Koneyrittäjät: kohtuulliset maksuajat ovat osa vastuullisuutta ja ne on saatava myös osaksi todellisuutta29.08.2024 8.11
Pieniä koneyrityksiä pidetään pitkillä maksuajoilla asiakkaan pankkina vastoin maksuaikalakia ja sen tarkoitusta. Tähän käytäntöön on saatava muutos, vaatii Koneyrittäjien puheenjohtaja Markku Suominen. Laki kaupallisten sopimusten maksuehdoista toteaa, että maksuaika saa ylittää 30 päivää vain, jos siitä on nimenomaisesti sovittu ja pidemmästä maksuajasta sopimiseenkin on oltava jokin perusteltu syy. Perusteltu syy ei ole se, että suuryritys haluaa vain pantata rahoja omassa kassassaan ja pitää pienyritystä pankkinaan. - Useimmat suuryritykset julistavat toimivansa vastuullisesti, vaikka samanaikaisesti ne lyhytnäköisesti kurmuuttavat alihankkijoitaan kohtuuttoman pitkin maksuehdoin. Vastuullisuus ei tässäkään saa olla sanahelinää, vaan sen pitää näkyä käytännön maksuliikenteessä, Suominen toteaa. Tämä käytäntö näyttäytyy perin nurinkurinen esimerkiksi maarakennuspuolella silloin, kun tilaaja jopa kannustaa pääurakoitsijaa bonuksilla nopeaan maksuliikenteeseen. Esimerkiksi ELY-keskuksesta on todettu, että ELYn ja pääurakoitsijan välillä on 21 vrk maksuehto. Sen lisäksi ELY-keskukset kannustavat sopimuksessaan pääurakoitsijaa noudattamaan lyhyitä maksuehtoja antamalla bonusta 14 vrk maksuehdoilla laskutetuista laskuista 0,66 % laskun loppusummasta ja 21 vrk maksuehdolla 0,33 %. Pienyrityksille pitkät maksuajat käyvät kalliiksi, kun tehdystä työstä joutuu odottamaan maksua pahimmillaan jopa kuukausia samalla kun yrityksen kulut juoksevat. Joissain tapauksissa aliurakoitsija voi myydä saatavansa, jolloin yrittäjä saa rahansa aikaisemmin, mutta ulkopuolinen rahoittaja pidättää prosenttiosuuden maksuista itsellään. - Maksuaikojen venyttäminen pitää saada kuriin. Asiaan tulee saada korjaus EU tasolla, mikä onkin parhaillaan työn alla EU:ssa. Tässä Suomen tulisi maana asettua selkeästi pienyritysten puolelle ja ajaa voimakkaasti sääntelyn pikaista toteuttamista, Suominen sanoo. |
16.09.2024 13.44 | Scania kattavalla kalustolla IAA-näyttelyssä |
16.09.2024 13.42 | Vuosihuoltoseisokki Rengon sahalla 23.9. alkaen |
16.09.2024 13.33 | MAN kattavasti esillä Saksan IAA hyötyautonäyttelyssä |
16.09.2024 13.00 | Tampereella Suomen osaavin Volvo ja Renault Trucks huolto |
16.09.2024 11.40 | IAA 2024: Renault Master H2 -vetyauto sarjatuotantoon loppuvuodesta 2025 |
16.09.2024 11.03 | Suomen Pankin väliennuste: Talouden elpyminen vaimeaa |
16.09.2024 10.42 | Autoalan yritysten maahantuomat käytetyt autot sähköistää vauhdilla Suomen henkilöautokantaa |
16.09.2024 10.10 | Raumalle avattu raskaan liikenteen kaasuasema |
16.09.2024 10.00 | Volkswagen esittelee laajan valikoiman uusia hyötyautomalleja IAA Transportation 2024 -messuilla Hannoverissa |
16.09.2024 7.50 | CarbonScape rakentaa Kotkan Sunilaan biografiitti-koelaitoksen |
Siirry arkistoon » |