Pohjois-Suomen komein sai seuraajan

24.06.2024 11.00

luoka1.jpg

Ensimmäisellä Pohjois-Suomen kaasukäyttöisellä 31-metrisellä ajoneuvoyhdistelmällä on nyt ajettu noin miljoona kilometriä. Scania osoittautui kokonaistaloudeltaan niin toimivaksi, että Kuljetus Luokkala hankki uuden samanlaisen.

Neljä vuotta sitten kemiläisen kuljetusyrittäjän Juha Luokkalan uudesta Scaniasta kirjoitettiin ympäri maailmaa. Pohjois-Suomen pisin kaasulla kulkeva ajoneuvoyhdistelmä nousi ensin uutiseksi Scanian verkkosivuilla, josta se levisi eurooppalaisiin kuljetusalan lehtiin. Amerikassa siitä kirjoitti mm. Advanced Biofuels USA ja jäässä ja pakkasessa kulkevaa 31-metristä jättiläistä ihmeteltiin Intiassa Motorindian sivuilla.

os alkuperäiset suunnitelmat olisivat toteutuneet, kaasu-Scanialla olisi nyt ajettu noin miljoona kilometriä. Ja niinhän siinä kävi, että alkuperäiset suunnitelmat toteutuivat. Luokkala on ajanut Scania-yhdistelmällään pidempään kuin kukaan muu vastaavan kokoluokan kaasukäyttöisellä ajoneuvoyhdistelmällä Pohjois-Suomessa.

Moni on halunnut tietää, miten Luokkalan kävi. Scania kävi kysymässä sitä häneltä itseltään Oulussa.

Tuhansien eurojen säästöt

Scania veti 410 hevosvoimaisen ottomoottorin turvin Lindströmin vaihtomattoja, työvaatteita ja hygieniatarvikkeita Oulun, Kemin ja Rovaniemen sekä Oulun, Kajaanin ja Ylivieskan välillä. Ajoa oli kahdessa vuorossa: kuljettaja vaihtui, Scania jatkoi. Lähes 1 000 kilometrin reitti ajettiin viitenä päivänä viikossa. Luokkala huomasi polttoainetta kuluvan suunnilleen saman verran kuin dieselkäyttöisellä vetojuhdalla, mutta kaasu oli keskimäärin 10-20 senttiä halvempaa. Kun ajaa 22 000 kilometriä kuukaudessa, se tarkoittaa 500 - 1 000 euron säästöä, vuodessa 6 000 - 12 0000 euroa.

”Vaikka kaasukuorma-auton hankintahinta on perinteistä dieseliä kalliimpi, kokonaiskustannukset tekivät siitä edullisemman vaihtoehdon. Olen sanonut kaikille, että kaasukuorma-autoa kannattaa harkita", Luokkala toteaa laskelmiensa pohjalta.

"Valitsin Scanian, koska se on aito kaasuauto: ei tarvitse toimiakseen dieseliä eikä ureaa. Eikä siten ole kolmen auton ongelmia. Urealaitteiden kanssa oli ylipäätään viime talven pakkasissa pohjoisessa todella paljon ongelmia, mutta kaasuauto kulki kelistä riippumatta."

Luokkalan valintaa vaikuttivat myös pitkät ja hyvät kokemukset Scania-huolloista ja -korjaamoista. Hän suositteleekin kattavaa Scania Vabis-huoltosopimusta, joka on käyttäjälle huoleton.

luoka2.jpg

(kuva: Atte Haaraniemi (vas.), Juha Luokkala ja ajojärjestelijä Janne Kohonen ovat tyytyväisiä Kuljetus Luokkalan uuteen LBG:llä kulkevaan Scaniaan.)

Kaasuautojen buumi käynnissä

Luokkalalla on ollut tapana vaihtaa kuorma-autoa neljän – kuuden vuoden. Sama päti kaasuautoon. Scania Rovaniemen Tommi Ollila otti sen vaihtoon, kun Luokkala hankki uuden.

Se oli tietysti Scania, kaasulla kulkeva.

"Kysyin myös asiakkaan mielipidettä ja he olivat sitä mieltä, että ehdottomasti jatketaan kaasulla."

Rahoitus tuli Scania Finansin kautta, sillä se oli Luokkalan mielestä helppo sekä kilpailukykyinenkin vaihtoehto.

Luokkala on huomannut, että käynnissä on kaasukuorma-autojen hankintabuumi.

"Kaksi vuotta moni odotti sähkön tuloa kuorma-autoihin. Se on kuitenkin niin kallis hankintahinnaltaan, että kaasu on isommissa kuorma-autoissa järkevä vaihtoehto. Lisäksi tankkausverkosto on parantunut: nyt LBG:tä voi tankata Kemissä ja Rovaniemellä. Asemat ovat toimineet hyvin."

Ollila vahvistaa Luokkalan havainnon kaasukuorma-autojen kysynnän kasvusta. Esimerkiksi Posti investoi vaihtoehtoisilla polttoaineilla kulkevaan postinjakoon. Rovaniemeläinen Kuljetus Hyvönen Oy ajaa kahdella Scanian kaasuautolla kummallakin jopa 1 200 kilometrin matkoja yhdellä tankkauksella.

Artikkelin texti ja kuvat: Scania Suomi

18.07.2024 10.50Uusien henkilöautojen ensirekisteröinnit varovaisessa kasvussa EU:n alueella - Suomessa ensirekisteröinnit ovat tänä vuonna jäämässä 1990-luvun lamavuosien tasoon
18.07.2024 9.50Fortum myy kierrätys- ja jäteliiketoimintansa ruotsalaiselle sijoitusyhtiölle noin 800 miljoonalla eurolla
17.07.2024 12.00Tietyö sekoittaa liikenteen Sotkamossa
17.07.2024 11.55Ajoneuvoliikenne kiertotielle Ylijärventiellä Lappeenrannassa 30.7. alkaen tienparannustöiden vuoksi
17.07.2024 8.00SKAL: Tiestöön on panostettava liikenneturvallisuuden parantamiseksi
16.07.2024 17.11Ranska liittyi EU:n metsäisten jäsenvaltioiden ryhmään
16.07.2024 13.19Keski-Suomeen lähes 3000 hirven- ja noin 1200 valkohäntäpeuran pyyntilupaa
16.07.2024 9.44Komatsu Forestin digitaalisesta ratkaisusta MaxiFleetistä tulee Smart Forestry
16.07.2024 8.22Valmet toimittaa kolmannen Advantage DCT 200 -pehmopaperituotantolinjan Velvet CAREn paperitehtaalle Puolaan
16.07.2024 8.00Konkurssiin haettujen yritysten määrä kesäkuussa edelleen kasvussa, palvelualoilla suurin konkurssiriski

Siirry arkistoon »