Uusi 6-pyöräinen harvennusten ja energiapuukorjuun tehokone05.08.2024 18.00
Sampo-Rosenlew Oy tuo markkinoille uuden kuusipyöräisen HR56 harvesterin. (kuva yllä: Uusi 6-pyöräinen Sampo HR56 harvesteri on kehitetty asiakkaiden toiveista saada harvennuksille ja energiapuuntekoon kompakti, kevyt kone järkevillä kokonaiskustannuksilla.) Sampo metsäkoneiden yhtenä tunnusmerkkinä on aina ollut niiden soveltuvuus nuorten metsien harvennuksiin sekä energiapuuntekoon myös pehmeillä mailla, joten uusi malli on luonnollinen kehitysaskel konemallistossa. - Uusi, tyhjäpainoltaan noin13 tonnin Sampo HR56 pohjautuu myydyimpään nelipyöräiseen HR46x harvesteriimme, sisältäen merkittäviä uusia, tehokkuutta ja tuottavuutta parantavia ominaisuuksia. Koneen rakentamisessa käytetyt tunnetut komponentit ja vuosien saatossa hyväksi todetut tekniset ratkaisut varmistavat koneen alhaiset käyttö- ja ylläpitokustannukset, kertoo myyntipäällikkö Ahti Sormunen. (kuva: - Uuden kuusipyöräisen Sampon myynti on lähtenyt mukavasti matkaan, kertovat Etelä-Suomen myyntipäällikkö Ahti Sormunen (vas.) ja aluemyyntipäällikkö Jesse Jolkkonen, joka vastaa Itä- ja Pohjois-Suomen kaupasta.) Modifioiduista koneista sarjatuotantomalliksi Hyvää pohjaa uuden mallin kehittämiseen on saatu Virosta, missä paikallinen jälleenmyyjä on jo aiemmin rakentanut pari kuusipyöräistä Sampoa nelipyöräisestä HR46x -mallista yhteistyössä Porin tehtaan kanssa. - Baltian markkinoilla oli tarvetta 6-pyöräiselle ratkaisulle johtuen maasto-ominaisuuksista missä kantavuuden kanssa on omat haasteensa ja esimerkiksi Viron metsähallitus vaatii tietyillä korjuualueilla urakoitsijoilta 6-pyöräisiä koneita. Modifioiduista koneista on saatu hyviä käyttökokemuksia ja dataa sarjatuotantomallin kehitykseen, toteaa pääsuunnittelija Jari Karen. Vähemmän maasto- ja korjuuvaurioita - enemmän vakautta Sampon tuotekehityksessä suunniteltiin HR46x koneen etupää uudelleen niin että siihen saatiin sovitettua telirakenne, mikä tekee koneesta kuusipyöräisen, kun taas koneen takapää on pysynyt lähes samanlaisena. - Etuteli ja matalalla oleva painopiste tekevät koneesta vakaan työskennellä ja kuusipyöräisen kevyen koneen maahan kohdistama pintapaine on matala. Oleellinen asia uudessa konemallissa on pitkällä 10 metrin ulottumalla varustettu Logmerin nosturi 31 Nm momentin moottorikäännöllä, mikä mahdollistaa normaalin ajourakorjuun pienikokoisella koneella. Rengaskoko telillä on 710/40-22.5 ja taka-akselilla 710/55-26.5. Kuljettajan käytössä on uudet hallintalaitteet, mitkä löytyvät nyt kaikista harvesterimalleistamme, kertoo Karen. Sampo HR56 harvesteri on varustettu ympäristöystävällisellä ja polttoainetaloudellisella 140 kW tehoisella, Linnavuoressa valmistetulla Agco Power dieselmoottorilla. - Edistyksellisen moottoriteknologian ja optimaalisen hydrauliikan ansiosta polttoainekulutus on alhaisella tasolla, jotain 9 litraa tunnissa, sanoo Karen. (kuva: - Uuden harvesterimallin tuotekehitysprojekti onnistui kaikin puolin hyvin ja nyt kone on valmis sarjatuotantoon, kertoo pääsuunnittelija Jari Karen esitellessään asiakkaalle valmistuvaa HR56 harvesteria Porin tehtaalla.) Myynti lähtenyt hyvin käyntiin Uusi HR56 harvesteri on energiataloudellinen ja ympäristöystävällinen vaihtoehto harvennuksille sekä energiapuun korjuuseen. - Nyt tarjolla on investointi- ja käyttökuluiltaan kokonaisjärkevä paketti. Uutuus on herättänyt markkinoilla mielenkiintoa jo tuotekehitysvaiheessa, joten kuusipyöräisiä on myyty puolisen tusinaa Suomeen, Viroon, Saksaan ja Portugaliin. Ensimmäiset sarjatuotantokoneet lähtevätkin asiakkaille jo lähiaikoina. Kotimaan asiakkaille järjestetään työnäytöksiä eri puolilla maata, joista löytyy ennakkotietoa kanavistamme ja suurempi yleisö pääsee tutustumaan kuusipyöräiseen FinnMetkossa, Sormunen ilmoittaa. Kattava mallisto kaikkeen korjuuseen Uuden 6-pyöräisen harvesterin myötä Sampon metsäkonemallisto on varsin kattava. - Legendaarisen nelipyöräisen ensiharvennusten tehokoneen lisäksi tarjolla on 8-pyöräinen HR86 päätehakkuu harvesteri. Ja kuormatraktoreita löytyy kolme mallia: 10 tonnin kuormankantokyvyn FR28, 12 tonnin FR48 ja 14 tonnin FR68. Ja kun puhutaan pehmeiden maiden korjuusta niin kaikkiin Sampon koneisiin sopii alle 900/1000 mm telat symmetrisesti, sanoo Itä- ja Pohjois-Suomen aluemyyntipäällikkö Jesse Jolkkonen. (kuva: Nosturista löytyy ulottuvuutta 10 metriä, joten HR56 harvesterilla voi tehdä normaalia ajourakorjuuta tehokkaasti ja järkikustannuksilla. Harvesteripäänä demokoneessa Kesla.) |
16.09.2024 13.44 | Scania kattavalla kalustolla IAA-näyttelyssä |
16.09.2024 13.42 | Vuosihuoltoseisokki Rengon sahalla 23.9. alkaen |
16.09.2024 13.33 | MAN kattavasti esillä Saksan IAA hyötyautonäyttelyssä |
16.09.2024 13.00 | Tampereella Suomen osaavin Volvo ja Renault Trucks huolto |
16.09.2024 11.40 | IAA 2024: Renault Master H2 -vetyauto sarjatuotantoon loppuvuodesta 2025 |
16.09.2024 11.03 | Suomen Pankin väliennuste: Talouden elpyminen vaimeaa |
16.09.2024 10.42 | Autoalan yritysten maahantuomat käytetyt autot sähköistää vauhdilla Suomen henkilöautokantaa |
16.09.2024 10.10 | Raumalle avattu raskaan liikenteen kaasuasema |
16.09.2024 10.00 | Volkswagen esittelee laajan valikoiman uusia hyötyautomalleja IAA Transportation 2024 -messuilla Hannoverissa |
16.09.2024 7.50 | CarbonScape rakentaa Kotkan Sunilaan biografiitti-koelaitoksen |
Siirry arkistoon » |