Tieverkon kunnossapidon lisärahoitus kaksinkertaisti tieverkon päällystystyöt viime vuodesta

30.09.2024 9.02

tienhoitoauto_kesa.jpg

Väyläviraston tiedotteen mukaan tänä vuonna päällystetään yhteensä yli 4 000 kilometriä maanteitä sekä kävely- ja pyöräilyväyliä. Samaan suuruusluokkaan päästiin viimeksi vuonna 2020. Poikkeuksellisen vilkas päällystyskausi selittyy hallituksen myöntämällä lisärahoituksella, jonka turvin pystytään taittamaan maantieverkon korjausvelan kasvua. Myös työllisyysvaikutukset ovat merkittävät.

Uutta päällystettä on kuluvan vuoden aikana saatu ympäri Suomen. Maanteiden päällystysten korjaustöitä on kuluvana vuonna tehty kuuden urakoitsijan voimin lähes 50 urakassa, kaikkien Manner-Suomen maakuntien alueella ja yli 190 kunnassa.

Vuonna 2023 maanteitä sekä kävely- ja pyöräilyväyliä päällystettiin yhteensä vain 1 682 kilometriä, mutta tänä vuonna lukema kohoaa yli 4 000 kilometrin hallituksen myöntämän lisärahoituksen turvin. Valtaosa päällystyskauden töistä on jo saatu valmiiksi.

Lisärahoituksella työllistetty noin 2 300 henkilöä

Hallituksen myöntämällä, korjausvelan kasvun taittamiseen tarkoitetulla lisärahoituksella on ollut myös merkittävä työllisyysvaikutus. Nyrkkisääntönä voidaan pitää sitä, että miljoona euroa työllistää yhdeksän henkilöä päällysteketjussa, joten 250 miljoonalla eurolla on työllistetty noin 2 300 henkilöä.

Viime vuosina rahoituskehys on ollut niukka, joten päällystystyöt on priorisoitu vilkkaimmalle noin 10 000 kilometrin verkolle, jossa liikenteestä kulkee noin kaksi kolmasosaa. Siten muun tieverkon kunto on heikentynyt. Huonokuntoisten päällysteiden määrän kasvu kuitenkin taittuu ja jopa hieman laskee tänä vuonna.

Pohjois-Suomessa viimeiset kohteet saadaan valmiiksi arviolta syys-lokakuun vaihteessa. Sen sijaan Etelä-Suomessa päällystystyöt voivat venyä jopa marraskuulle saakka. Päällystystyön jälkeen tehdään vielä tiemerkinnät, ennen kuin työmaa on kokonaan valmis.

Kävely- ja pyöräilyväyliä päällystetty viimeksi yhtä paljon vuonna 2010

Poikkeuksellinen vuosi näkyy myös valtion omistamilla kävely- ja pyöräteillä. Niitä päällystetään tänä vuonna lähes 200 kilometriä, kun edellisen kerran vastaavaan lukuun on päästy vuonna 2010. Korjausvelan kasvu siis taittuu myös kävelyn ja pyöräilyn väylillä.

”Kävely- ja pyöräilyväylien päällysteisiin panostetaan tarpeiden mukaisesti, ja tänä vuonna käytettävissä olleet resurssit mahdollistivat viime vuosia selvästi suuremmat päällystyskilometrit, mikä on erittäin tervetullutta", Anttila toteaa.

14.03.2025 23.00KATSO TÄSTÄ 14.3. LÄHETYS! Laajasti mielenkiintoista kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa + raportti Seinäjoen Konepäiviltä
13.03.2025 10.00Wetterin raskaan kaluston liiketoiminta kasvoi merkittävästi vuonna 2024
13.03.2025 9.40Stora Enso tuo tie- ja kulotuspalvelut metsänomistajien saataville
12.03.2025 11.07Ponssen vuosi 2024: Haasteita ja kasvun mahdollisuuksia
12.03.2025 10.45Uusi rahoitusvaihtoehto MAN-asiakkaille Suomessa
12.03.2025 10.25Raumalle kaavaillun uuden pakkaustehtaan hankkeelle myönnetty osarahoitus
12.03.2025 10.00Mahdollisuuksien metsä -koulukampanjassa innostetaan metsäalan opiskeluun
12.03.2025 10.00Scania ennätykselliseen tulokseen vuonna 2024
11.03.2025 18.00BUSSIKYYTI ENERGIAPÄIVÄÄN reitillä Hämeenkyrö-Ylöjärvi-Pirkkala-Lempäälä-Hämeenlinna-Askola
11.03.2025 14.54Tukes: Teräsrakenteinen ajoramppi voi olla hengenvaarallinen

Siirry arkistoon »