HYBRIT: Kuusi vuotta tutkimusta raivaamassa tietä fossiilivapaalle raudan- ja teräksenvalmistukselle teollisessa mittakaavassa27.08.2024 9.00
HYBRIT-hanke esittelee nyt kuuden vuoden tutkimustulokset Ruotsin energiaviranomaiselle (Energimyndigheten) laaditussa loppuraportissa. Raportti osoittaa, että HYBRIT-prosessilla tuotetulla suorapelkistetyllä raudalla on hyödyllisiä ominaisuuksia fossiilisilla polttoaineilla tuotettuun rautaan verrattuna. HYBRIT on hakenut ja saanut useita patentteja onnistuneiden tulostensa perusteella, ja hanke etenee nyt seuraavaan vaiheeseen, jossa prosessi otetaan käyttöön teollisessa mittakaavassa. ”Olen uskomattoman ylpeä kaikesta siitä, mitä HYBRIT-hankkeessa on saavutettu vuodesta 2016 lähtien. Menestyksekkään pilottihankkeemme ansiosta olemme hyvässä vauhdissa muuttamassa rauta- ja terästeollisuutta perinpohjaisesti. SSAB investoi nyt voimakkaasti koko pohjoismaisen teräksentuotantonsa muuttamiseen fossiilivapaaksi ja on jo aloittanut fossiilivapaan teräksen toimittamisen asiakkaille pienessä määrin”, kertoo Martin Pei, SSAB:n CTO ja Hybrit Development AB:n hallituksen puheenjohtaja (kuvassa yllä). HYBRIT-hanke on teräsyhtiö SSAB:n, kaivosyhtiö LKAB:n ja energiayhtiö Vattenfallin yhteistyöhanke, jonka tarkoituksena on muuttaa rauta- ja terästeollisuutta perinpohjaisesti. Tarkoituksena on käytännössä eliminoida terästeollisuuden hiilidioksidipäästöt korvaamalla hiili ja koksi raudantuotannossa fossiilivapaalla vedyllä ja sähköllä. Siirtymisen hiili- ja masuunipohjaisesta teräksentuotannosta HYBRIT-teknologiaan ja raudan sulattamiseen sähköisissä valokaariuuneissa odotetaan vähentävän Ruotsin kokonaishiilidioksidipäästöjä yli 10 % ja Suomen noin 7 %. Hanke osoittaa ensimmäisenä maailmassa, että fossiilivapaa arvoketju – malmista teräkseen – toimii puoliteollisessa mittakaavassa. Tähän mennessä HYBRIT-hankkeen Luulajan pilottilaitoksella Ruotsissa on tuotettu yli 5 000 tonnia vetypelkistettyä rautaa. Asiakkaat, kuten Volvo Group, Epiroc, Peab ja monet muut, käyttävät jo fossiilivapaata terästä ajoneuvoissa, raskaissa koneissa, rakennuksissa ja kuluttajatuotteissa, ja kiinnostus teknologiaa kohtaan on suurta. Kuuden vuoden tutkimuksen tulokset osoittavat fossiilivapaan HYBRIT-prosessin toimivuuden Ruotsin energiaviranomaiselle toimitetussa loppuraportissa esitetyt tutkimustulokset ulottuvat vuodesta 2018 vuoteen 2024. Työssä on keskitytty skaalaamaan teknisiä ratkaisuja laboratoriosta teolliseen mittakaavaan, kehittämään teollisia prosessikäytäntöjä ja luomaan integroitu arvoketju vetypohjaiseen raudan- ja teräksentuotantoon. Esimerkkejä pilottivaiheen tuloksista: uuden vetykaasupohjaisen tekniikan kehittäminen tehokkaaseen fossiilivapaaseen raudan ja teräksen tuotantoon, jonka CO2-päästöt ovat 0,0 tonnia terästonnia kohden, uuden fossiilivapaan rautatuotteen (rautasienen) kehittäminen, jonka ominaisuudet ovat huomattavasti paremmat kuin fossiilisilla kaasuilla pelkistetyllä raudalla, vedyn valmistukseen ja varastointiin käytettävien emäksisten elektrolysaattoreiden menestyksekäs pitkäaikainen käyttö sekä tehokkaiden prosessikäytäntöjen kehittäminen fossiilivapaan rautasienen sulattamiseksi raakateräkseksi valokaariuunissa. ”HYBRIT-hankkeen teknisen kehityksen painopisteenä on ollut osaamisen rakentaminen ja teknisten edellytysten luominen fossiilivapaan prosessin toteuttamiseksi täysimittaisessa tuotannossa. Olemme erittäin iloisia siitä, että olemme tiiminä yltäneet onnistuneisiin tuloksiin, jotka ovat saavuttaneet tai ylittäneet hankkeelle asetetut tavoitteet. Hyödynnämme nyt hankkeen aikana saamaamme osaamista ja kokemuksia teknologian jatkokehityksessä ensisijaisesti omistajayhtiöiden teollistumisen tukemiseksi”, Hybrit Development AB:n toimitusjohtaja Ulf Spolander kertoo. HYBRIT-hanke siirtyy seuraavaan vaiheeseen Pilottivaiheen tulokset viitoittavat tietä HYBRIT-prosessin käyttöönotolle teollisessa mittakaavassa. Hybrit Development AB jatkaa tutkimus- ja kehitystyötä tukeakseen teknologian teollistamista yhdessä omistajayhtiöiden kanssa. Tähän sisältyy ratkaisujen toimittaminen LKAB:n suunniteltuun demonstraatiolaitokseen Ruotsin Jällivaarassa. Fossiilivapaan vedyn varastoinnin pilottihanke Luulajan Svartöbergetissä jatkuu vuoteen 2026. ”Matka on ollut mullistava lyhyessä ajassa. Pilottivaiheen tulokset osoittavat, että prosessi toimii ja että olemme valmiita ottamaan seuraavan askeleen, jossa Jällivaaraan suunniteltu LKAB:n demonstraatiolaitos on ensimmäinen askel kohti rautasienen teollista tuotantoa. Laadukas rautamalmimme ja hyvä fossiilivapaan energian saatavuus luovat ainutlaatuiset edellytykset kilpailukykyisen arvoketjun luomiseen tulevaisuuden fossiilivapaalle raudan- ja teräksentuotannolle, sanoo Jenny Greberg”, LKAB:n tekninen johtaja ja Hybrit Development AB:n hallituksen jäsen. ”On erittäin ilahduttavaa nähdä tavoitteellisen yhteistyömme kantavan hedelmää. Kumppanuus on todella menestyksen avain. Seuraava vaihe on skaalata toiminta teolliseen mittakaavaan, jossa fossiilivapaa sähkö ja vety mahdollistavat siirtymisen tulevaisuuteen, jossa kaikki voivat kuljettaa, tuottaa ja elää fossiilivapaasti”, Vattenfallin strategiajohtaja ja HYBRITin hallituksen jäsen Andreas Regnell toteaa. HYBRIT-hankkeelle on myönnetty rahoitusta EU:n innovaatiorahastosta ja Ruotsin energiaviranomaisen Industriklivet-ohjelmasta. Se on myös osa Euroopan IPCEI-hanketta Hy2Use (vety), johon kuuluu yhteensä 35 hanketta 12 maasta. Tavoitteena on tukea nopeaa muutosta ja lisätä Euroopan teollisuussektorin kilpailukykyä. ”Tie teollisuuden nettonollapäästöihin vaatii panostuksia innovatiivisiin ja teknologiaa muuttaviin ratkaisuihin. Tässä Industriklivetillä on tärkeä rooli. Toivomme, että eri hankkeista saatu tietotaito leviää laajemmalle ja nopeuttaa teollisuuden muutosta, kommentoi Klara Helstad”, Ruotsin energiaviranomaisen kestävän teollisuuden osaston päällikkö. HYBRIT – otteita tutkimustuloksista 2018–2024
*Prosessista syntyy pieniä hiilidioksidipäästöjä, jotka johtuvat grafiittielektrodien kulutuksesta ja kuonanmuodostajien lisäämisestä valokaariuuniin. Nämä päästöt ovat alle 0,05 hiilidioksidiekvivalenttitonnia yhtä terästonnia kohden, mikä pyöristetään 0,0 hiilidioksidiekvivalenttitonniin terästonnia kohden. Malmipohjaisen teräksentuotannon tyypillinen arvo masuunitekniikalla on 2,2 hiilidioksidiekvivalenttitonnia terästonnia kohden. |
16.09.2024 13.44 | Scania kattavalla kalustolla IAA-näyttelyssä |
16.09.2024 13.42 | Vuosihuoltoseisokki Rengon sahalla 23.9. alkaen |
16.09.2024 13.33 | MAN kattavasti esillä Saksan IAA hyötyautonäyttelyssä |
16.09.2024 13.00 | Tampereella Suomen osaavin Volvo ja Renault Trucks huolto |
16.09.2024 11.40 | IAA 2024: Renault Master H2 -vetyauto sarjatuotantoon loppuvuodesta 2025 |
16.09.2024 11.03 | Suomen Pankin väliennuste: Talouden elpyminen vaimeaa |
16.09.2024 10.42 | Autoalan yritysten maahantuomat käytetyt autot sähköistää vauhdilla Suomen henkilöautokantaa |
16.09.2024 10.10 | Raumalle avattu raskaan liikenteen kaasuasema |
16.09.2024 10.00 | Volkswagen esittelee laajan valikoiman uusia hyötyautomalleja IAA Transportation 2024 -messuilla Hannoverissa |
16.09.2024 7.50 | CarbonScape rakentaa Kotkan Sunilaan biografiitti-koelaitoksen |
Siirry arkistoon » |