MAN kattavasti esillä Saksan IAA hyötyautonäyttelyssä16.09.2024 13.33
MAN Truck & Bus siirtyy IAA 2024 -messuilla uuteen aikakauteen: mottona ”Simplifying Business” (liiketoiminnan yksinkertaistaminen) yritys esittelee ensimmäistä kertaa koko kuorma-autojen voimalinjavalikoimansa sähkö-, vety- ja dieseltekniikalla. MAN eTGL on maailman ensiesittelyssä: sähkökäyttöinen 12-tonninen kuorma-auto täydentää MANin sähkökäyttöisten kuorma-autojen valikoimaa kevyillä jakelukuljetuksilla. eTGL:n myötä MAN tarjoaa nyt asiakkailleen täydellisen valikoiman sähkökäyttöisiä kuorma-autoja 12 tonnista 50 tonniin - mukaan lukien niihin liittyvä konsultointi ja palvelut, jotka myös esitellään. MAN hTGX -vetypolttomoottori täydentää päästötöntä valikoimaa erikoissovelluksiin. MAN on ensimmäinen eurooppalainen kuorma-autovalmistaja, joka lanseeraa vuodesta 2025 alkaen vetypolttomoottorilla varustetun piensarjan. MAN-puoliperävaunun vetoautojen perinteisen dieselkäytön innovaatiot mallivuodesta 2025 alkaen keskittyvät polttoaineenkulutuksen ja CO2-päästöjen vähentämiseen jopa neljällä prosentilla. Tämän mahdollistavat erittäin tehokas, täysin uudelleen kehitetty PowerLion-ajovoimalinja uudella D30-moottorilla, joka perustuu TRATON GROUPin yhteiseen komponenttialustaan, uusi MAN TipMatic 14 -vaihteisto ja aerodynaamiset toimenpiteet. Sähkökäyttö on MAN Truck & Busin tärkein voimalinjatekniikka. ”Vaikka CO2-vapaaseen tavaraliikenteeseen siirtymiselle on ominaista useat eri voimalinjatekniikat, keskitymme selvästi sähköiseen liikkuvuuteen pääasiallisena voimalinjatekniikkana”, sanoo MAN Truck & Busin toimitusjohtaja Alexander Vlaskamp. ”Vetypolttomoottori voi olla hyödyllinen lisä erikoissovelluksiin, samoin kuin polttokennovoimalinja, joka on tällä hetkellä vielä kehitteillä. Lisäksi dieselmoottorilla on edelleen tärkeä rooli koko muutosprosessin ajan, kunnes se korvataan kokonaan. Siksi olemme tehneet siitä entistäkin tehokkaamman, taloudellisemman ja CO2-päästöiltään pienemmän täysin uudella PowerLion-voimansiirrolla ja uudella D30-moottorilla. Se perustuu TRATON GROUPin yhteiseen moottorialustaan ja on kehitysosastojemme tiiviin yhteistyön konkreettinen tulos. MANilla valmistamme poltto- ja sähkökäyttöisiä kuorma-autoja samalla sarjatuotantolinjalla, minkä ansiosta voimme reagoida joustavasti kysynnän siirtymiseen kohti sähkökäyttöisiä kuorma-autoja. Jotta sähkövoimalinjaan siirtyminen onnistuisi, latausinfrastruktuurin laajentamisen on kuitenkin oltava ehdoton prioriteetti poliitikoille, infrastruktuurin ylläpitäjille ja valmistajille.” eTGL juhlii maailman ensiesitystään IAA:lla. MAN Truck & Bus esittelee uuden MAN eTGL:n ensimmäistä kertaa IAA 2024 -messuilla. Sähkökäyttöinen 12-tonninen kuorma-auto täydentää MANin sähkökuorma-autovalikoimaa kevyisiin jakelukuljetuksiin. Jopa 235 kilometrin toimintasäde, noin 30 minuutin pikalataus ja jopa 6 600 kilon hyötykuorma korista riippuen tarjoavat ihanteellisen yhdistelmän hiljaiseen ja paikallisesti CO2 -vapaaseen kuljetukseen kaupunkien tavaralogistiikassa elintarvikeketjuille, jälleenmyyjille tai catering-alan yrityksille. Yhdessä eTGS:n ja eTGX:n kanssa MAN tarjoaa nyt uuden eTGL:n myötä koko kokonaispainovalikoiman 12 tonnista 50 tonniin täysin sähköisesti. Verrattain alhaiset toimintasäteen vaatimukset, mahdollisuus varikkolataukseen logistiikkakeskuksissa ja polttomoottorikäyttöisten kuorma-autojen lisääntyvät melu- ja päästörajoitukset kaupunkien keskustoissa tekevät kaupunkien jakelukuljetuksista tärkeän lähtökohdan siirtymiselle sähköiseen liikkuvuuteen. MAN eTGL laajentaa huomattavasti jo nyt lukemattomia eTruck-kokoonpanovaihtoehtoja. MANin eTruck-valikoima kasvaa merkittävästi eTGL:n ”raskaat” veljekset - MAN eTGX ja MAN eTGS - soveltuvat kaikkien asiaankuuluvien toimialojen, koriratkaisujen ja kuljetustehtävien vaatimuksiin. Kolmen, neljän, viiden tai kuuden modulaarisesti yhdistettävän ja vaihtelevasti sijoitettavan akun ansiosta 18-28 tonnin painoiset MAN eTGX- ja MAN eTGS-alustat, joissa on valinnaisesti 333, 449 tai 544 hevosvoimaa sähkötehoa, tarjoavat asiakkaille entistäkin enemmän joustavuutta. MAN esittelee IAA-messuilla ensimmäistä kertaa myös MAN eTGX 6x2 -alustaan tarkoitetun akkuasetelman, jossa on seitsemäs suurjänniteakku. Seitsemännen akun kapasiteetti on 623 kWh (560 kWh käytettävissä), ja se kasvattaa toimintasädettä vielä kerran merkittävästi: ajotehtävästä riippuen toimintasäde on noin 650 km ilman latausta. Lisäakkujen tehoa voidaan luonnollisesti käyttää myös lisälaitteiden käyttämiseen. Seitsemännen akun asentaa MAN Individual. MAN eTGX- ja MAN eTGS-malleja valmistellaan tulevaan MCS-megawattilatausstandardiin, jossa lataus on jopa 1000 kW ja joka mahdollistaa lataamisen kuljettajan ajotauon aikana. Tämä mahdollistaa jopa 800 kilometrin päivittäisen toimintasäteen kuudella akulla varustetussa kokoonpanossa, mikä riittää myös tyypillisiin pitkän matkan kuljetussovelluksiin. Tämä on yksi syy siihen, miksi asiakkaiden kiinnostus on jo nyt suurta: noin 2300 kyselyä ja tilausta on jo saatu, mukaan lukien 100 ajoneuvon suurtilaus Ranskasta. Investoinnit latausalueisiin ja latausasemiin Kilpailukykyisten BEV-ajoneuvojen lisäksi latausinfrastruktuurilla on ratkaiseva rooli sähköisen liikkuvuuden yleistymisessä. Latausinfrastruktuurin yhteisyritys Milence, jossa MAN on mukana osana TRATON GROUPia Daimler Truckin ja Volvo Trucksin ohella, avasi äskettäin yhden ensimmäisistä suurista kuorma-autojen latausasemista Antwerpenin satamassa. Yhteensä 1700 latauspistettä on tarkoitus luoda lähivuosina valmistajien omasta aloitteesta. Vuoteen 2030 mennessä tarvitaan yhteensä 50 000 latauspistettä, jotta sähkökäyttöisten kuorma-autojen määrä voi kasvaa jatkuvasti. Osana uutta kumppanuuttaan energiayhtiö E.ON ja MAN Truck & Bus perustavat eri puolille Eurooppaa noin 170 latauspaikkaa, joissa on noin 400 latauspistettä sähkökuorma-autojen julkista latausta varten. E.ON ja MAN investoivat uusiin latauspaikkoihin, joita rakennetaan MANin nykyisen huoltoverkoston yhteyteen ja joissa myös muiden valmistajien hyötyajoneuvot voivat ladata julkisesti. Pelkästään Saksaan on suunnitteilla noin 125 latauspaikkaa. Näin luodaan maan tähän mennessä laajin valtakunnallinen raskaiden hyötyajoneuvojen julkinen latausverkosto. E.ON ja MAN rakentavat lisää latauspaikkoja esimerkiksi Itävaltaan, Yhdistyneeseen kuningaskuntaan, Tanskaan, Italiaan, Puolaan, Tšekin tasavaltaan ja Unkariin. E.ON on jo ottanut käyttöön kaksi latauspistettä MAN-huollon toimipisteessä Berlin-Wildaussa, ja kaksi muuta toimipistettä (Karlsfeld ja Fürstenwalde) otetaan käyttöön vain muutama kuukausi ilmoituksen jälkeen. MAN on ensimmäinen valmistaja, joka tuo markkinoille vetypolttomoottorilla varustettuja kuorma-autoja. Samanaikaisesti sähköisen liikkuvuuden lisäämisen kanssa MAN kehittää vetyteknologiaa täydentävänä päästöttömänä ratkaisuna erityissovelluksiin, kuten raskaaseen liikenteeseen tai alueille, joilla latausinfrastruktuuria on vaikea toteuttaa. MAN esittelee IAA-messuilla prototyypin vetykäyttöisestä polttomoottoriautosta, jota toimitetaan asiakkaille Saksassa, Alankomaissa, Norjassa, Islannissa ja tietyissä Euroopan ulkopuolisissa maissa ensimmäistä kertaa MAN hTGX -nimellä pienessä, aluksi 200 ajoneuvon sarjassa vuodesta 2025 alkaen. Se täyttää sähkökäyttöisen vastineensa tavoin tiukat kriteerit nollapäästöisenä ajoneuvona. Erittäin tehokas tavanomainen voimalinja siirtymävaiheessa Uudella Power Lion -voimalinjajärjestelmällä MAN tuo MAN TGX- ja TGS-puoliperävaunullisiin vetoautoihin erittäin tehokkaan voimansiirron, joka vastaa perinteisten polttomoottorikäyttöisten kuorma-autojen jatkuvaan kysyntään teknologisessa siirtymässä päästöttömiin voimalinjaihin. TRATON GROUPin niputetun teknologiaosaamisen pohjalta erityisesti MAN-ajoneuvoja varten kehitetyllä moottorilla saavutetaan huomattava polttoaineen lisävähennys ja siten jopa 4 prosentin hiilidioksidivähennys myös uuden MAN TipMatic 14 -vaihteiston, uuden sukupolven jarrujen ja aerodynaamisten toimenpiteiden avulla. Ajoneuvon koko käyttöiän aikana tämä merkitsee nykyisillä dieselhinnoilla arvioituna yli 20 000 euron kustannussäästöä ja jopa 35 tonnin CO2-säästöä. Maissa, joissa on CO2-maksu, se voi myös tarjota lisäsäästöjä kilometrikustannuksissa luokittelemalla ne erittäin edullisiin tiemaksuluokkiin. Uusimmat turvallisuus- ja avustinjärjestelmät Hiilidioksidipäästöjen vähentämisteknologioiden lisäksi IAA:ssa keskitytään uusiin avustinjärjestelmiin. MAN on valmistanut vuoden 2024 alusta lähtien sarjatuotannossa oleviin kuorma-autosarjoihinsa jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden havaitsemisjärjestelmän, EBA-hätäjarrutusavustimen kolmannen sukupolven ja kääntymisavustimen, joka suojaa kaikkein haavoittuvimpia tienkäyttäjiä, ja toukokuussa Transpotec-messuilla esiteltiin MAN TGE-pakettiauton uusi versio, jossa on laaja valikoima uusia turvallisuus- ja avustustoimintoja. Näihin kuului muun muassa Cruise Assist Plus -järjestelmä, jossa on Emergency Assist -toiminto. Hätäavustin tarkkailee jatkuvasti kuljettajan toimintaa. Jos tämä ei toteudu, järjestelmä voi pysäyttää ajoneuvon ja sen jälkeen turvata sen (aktivoida hätävilkut, antaa eCall-kutsun, avata ovet). MAN kestävän kehityksen mukaisella osastorakentamisella IAA 2024 -messuilla Maanteiden tavaraliikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentäminen on MANin painopisteenä IAA Transportation 2024 -messuilla. Kestävän kehityksen ajatus näkyy myös MANin messuosaston suunnittelussa hallissa 12. Uudelleenkäytettävät materiaalit, jotka palautetaan tapahtuman jälkeen kiertoon, ovat keskeisessä asemassa osastorakentamisessa. Tällä tavoin - kiertotalouden hengessä ja pitkän aikavälin arvonluonnin vuoksi - jätteet minimoidaan ja tuotteiden ja materiaalien elinkaarta pidennetään. Esimerkiksi messuosaston varusteissa käytetään laminaatin ja muovin sijasta alumiinia, mattolaattoja, puuta ja lasia. Painettuja mainoksia vähennetään minimiin, ja osastojen henkilökunnalla on paperiset nimikyltit. Rakenteet varastoidaan IAA:n jälkeen ja niitä käytetään muilla messuilla. Suurin osa kalusteista ja laitteista on vuokrattuja. Ostetut kasvit istutetaan MANin Münchenin toimipisteeseen tai sijoitetaan toimistoon IAA:n jälkeen. Tarkan laskennan pitäisi varmistaa, että päivän päätteeksi ei jää ruokaa yli. Jos kaikkia suunniteltuja annoksia ei kuitenkaan ole syöty, ne lahjoitetaan ruokapankkiin eikä niitä heitetä pois. Ateriat ja välipalat jaetaan paperipakkauksissa, juomat tarjoillaan kuppeihin ja laseihin paperimukien sijaan. Jokaiselle MAN-henkilöstön jäsenelle annetaan uudelleentäytettävä vesipullo, joka täytetään vesihana-asemalla. |