Allisonin täysautomaattiset vaihteistot dominoivat vuoden 2024 Dakarin rallia

01.07.2024 7.44

dakar2024.jpg

Alkuvuodesta 2024 kuultiin jälleen lähtölaukaus Dakarin rallille, ja 14 intensiivistä päivää myöhemmin osanottajat ylittivät maaliviivan. Kärkikymmeniköstä jokainen truck- luokan ajoneuvo oli varustettu Allison Transmissionin täysautomaattisella vaihteistolla – kuten myös 80% parhaasta kahdestakymmenestä. 

Sekä tämän vuoden että vuoden 2023 Dakarin rallilla on jotain yhteistä. Tuloslista nimittäin osoittaa, että kahdestakymmenestä parhaasta osallistujasta 80% ajoi ajoneuvoa, joka oli varustettu Allison Transmissionin täysautomaattisilla vaihteistoilla, aivan kuten koko kilpailun truck-luokan kärkikymmenikkökin. Esimerkkinä tästä on Hino Team Sugawara, joka kuljettaja ja joukkueenjohtaja Teruhito Sugawaran ohjaamana päätyi vastoinkäymisten jälkeen seitsemännelle sijalle. 

Hino Team Sugawara on käyttänyt täysautomaattisilla vaihteistoilla varustettuja Allison 3000 Series™ rekkoja vuodesta 2020 lähtien. Tänä vuonna tavoitteena on ollut saada ajoneuvoista mahdollisimman kevyitä, jotta niiden olisi helpompi navigoida Empty Quarterin aavikon tuntemattomilla hiekkadyyneillä. Vuonna 2023 kilpailuun osallistuneisiin autoihin verrattuna insinöörit ovat onnistuneet pudottamaan ajoneuvon painoa noin 400 kilolla. 

- Kilpailuolosuhteet muuttuvat vuosi vuodelta rankemmiksi samalla kuin ajoneuvojen tekniikka paranee. Aiemmissa kilpailuissa monet joukkueet ottivat osaa muokatuilla tuotantoajoneuvoilla, mutta tieolosuhteiden muututtua vaativimmiksi monet ovat lopettaneet kilpailemisen. Meillä on 30 vuoden kokemus tästä kisasta, ja olemme ottaneet opiksemme kokemuksistamme. Olemme esimerkiksi suurentaneet öljynjäähdytintä parantaaksemme vaihteiston lämmönsietokykyä äärimmäisissä sääolosuhteissa, sanoo Teruhito Sugawara ja jatkaa: 

- Hiekkaisessa maastossa tavallisilla vaihteistoilla vaihdoissa voi tapahtua yllättäviä jarrutuksia. Ajoneuvon suorituskyvyn lisäksi myös kuljettajan kokeneisuudella on suuri merkitys, jotta ajoneuvo ei juuttuisi hiekkaan tai kaatuisi. Sellaisten virheiden välttäminen on aivan välttämätöntä kilpailussa aikojen parantamiseksi. 

Hiekkadyynien kaltevuus on usein 30 astetta, eikä niiden kiipeäminen ole helppoa. 

- Ajoneuvot, joissa on täysautomaattiset vaihteistot tekevät ajamisesta helpompaa, koska se mahdollistaa molemmilla käsillä ohjauspyörästä kiinni pitämisen. Aiempien kokemusteni perusteella minulla on Allisonin tasaiseen kiihtyvyyteen, suorituskykyyn ja kestävyyteen vankka luottamus, summaa Teruhito Sugawara.

27.03.2025 16.33Henrik Ehrnrooth jatkaa UPM-Kymmene Oyj:n hallituksen puheenjohtajana
27.03.2025 13.40Mitsubishi tuo 8 vuoden takuun kaikkiin uusiin malleihin
27.03.2025 11.00Valmet toimittaa kaksi pituusleikkuria Wuzhou Special Paperille Kiinaan
27.03.2025 10.12Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turvallisuuskriteerejä
27.03.2025 9.30Kuljetusalan ääni kuuluviin kunta- ja maakuntavaaleissa - useita SKALin jäsenyrittäjiä ehdolla eri puolilla Suomea
27.03.2025 8.30Smart #5 tuo tilaa ja lataustehokkuutta sähkökatumaasturien luokkaan
26.03.2025 13.00Iveco ja Stellantis hyötyautoyhteistyöhön
25.03.2025 18.00"Ei ole paljoa pakoputki ehtinyt kylmentyä" - VKOR Oy:lle uusi Scorpion
24.03.2025 15.00John Deere Forestry Oy:n toimitusjohtajaksi Janne Haapasalo
24.03.2025 9.10Lapin Kumi vahvistaa palveluverkostoa Pääkaupunkiseudulla

Siirry arkistoon »