IAA 2024: Vetykuorma-autolle innovaatiopalkinto

19.09.2024 14.05

vety_man.png

Vetykäyttöinen kuorma-auto MAN hTGX on voittanut Truck Innovation Award 2025 -palkinnon. MAN Truck & Busin tutkimus- ja kehitystoiminnasta vastaava johtokunnan jäsen Frederik Zohm otti arvostetun palkinnon vastaan lehdistöpäivän aikana. Hyötyajoneuvovalmistaja MAN Truck & Bus on ensimmäinen eurooppalainen kuorma-autonvalmistaja, joka valmistaa piensarjan vetykäyttöisellä polttomoottorilla. 

Tämä on kolmas kerta, kun MAN Truck & Bus on voittanut Truck Innovation Award -palkinnon. Vasta vuonna 2024 hyötyajoneuvojen valmistaja sai palkinnon itsenäisen ajamisen alan tutkimus- ja kehityshankkeistaan ANITA- ja ATLAS-L4-hankkeista. Vuonna 2019 automatisoitu rakennustyömaan suojausajoneuvo AFAS voitti himoitun alan palkinnon heti ensimmäisenä vuotenaan. 

IToY:n toimittajat kiittelivät Saalfeldenissä Itävallassa tehdyssä ajotestissä MAN hTGX:n dieseltyyppistä suorituskykyä ja käsiteltävyyttä, jotka saavutetaan MAN 16,8-litraisella kuusisylinterisellä H4576-vetymoottorilla. Tuomaristo kehui myös raskaan kuorma-auton lähes nollapäästöisyyttä, noin 600 kilometrin toimintasädettä, jonka mahdollistaa 700 baarin ja 56 kilon kapasiteettinen vetypainesäiliö, sekä yksinkertaistettua pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmää. 

Aluksi noin 200 yksikköä käsittävä piensarja on tarkoitus toimittaa asiakkaille Saksaan, Alankomaihin, Norjaan, Islantiin ja valittuihin Euroopan ulkopuolisiin maihin jo vuonna 2025. MAN hTGX tarjoaa vaihtoehtoisen nollapäästöisen käyttövoimavaihtoehdon erikoissovelluksiin, esimerkiksi raskaiden tavaroiden kuljetukseen - kuten rakentamiseen, säiliökuljetuksiin tai puutavarakuljetuksiin. hTGX voi olla myös vaihtoehto akkusähkökuorma-autoille, kun sitä käytetään alueilla, joilla ei ole riittävää latausinfrastruktuuria, tai markkinoilla, joilla vetyä on jo riittävästi saatavilla. 

MAN hTGX on saatavana 6x2- ja 6x4-akselistorakenteisena, mikä mahdollistaa suuren hyötykuorman ja jopa 600 kilometrin enimmäistoimintamatkan. Vetypolttomoottori H45 perustuu hyväksi todettuun D38-dieselmoottoriin, ja se valmistetaan Nürnbergin moottori- ja akkutehtaalla Saksassa. 

11.10.2024 22.00KATSO TÄSTÄ 11.10. LÄHETYS! Laajasti maarakennus, kuljetus ja metsäalan asiaa
11.10.2024 13.33Lauttaliikenteen palvelutasoa ja kuljetuskapasiteettia lisätään Järvi-Suomessa - Lossien kantavuus kasvaa 90 tonniin
11.10.2024 0.03Kotimaisen koivuvenerituotannon lopettaminen uhkaa 370 työpaikkaa Suolahdessa
10.10.2024 21.00VAIKUTA NYT: Suomen parhainta raakapuun tehdasvastaanottoa etsitään - äänestää ehdit 15.10. saakka
10.10.2024 13.38Renaultin raskaisiin kuorma-autoihin luvassa päivityksiä mallivuodelle 2025
10.10.2024 9.35Puukaupan vilkastuminen nostaa kantohintoja
10.10.2024 9.25Metsäteollisuustuotteiden kysyntä elpymässä
10.10.2024 9.18Metsähakkeen käyttö ja hinnat nousussa
10.10.2024 8.00Nimityksiä Metsä Groupin liiketoiminta-alueiden johtoryhmissä
09.10.2024 8.00MAN palkitsee uusia sähkö kuorma-auto-asiakkaita kattavalla palvelupaketilla

Siirry arkistoon »