Allisonin täysautomaattiset vaihteistot dominoivat vuoden 2024 Dakarin rallia

01.07.2024 7.44

dakar2024.jpg

Alkuvuodesta 2024 kuultiin jälleen lähtölaukaus Dakarin rallille, ja 14 intensiivistä päivää myöhemmin osanottajat ylittivät maaliviivan. Kärkikymmeniköstä jokainen truck- luokan ajoneuvo oli varustettu Allison Transmissionin täysautomaattisella vaihteistolla – kuten myös 80% parhaasta kahdestakymmenestä. 

Sekä tämän vuoden että vuoden 2023 Dakarin rallilla on jotain yhteistä. Tuloslista nimittäin osoittaa, että kahdestakymmenestä parhaasta osallistujasta 80% ajoi ajoneuvoa, joka oli varustettu Allison Transmissionin täysautomaattisilla vaihteistoilla, aivan kuten koko kilpailun truck-luokan kärkikymmenikkökin. Esimerkkinä tästä on Hino Team Sugawara, joka kuljettaja ja joukkueenjohtaja Teruhito Sugawaran ohjaamana päätyi vastoinkäymisten jälkeen seitsemännelle sijalle. 

Hino Team Sugawara on käyttänyt täysautomaattisilla vaihteistoilla varustettuja Allison 3000 Series™ rekkoja vuodesta 2020 lähtien. Tänä vuonna tavoitteena on ollut saada ajoneuvoista mahdollisimman kevyitä, jotta niiden olisi helpompi navigoida Empty Quarterin aavikon tuntemattomilla hiekkadyyneillä. Vuonna 2023 kilpailuun osallistuneisiin autoihin verrattuna insinöörit ovat onnistuneet pudottamaan ajoneuvon painoa noin 400 kilolla. 

- Kilpailuolosuhteet muuttuvat vuosi vuodelta rankemmiksi samalla kuin ajoneuvojen tekniikka paranee. Aiemmissa kilpailuissa monet joukkueet ottivat osaa muokatuilla tuotantoajoneuvoilla, mutta tieolosuhteiden muututtua vaativimmiksi monet ovat lopettaneet kilpailemisen. Meillä on 30 vuoden kokemus tästä kisasta, ja olemme ottaneet opiksemme kokemuksistamme. Olemme esimerkiksi suurentaneet öljynjäähdytintä parantaaksemme vaihteiston lämmönsietokykyä äärimmäisissä sääolosuhteissa, sanoo Teruhito Sugawara ja jatkaa: 

- Hiekkaisessa maastossa tavallisilla vaihteistoilla vaihdoissa voi tapahtua yllättäviä jarrutuksia. Ajoneuvon suorituskyvyn lisäksi myös kuljettajan kokeneisuudella on suuri merkitys, jotta ajoneuvo ei juuttuisi hiekkaan tai kaatuisi. Sellaisten virheiden välttäminen on aivan välttämätöntä kilpailussa aikojen parantamiseksi. 

Hiekkadyynien kaltevuus on usein 30 astetta, eikä niiden kiipeäminen ole helppoa. 

- Ajoneuvot, joissa on täysautomaattiset vaihteistot tekevät ajamisesta helpompaa, koska se mahdollistaa molemmilla käsillä ohjauspyörästä kiinni pitämisen. Aiempien kokemusteni perusteella minulla on Allisonin tasaiseen kiihtyvyyteen, suorituskykyyn ja kestävyyteen vankka luottamus, summaa Teruhito Sugawara.

19.07.2024 10.08Kuorma-autokauppaa italialaiseen tapaan - 1500 autoa kerralla
18.07.2024 10.50Uusien henkilöautojen ensirekisteröinnit varovaisessa kasvussa EU:n alueella - Suomessa ensirekisteröinnit ovat tänä vuonna jäämässä 1990-luvun lamavuosien tasoon
18.07.2024 9.50Fortum myy kierrätys- ja jäteliiketoimintansa ruotsalaiselle sijoitusyhtiölle noin 800 miljoonalla eurolla
17.07.2024 12.00Tietyö sekoittaa liikenteen Sotkamossa
17.07.2024 11.55Ajoneuvoliikenne kiertotielle Ylijärventiellä Lappeenrannassa 30.7. alkaen tienparannustöiden vuoksi
17.07.2024 8.00SKAL: Tiestöön on panostettava liikenneturvallisuuden parantamiseksi
16.07.2024 17.11Ranska liittyi EU:n metsäisten jäsenvaltioiden ryhmään
16.07.2024 13.19Keski-Suomeen lähes 3000 hirven- ja noin 1200 valkohäntäpeuran pyyntilupaa
16.07.2024 9.44Komatsu Forestin digitaalisesta ratkaisusta MaxiFleetistä tulee Smart Forestry
16.07.2024 8.22Valmet toimittaa kolmannen Advantage DCT 200 -pehmopaperituotantolinjan Velvet CAREn paperitehtaalle Puolaan

Siirry arkistoon »