IAA 2024: Vetykuorma-autolle innovaatiopalkinto

19.09.2024 14.05

vety_man.png

Vetykäyttöinen kuorma-auto MAN hTGX on voittanut Truck Innovation Award 2025 -palkinnon. MAN Truck & Busin tutkimus- ja kehitystoiminnasta vastaava johtokunnan jäsen Frederik Zohm otti arvostetun palkinnon vastaan lehdistöpäivän aikana. Hyötyajoneuvovalmistaja MAN Truck & Bus on ensimmäinen eurooppalainen kuorma-autonvalmistaja, joka valmistaa piensarjan vetykäyttöisellä polttomoottorilla. 

Tämä on kolmas kerta, kun MAN Truck & Bus on voittanut Truck Innovation Award -palkinnon. Vasta vuonna 2024 hyötyajoneuvojen valmistaja sai palkinnon itsenäisen ajamisen alan tutkimus- ja kehityshankkeistaan ANITA- ja ATLAS-L4-hankkeista. Vuonna 2019 automatisoitu rakennustyömaan suojausajoneuvo AFAS voitti himoitun alan palkinnon heti ensimmäisenä vuotenaan. 

IToY:n toimittajat kiittelivät Saalfeldenissä Itävallassa tehdyssä ajotestissä MAN hTGX:n dieseltyyppistä suorituskykyä ja käsiteltävyyttä, jotka saavutetaan MAN 16,8-litraisella kuusisylinterisellä H4576-vetymoottorilla. Tuomaristo kehui myös raskaan kuorma-auton lähes nollapäästöisyyttä, noin 600 kilometrin toimintasädettä, jonka mahdollistaa 700 baarin ja 56 kilon kapasiteettinen vetypainesäiliö, sekä yksinkertaistettua pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmää. 

Aluksi noin 200 yksikköä käsittävä piensarja on tarkoitus toimittaa asiakkaille Saksaan, Alankomaihin, Norjaan, Islantiin ja valittuihin Euroopan ulkopuolisiin maihin jo vuonna 2025. MAN hTGX tarjoaa vaihtoehtoisen nollapäästöisen käyttövoimavaihtoehdon erikoissovelluksiin, esimerkiksi raskaiden tavaroiden kuljetukseen - kuten rakentamiseen, säiliökuljetuksiin tai puutavarakuljetuksiin. hTGX voi olla myös vaihtoehto akkusähkökuorma-autoille, kun sitä käytetään alueilla, joilla ei ole riittävää latausinfrastruktuuria, tai markkinoilla, joilla vetyä on jo riittävästi saatavilla. 

MAN hTGX on saatavana 6x2- ja 6x4-akselistorakenteisena, mikä mahdollistaa suuren hyötykuorman ja jopa 600 kilometrin enimmäistoimintamatkan. Vetypolttomoottori H45 perustuu hyväksi todettuun D38-dieselmoottoriin, ja se valmistetaan Nürnbergin moottori- ja akkutehtaalla Saksassa. 

09.07.2025 8.00Valmet toimittaa keskeistä sellutehdasteknologiaa Shandong Sun Paperin Yandianin sellutehtaalle Kiinaan
08.07.2025 8.20Pekka Liiri Oy - puunkorjuuta vuodesta 1981
07.07.2025 11.00Tulosvaroitus: Metsä Groupin vertailukelpoinen liiketulos huhti-kesäkuulta 2025 on selvästi tappiollinen
07.07.2025 10.00Relais Groupin konserniyhtiö Raskone ostaa kaksi raskaan kaluston korjaamoa Wetteri Auto Oy:ltä
07.07.2025 9.00Puolustusvoimat ovat tilanneet Scania Suomelta 15 kappaletta paloautoja
05.07.2025 11.00Kuljetus- ja logistiikkanäyttely palaa Helsingin Messukeskuksen ohjelmaan toukokuussa 2027
04.07.2025 18.00KATSO TÄSTÄ OKRA 2025 -ERIKOISLÄHETYS! Laaja raportti maatalousnäyttelystä - paljon asiaa koneista ja urakoinnista
03.07.2025 17.00Ford tuo markkinoille odotetun E-Transit Custom AWD -nelivetomallin
03.07.2025 16.00Stellantis laajentaa sähköistä hyötyajoneuvotarjontaansa ? Cargo Box BEV lähtee tuotantoon Atessan tehtaalla ja CustomFit-ohjelma kasvaa
03.07.2025 15.00MAXUS paljasti täyssähköisen eTERRON 9- ja dieselkäyttöisen T60 MAX -lava-autojen hinnat

Siirry arkistoon »