Autoalan yritysten maahantuomat käytetyt autot sähköistää vauhdilla Suomen henkilöautokantaa16.09.2024 10.42
Autoalan Keskusliitto: Käytettyjen autojen maahantuonti yhdistettynä uusien autojen ensirekisteröinteihin sähköistää Suomen henkilöautoliikennettä vauhdilla, joka on nyt EU:n nopeinta. Käytettyjen tuonnilla on merkittävä rooli liikenteen sähköistymisessä ja Suomen päästötavoitteisiin pääsemisessä. Se myös kertoo suomalaisten halusta ajaa laadukkailla vähäpäästöisillä autoilla. Lähes jokainen Suomeen käytettynä maahantuotu auto on uudempi ja vähäpäästöisempi kuin keskimääräinen Suomessa liikennekäytössä oleva auto. Ladattavilla autoilla on Suomessa edelleen suuri kysyntä Autoalan Tiedotuskeskuksen Suomalaisten autoilu 2023 -tutkimuksen mukaan suomalaisista autoilijoista 51 prosenttia voisi valita autokseen ladattavan hybridin. Täyssähköautokin olisi mahdollinen valinta 40 prosentille kaikista vastaajista. Ostovoima ja kannusteet eivät kuitenkaan ole riittäviä, jotta niitä oltaisiin valmiita ostamaan vain uusina. Näin kysyntä on ohjautunut enenevässä määrin käytettyihin ladattaviin autoihin, joita autoliikkeet tuovat ulkomailta. Suurimmat käytettyinä maahantuovat toimijat ovat suomalaisia yrityksiä, jotka maksavat veronsa Suomeen Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tilaston mukaan Suomeen tuotiin tammi-elokuussa 28 382 käytettyä henkilöautoa, mikä on 16 prosenttia enemmän kuin vuonna 2023 vastaavana aikana (24 427). Kun yritys tuo maahan arvonlisäverollisen vaihtoauton Euroopasta, siitä maksetaan arvonlisävero ja autovero Suomeen samalla tavoin kuin uudesta autosta. Yrityksen käytettynä maahantuoman arvonlisäverollisen auton verokohtelu ei tältä osin eroa uutena maahantuodusta autosta. Enin osa käytettynä maahantuoduista ajoneuvoista on arvonlisäverollisia. Käytettyjen tuonti tarvitsee rinnalleen uuden auton kaupan vahvaa elpymistä “Suomen autokannan uudistuminen tarvitsee huomattavasti virkeämpää uusien autojen kauppaa. Se parantaa myös kotimaisten vaihtoautojen tarjontaa. Siitä hyötyvät kuluttajat, autoala ja yhteiskunta laajemminkin. Liikenneturvallisuus paranee ja autokannan päästöt vähenevät”, Tero Lausala korostaa. |