SKAL budjettiriiheen: kuljetusalan normien purkua vauhditettava

07.08.2024 9.00

rantap1.jpg

Hallitus sitoutuu purkamaan kautensa aikana vähintään 300 yrityksiä ja kansalaisia haittaavaa normia, linjataan hallitusohjelmassa.Norminpurkuesityksiä aiottaneen käsitellä hallituksen syksyn budjettiriihen yhteydessä. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry esittää keinoja normien keventämiseksi. Järjestö julkistaa syyskuussa kattavan ohjelman normien purkamiseksi 

SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujalan mukaan hallituksen norminpurkulupaus on tärkeä sitoumus. Kuljetusalalle kohdistuu runsaasti sääntelyä niin EU:n kuin Suomenkin tasolla.  

Tavoitteena tulee olla, että yritysten toimintaedellytyksiä parannetaan keventämällä viranomaismenettelyjä, purkamalla tarpeettomia normeja ja arvioimalla aina todellinen tarve uusille säädöksille.  

–Tavoitteena on oltava esimerkiksi se, että samaa tietoa kysytään yrityksiltä vain kerran. Tämä edellyttää sitä, että tiedon siirtyminen viranomaisten välillä on sujuvaa, Anssi Kujala sanoo.  

Kujala kehuu, että tässä on tapahtunut myönteistä kehitystä. Esimerkiksi vuonna 2022 energiakriisin yhteydessä polttoainetuen jakaminen kuljetusyrityksille onnistui joustavasti Valtiokonttorin toimesta koska viranomaisilla oli valmiiksi tarvittavat tiedot.  

Selkeyttä ja varmuutta kuormanvarmistuksen säädöksiin  

Ehdoton edellytys viranomaistoiminnalle on toiminnan selkeys.  Esimerkiksi kuljetusalalla viime vuosina epävarmuutta on luonut kuormanvarmistuksen säännökset. Myös vaarallisten aineiden kuljetuksia koskevien säädösten tiukentuneet tulkinnat aiheuttavat tarpeettomia ongelmia. 

–Epäselvyydet ja maalaisjärjen vastaiset normit poistettava, mutta samalla on muistettava, että usein säädökset ovat tarpeen vaikkapa toimivien markkinoiden ja reilun kilpailun varmistamiseksi, Kujala sanoo. 

–Onhan liikennesääntöjenkin tarkoituksena varmistaa sujuva ja turvallinen liikenne: jos kukaan ei noudattaisi liikennesääntöjä, seuraisi tiellä kaaos, Kujala jatkaa. 

Ajo- ja lepoaikojen joustavoittaminen yrittäjien tavoitteena 

Kun SKALin kuljetusbarometrissa kysyttiin kuljetusyrittäjiltä tarpeita normien purkuun, tuli ylivoimaisesti eniten ajo- ja lepoaikasäädöksiä koskevia huomioita.  

–Esimerkiksi se, että kansainvälisessä liikenteessä on viikkolevon jaksotuksien kohdalla poikkeusmahdollisuus, jota ei voi kansallisessa liikenteessä hyödyntää, aiheuttaa tarvetta tarkastelulle, sanoo Kujala. 

 SKALin mukaan ajo- ja lepoaikasäädöksiä on joustavoitettava. Kansallisessa liikenteessä on mahdollistettava samat poikkeukset kuin kansainvälisessäkin liikenteessä.  

 –Ajo- ja lepoajoista säädetään EU-tasolla. Siksi Suomen on vaikutettava EU-säädöksiin ja myös varmistettava, ettei tehdä omia tiukennuksia. Tämä on tärkeää erityisesti Suomen kaltaisessa pitkien etäisyyksien maassa, sanoo Kujala. 

SKALin mukaan Suomen tulee toimia EU-vaikuttamisessaan siten, että ajo- ja lepoaika-asetuksessa otetaan käyttöön alueellisia joustoja. Pohjoisen olosuhteiden huomioiminen on perusteltua. Muutokset olisivat Suomen logistisen kilpailukykymme mukaista.  

–Kuljettajilta saadun palautteen mukaan liian joustamattomien säädösten vuoksi kuljettajat joutuvat pitämään joskus taukoja hankalissa olosuhteissa. Näin on erityisesti, mikäli asianmukaisia taukopaikkoja ei ole, Kujala sanoo.   

SKAL julkistaa syyskuussa ohjelman kuljetusalaan liittyvien normien ja säädösten joustavoittamiseksi.  

12.02.2025 15.00Metsän monimuotoisuutta voidaan lisätä puunkorjuun ja metsänhoidon yhteydessä - näin Finsilva onnistui 2024
12.02.2025 9.0050 vuotta täyttävä Nokian Renkaiden Noktop-pinnoite on lunastanut ammattiautoilijoiden suosion luotettavuudella ja kustannustehokkuudella
11.02.2025 16.33Hoidetut kuusitaimikot ovat yhä useammin sekapuustoisia
11.02.2025 15.22Autokorjaamo 2025 -messut tarjoaa älykkäitä ratkaisuja tulevaisuuden korjaamoille
11.02.2025 9.22Uusiutuva polttoöljy: Nopea ja tehokas ratkaisu vähäpäästöisempään lämmitykseen
11.02.2025 8.22Stora Enson tilinpäätöstiedote 2024: Tulos parantui haastavassa markkinatilanteessa
10.02.2025 15.50Renaultin uuden sukupolven sähköpakettiautot: Estafette, Trafic ja Goelette
10.02.2025 15.11UPM:n virtavesiohjelma tuottaa tulosta - uhanalainen taimen palasi kutemaan Arvajankoskelle
10.02.2025 11.00Valmet toimittaa ensimmäisen IQ Moisturizer -järjestelmän voimapaperikoneelle Sri Andalille Intiaan
10.02.2025 10.00Puun sisävesikuljetusten lastaus- ja uittopaikkaverkostoa kehittämällä voidaan vähentää puukuljetusten päästöjä

Siirry arkistoon »