MAN laajentaa sähkökuorma-autojen mallistoaan lähijakelupuolelle - MAN eTGL esitellään IAA 2024 -messuilla04.09.2024 15.00
MAN Truck & Bus esittelee uuden MAN eTGL:n IAA 2024 -messuilla. Sähkökäyttöinen 12 tonnin kuorma-auto täydentää MANin sähkökäyttöisten kuorma-autojen valikoimaa kevyeen jakelukuljetukseen. Jopa 235 kilometrin toimintasäde, noin 30 minuutin pikalataus ja jopa 6 600 kilongramman hyötykuorma korista riippuen tarjoavat uuden vaihtoehdon taajamien tavaralogistiikassa elintarvikeketjuille, vähittäiskauppiaille tai ravintola-alalle. Uusi MAN eTGL perustuu dieselvalikoiman hyväksi todettuun 12 tonnin malliin, ja siinä käytetään samoja teknisiä komponentteja kuin sen ”raskaissa” veljissä eTGS:ssä ja eTGX:ssä: MANin erityisesti hyötyajoneuvokäyttöön kehittämät ja Nürnbergin tehtaalla valmistetut kaksi akkua on asennettu rungon oikealle ja vasemmalle puolelle, ja niiden käyttökapasiteetti on 160 kWh. Lataus tapahtuu CCS-liitännän kautta jopa 250 kW:n teholla noin 30 minuutissa (10 % - 80 % SoC, 250 kW, 335 A), joten lataus on tehokasta ajotaukojen aikana. Sähkömoottorista ja kaksivaihteisesta vaihteistosta koostuva voimansiirtoyksikkö on sijoitettu keskelle runkoa, ja se antaa 285 hv:n eli 210 kW:n tehon taka-akselille
kardaaniakselin välityksellä. 4500 mm:n akseliväli, joka on suunniteltu poikkeuksellisen ketteräksi kaupunkiliikenteessä, voidaan yhdistää 6200–7300 mm:n pituisiin koripituuksiin, jotka ovat tyypillisiä kevyille jakeluautoille. Tilava päiväohjaamo tarjoaa saman ajomukavuuden kuin dieselkäyttöinen vastineensa: erityisen matala sisäänkäynti on suunniteltu ergonomisesti niin, että lukuisat sisään- ja uloskäynnit sujuvat helposti, ja kuljettajan ympärillä olevat lukuisat helposti saavutettavissa olevat säilytyslokerot mahdollistavat rahtiasiakirjojen, kirjoitusalustan, tabletin tai matkapuhelimen nopean käsittelyn ja tarjoavat asianmukaiset latausliitännät. Keskitetty, täysin digitaalinen 12,3-tuumainen näyttö antaa tavanomaisten ajotietojen lisäksi kattavat tiedot akun varaustilasta, toimintasäteestä, senhetkisestä energiantarpeesta ja rekuperaatiosta. Yhdessä eTGS:n ja eTGX:n kanssa MAN tarjoaa nyt uuden eTGL:n myötä koko kokonaispainovalikoiman kahdestatoista 42 tonniin täysin sähköisesti. Verrattain alhaiset toimintasäteen vaatimukset, mahdollisuus varikkolataukseen logistiikkapaikoilla ja polttomoottorikäyttöisten kuorma-autojen lisääntyvät melu- ja päästörajoitukset kaupunkien keskustoissa tekevät kaupunkien jakelukuljetuksista tärkeän lähtökohdan siirtymiselle sähköiseen liikkuvuuteen. |
16.09.2024 13.44 | Scania kattavalla kalustolla IAA-näyttelyssä |
16.09.2024 13.42 | Vuosihuoltoseisokki Rengon sahalla 23.9. alkaen |
16.09.2024 13.33 | MAN kattavasti esillä Saksan IAA hyötyautonäyttelyssä |
16.09.2024 13.00 | Tampereella Suomen osaavin Volvo ja Renault Trucks huolto |
16.09.2024 11.40 | IAA 2024: Renault Master H2 -vetyauto sarjatuotantoon loppuvuodesta 2025 |
16.09.2024 11.03 | Suomen Pankin väliennuste: Talouden elpyminen vaimeaa |
16.09.2024 10.42 | Autoalan yritysten maahantuomat käytetyt autot sähköistää vauhdilla Suomen henkilöautokantaa |
16.09.2024 10.10 | Raumalle avattu raskaan liikenteen kaasuasema |
16.09.2024 10.00 | Volkswagen esittelee laajan valikoiman uusia hyötyautomalleja IAA Transportation 2024 -messuilla Hannoverissa |
16.09.2024 7.50 | CarbonScape rakentaa Kotkan Sunilaan biografiitti-koelaitoksen |
Siirry arkistoon » |