Mercedes-Benz ilmoittaa vahvasta myynninkasvusta

06.08.2024 10.30

G_lader.jpg

Mercedes-Benz ilmoittaa sen henkilöautomyynnin yltäneen vuoden toisella vuosineljänneksellä seitsemän prosentin kasvuun verrattuna tammi-maaliskuun väliseen aikaan.

Uusia henkilöautoja toimitettiin asiakkaille 496712 kappaletta, joista lähes joka kymmenes eli 45800 kappaletta oli täyssähkömalleja. Sähköautojen myynti kuitenkin supistui neljänneksellä, mutta plug-in-hybridien toimitukset lisääntyivät vastaavasti 27 prosenttia 44000 uuteen autoon. Eurooppaan toimitettiin 157500, Kiinaan 172600 ja Yhdysvaltoihin 84700 autoa. Yhtiö odottaa toimitusten lisääntyvän edelleen vuoden jälkipuoliskolla E-sarjan eri mallivaihtoehtojen, GLC:n, uusien Mercedes-AMG-mallien sekä uuden G-sarjan ja sen täyssähköversion ansiosta.

 Mercedes-Benz-pakettiautojen kysyntä vakaalla tasolla

Uusien tähtikeulaisten paketti- ja tavara-autojen kysyntä ylsi 103400 kappaleeseen vuoden toisella neljänneksellä (–2 %). Näistä 70400 toimitettiin eurooppalaisille asiakkaille. Täyssähköisiä eVaneja näistä oli 5200 eli peräti 75 prosenttia enemmän kuin tammi-maaliskuussa. Erityisesti uusi eSprinter kiinnosti asiakkaita. Henkilö- ja pakettiautot yhteenlaskettuna Mercedes-Benz Carsin toisen vuosineljännes tarkoitti 600100 uuden ajoneuvon asiakastoimituksia.

Emoyhtiön toinen vuosineljännes 4 miljardia euroa voitolla

Mercedes-Benz Groupin taloudellinen suorituskyky jatkui vahvana toisen vuosineljänneksen aikana. Yhtiön liikevaihto säilyi lähes alkuvuoden tasolla 36,7 miljardissa eurossa. Tulos oli neljä miljardia euroa voitolla, josta nettovoittoa oli 3 miljardia. Osakekohtainen tulos oli 2,95 euroa. Pääjohtaja Ola Källeniuksenmukaan toimintaympäristö oli haastava, mutta houkuttavan ja uudistuvan mallivalikoimansa ansiosta Mercedes-Benz selvisi tilanteesta kestävällä tavalla. Mercedes-Benz-henkilöautojen osuus voitosta oli 2,8 miljardia ja pakettiautotoimintojen 834 miljoonaa euroa.

Ola Källenius: C-sarjan uudet täyssähkömallit saapuvat vuonna 2026

Mercedes-Benz aikoo julkistaa uuteen MB.EA-perusrakenteeseen pohjautuvat C-kokoluokan automallit vuonna 2026, pääjohtaja Ola Källenius vahvisti Automotive News -lehden mukaan. Källenius puhui aiheesta analyytikoille suunnatussa tapahtumassa osavuotiskatsauksen julkistamisen jälkeen. Uutuusmallien todennäköiset nimet ovat EQC ja EQC SUV, lehti otaksuu yhtiön nykyiseen autojen nimeämiskäytäntöön viitaten. Sähköautojen myydyimpään kokoluokkaan sijoittuvien mallien odotetaan vilkastuttavan yhtiön valmistamien sähköautojen kysyntää merkittävästi, Källenius ennakoi.

MB.EA on lyhenne sanoista Mercedes-Benz Electronic Architecture ja sitä käytetään ensi kertaa juuri ylemmän keskikokoluokan uusissa täyssähkömalleissa. Lisäksi käytössä on kompaktimalleja varten kehitetty MMA-perusrakenne, joka soveltuu sekä sähkö- että hybridiratkaisuille. Ensimmäinen MMA-pohjainen malli oli viime syksynä esitelty Concept CLA, ja samaa perusrakennetta aiotaan hyödyntää myös tähtimerkin kahdessa uudessa SUV-autossa sekä farmarimallissa, Automotive Newskertoo.

24.01.2025 23.00KATSO TÄSTÄ: Hyviä uutisia! erikoislähetys Kuopion Konepäiviltä - mielenkiintoista asiaa vuoden ensimmäisestä alan tapahtumasta
23.01.2025 9.00Metsähallituksen laatupalkkiot kannustavat yrittäjiä kehittämään toimintaansa - palkkioita jaettiin yhteensä 274 000 euroa
23.01.2025 8.00Kekkilä-BVB esittelee uusimman innovaationsa - ruokohelpi kasvualustojen uusiutuvana raaka-aineena
22.01.2025 17.00Helena Norrman nimitetty SSAB:n viestintäjohtajaksi
22.01.2025 12.07Bidfood Netherlands vähentää kuljetusten CO2-päästöjä yhteensä 50 sähkökuorma-autolla
22.01.2025 9.00Adampolis Finland, MAN Truck & Bus ja Vireon Hydrogen strategiseen yhteistyöhön raskaan ajoneuvokaluston vetyratkaisujen edistämiseksi Suomessa
21.01.2025 17.00Senttitarkkaa paikkatietoa korjaussignaalin avulla
21.01.2025 11.44Valmet toimittaa off-machine-päällystyskoneen asiakkaalleen Aasian ja Tyynenmeren alueella
21.01.2025 9.20KATSO VIDEO! "Komatsu Comfort Ride -ohjaamo muuttaa metsät pumpuliksi"
21.01.2025 8.00Uusi opas auttaa vesienhallinnan ja luontotekojen suunnittelussa siirryttäessä turvetuotannosta aurinkovoiman tuotantoon

Siirry arkistoon »