärahoituksen turvin. Valtaosa päällystyskauden töistä on jo saatu valmiiksi.

Lisärahoituksella työllistetty noin 2 300 henkilöä

Hallituksen myöntämällä, korjausvelan kasvun taittamiseen tarkoitetulla lisärahoituksella on ollut myös merkittävä työllisyysvaikutus. Nyrkkisääntönä voidaan pitää sitä, että miljoona euroa työllistää yhdeksän henkilöä päällysteketjussa, joten 250 miljoonalla eurolla on työllistetty noin 2 300 henkilöä.

Viime vuosina rahoituskehys on ollut niukka, joten päällystystyöt on priorisoitu vilkkaimmalle noin 10 000 kilometrin verkolle, jossa liikenteestä kulkee noin kaksi kolmasosaa. Siten muun tieverkon kunto on heikentynyt. Huonokuntoisten päällysteiden määrän kasvu kuitenkin taittuu ja jopa hieman laskee tänä vuonna.

Pohjois-Suomessa viimeiset kohteet saadaan valmiiksi arviolta syys-lokakuun vaihteessa. Sen sijaan Etelä-Suomessa päällystystyöt voivat venyä jopa marraskuulle saakka. Päällystystyön jälkeen tehdään vielä tiemerkinnät, ennen kuin työmaa on kokonaan valmis.

Kävely- ja pyöräilyväyliä päällystetty viimeksi yhtä paljon vuonna 2010

Poikkeuksellinen vuosi näkyy myös valtion omistamilla kävely- ja pyöräteillä. Niitä päällystetään tänä vuonna lähes 200 kilometriä, kun edellisen kerran vastaavaan lukuun on päästy vuonna 2010. Korjausvelan kasvu siis taittuu myös kävelyn ja pyöräilyn väylillä.

”Kävely- ja pyöräilyväylien päällysteisiin panostetaan tarpeiden mukaisesti, ja tänä vuonna käytettävissä olleet resurssit mahdollistivat viime vuosia selvästi suuremmat päällystyskilometrit, mikä on erittäin tervetullutta", Anttila toteaa.

11.10.2024 22.00KATSO TÄSTÄ 11.10. LÄHETYS! Laajasti maarakennus, kuljetus ja metsäalan asiaa
11.10.2024 13.33Lauttaliikenteen palvelutasoa ja kuljetuskapasiteettia lisätään Järvi-Suomessa - Lossien kantavuus kasvaa 90 tonniin
11.10.2024 0.03Kotimaisen koivuvenerituotannon lopettaminen uhkaa 370 työpaikkaa Suolahdessa
10.10.2024 21.00VAIKUTA NYT: Suomen parhainta raakapuun tehdasvastaanottoa etsitään - äänestää ehdit 15.10. saakka
10.10.2024 13.38Renaultin raskaisiin kuorma-autoihin luvassa päivityksiä mallivuodelle 2025
10.10.2024 9.35Puukaupan vilkastuminen nostaa kantohintoja
10.10.2024 9.25Metsäteollisuustuotteiden kysyntä elpymässä
10.10.2024 9.18Metsähakkeen käyttö ja hinnat nousussa
10.10.2024 8.00Nimityksiä Metsä Groupin liiketoiminta-alueiden johtoryhmissä
09.10.2024 8.00MAN palkitsee uusia sähkö kuorma-auto-asiakkaita kattavalla palvelupaketilla

Siirry arkistoon »