SSAB ja Scania sopivat kauaskantoisista fossiilivapaan teräksen toimituksista

14.11.2023 11.00

ssabscania.jpg

SSAB ja Scania ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen SSAB:n kaikkien terästoimitusten fossiilivapaudesta Scanian raskaisiin ajoneuvoihin vuonna 2030. SSAB Fossil-free™ -teräksen toimitusmäärien on tarkoitus nousta nopeasti pienistä määristä alkaen vuonna 2026. Muutos on avainasemassa siirryttäessä kohti kestävän kehityksen mukaista liikennejärjestelmää.

SSAB on Scanian ajoneuvojen tärkein terästoimittaja. Uusi sopimus, seuraava askel pitkäaikaisessa suhteessa, merkitsee radikaalisti väheneviä ilmastopäästöjä. Tavoite 100-prosenttisesti hiilidioksidipäästöttömistä toimituksista on yksi rohkeimmista SSAB:n ja asiakkaan välillä sovituista aloitteista. Lisäksi se merkitsee kunnianhimoista suunnitelmaa First Movers Coalitionin puitteissa, jossa Scania ja SSAB ovat jäseniä hiilijalanjäljen pienentämiseksi ns. vaikeasti muunnettavilla teollisuudenaloilla (hard-to-abate industries). Tämän kumppanuuden myötä Scania ja SSAB ovat sitoutuneet käyttämään ostovoimaansa luodakseen varhaisia markkinoita innovatiivisille puhtaille teknologioille.

”Odotamme todella innolla fossiilivapaiden terästoimitusten lisäämistä ja siten myötävaikutusta kestävämpien arvoketjujen luomiseen. Fossiilivapaa teräs tulee olemaan pelin muuttaja raskaassa liikenteessä. Sillä on sama korkea laatu ja tekniset ominaisuudet kuin perinteisellä teräksellä. Ja vaikka se on valmistettu kestävällä tavalla, se voidaan myös kierrättää, kuten terästä on aina voitu, sanoo Martin Lindqvist, SSAB:n toimitusjohtaja.

"Olen iloinen ja ylpeä tästä sopimuksesta. Scanian tavoitteena on edistää siirtymää kohti kestävää liikennejärjestelmää. Vastataksemme tähän haasteeseen ryhdymme toimiin koko arvoketjussa yhdessä kumppaneidemme, kuten SSAB:n, kanssa, joka on eturintamassa siirtymässä kestävään terästeollisuuteen”, sanoo Christian Levin, Scanian toimitusjohtaja.

Scanialla on alan johtava strategia hiilidioksidipäästöjen merkittäväksi vähentämiseksi vuoteen 2030 mennessä neljässä "hotspotissa", jotka muodostavat noin 80 % toimitusketjun päästöistä: akut, teräs, alumiini ja valurauta*.

SSAB aikoo toimittaa Fossil-free™-teräksensä markkinoille kaupallisessa mittakaavassa vuonna 2026 ja päästä suurelta osin eroon oman toimintansa hiilidioksidipäästöistä noin vuonna 2030. SSAB Fossil-free™ -teräs on rautamalmipohjainen teräs. Se on valmistettu ilman fossiilisia polttoaineita käyttäen HYBRIT-teknologiaa, jossa korvataan rautamalmipohjaisessa teräksenvalmistuksessa perinteisesti tarvittu koksi fossiilivapaalla sähköllä ja vedyllä. Tämä prosessi käytännössä poistaa terästuotannon hiilidioksidipäästöt. Sivutuotteena syntyy hiilidioksidin sijaan vettä.

*Toimitusketjun hiilidioksidipäästöjen vähentämisstrategia ja -tavoitteet kattavat aluksi Scanian tuotannon Euroopassa, mutta niitä laajennetaan vähitellen kattamaan myös tuotanto Kiinassa ja Latinalaisessa Amerikassa.

07.02.2025 22.00KATSO TÄSTÄ 7.2. LÄHETYS! Laajasti mielenkiintoista kuljetus, maarakennus ja metsäalan asiaa
07.02.2025 13.10Merikuljetukset hiipuivat vuonna 2024 - vienti kärsi eniten
07.02.2025 12.22Retrorekkojen kevätralli valtaa Lahden
06.02.2025 14.40Ponsse juhlistaa 55-vuotista taivaltaan - 21 000. metsäkone luovutettu asiakkaalle
06.02.2025 12.40Metsä Groupin vertailukelpoinen liiketulos 203 miljoonaa euroa vuonna 2024
06.02.2025 12.30Mercedes-Benzin Drive Pilot tuo ehdollisen autonomisen ajon Saksaan
04.02.2025 14.11Volkswagenin ainutlaatuinen 7-paikkainen tila-auto Multivan nyt myös ladattavan hybridin ja nelivedon yhdistelmänä
04.02.2025 11.00Metsäyhtiöiden luontoa koskeva vastuullisuusraportointi monipuolistuu
04.02.2025 10.00Kuljetusyrittäjät: Asemien saavutettavuus ratkaisee eniten polttoainejakelijan valinnassa
03.02.2025 17.12Itä-Suomen maanteiden korjaus- ja päällystystöihin varattu 55 miljoonaa vuodelle 2025

Siirry arkistoon »