Raahen seudun kehitys visioi purkutelakan rakentamista Raaheen

09.11.2023 15.25

raahen_purkutelakka_hanke.png

Purkutelakan on ensisijaisesti suunniteltu sijoittuvan Raahen sataman laajennusalueelle 

Purkutelakan rakentaminen Raahen sataman laajennusalueelle ja liiketoiminnan käynnistäminen vaatisi 60 – 70 MEUR investoinnin. Investoinnin avulla syntyisi purkutelakka, jossa alukset purettaisiin ympäristöystävällisesti, turvallisesti ja EU:n aluskierrätysasetuksen mukaisesti kuivatelakassa ja purkuhallissa. Suunniteltu telakka tuottaisi terästeollisuuden käyttöön vuosittain 100 000 tonnia kierrätysterästä. Koko purkutelakkaan liittyvän kiertotalousliiketoiminnan laajuus olisi arviolta 30 MEUR/v, josta varsinaisen purkutoiminnan osuus olisi noin 12 MEUR/v ja suora työllisyysvaikutus 40 – 50 työllistä.

Raahen seudun kehityksen tekemän ja Pohjois-Pohjanmaan liiton rahoittaman selvityksen ”Purkutelakan liiketoimintamahdollisuudet fossiilivapaan terästuotannon osana” perusteella purkutelakkaan perustuvan kiertotalousliiketoiminnan käynnistämistä Suomessa ja Raahen seudulla tukee neljä tärkeää alusten kierrätykseen liittyvää liiketoiminnan ajuria. Laivojen kierrätysmäärien odotetaan kasvavan merkittävästi maailmanlaajuisesti ja toiminnan vastuullisuus on noussut tärkeäksi kriteeriksi. EU:ssa rekisteröidyt laivat tulee aluskierrätysasetuksen mukaisesti romuttaa ja kierrättää telakoilla, jotka täyttävät vaatimukset ja ovat EU:n hyväksyttyjen telakoiden listalla. Itämeren alueelle tarvitaan lisää hyväksyttyjä kierrätykseen erikoistuneita telakoita ja tällä hetkellä Suomessa on ainoastaan yksi EU-vaatimukset täyttävä telakka, joka ei ole keskittynyt purkutoimintaan. Kierrätysteräksen tarve Pohjanlahden alueella kasvaa merkittävästi terästeollisuuden siirtyessä fossiilivapaan teräksen tuottajaksi.

Tehdyn selvityksen tavoitteena oli tutkia millä edellytyksillä EU:n hyväksymän purkutelakan perustaminen Suomeen olisi liiketaloudellisesti kannattavaa ja millaiset investoinnit toiminnan käynnistäminen Raahessa vaatisi. Tehtyjen kustannus- ja kannattavuusanalyysien perusteella purkutelakan perustaminen vaatisi 60 – 70 MEUR investoinnit, jolla synnytettäisiin kiertotalousliiketoimintaa, jonka laajuus olisi arviolta 30 MEUR/v ja työllisyysvaikutus 40 – 50 työllistä. Liiketoiminnasta saadaan kannattavaa vasta pidemmällä tähtäimellä, koska perustamisinvestointien rahoituskustannukset heikentävät kannattavuutta alkuvuosina. Kannattavuuden kannalta kriittistä on millä hinnalla purettavia laivoja voidaan hankkia, kuinka tehokkaasti suunnitellut purkumenetelmät toimivat ja ennen kaikkea miten kierrätysteräksen hinta markkinoilla kehittyy. Yhteiskunnan tuet vihreän siirtymän kehitykselle voivat merkittävästi parantaa toiminnan liiketaloudellista kannattavuutta.    

Selvitystyöllä con halunnut luoda pohjaa potentiaalisille alueen ulkopuolelta tuleville investoinneille. Tällaisten investointien sekä mahdollisen julkisen rahoituksen lisäksi purkutelakan rakentamisen toteutuminen vaatisi Raahen sataman laajentamista ja kehittämistä kiertotaloustoiminnan suuntaan, johon on jo erinomaiset edellytykset. Viime kädessä kierrätysteräksen hinnan kohoaminen ja kasvava kysyntä veisivät parhaiten kehitystä suuntaan, jossa Raahessa voisi toimia purkutelakka 2030-luvulla.

16.09.2024 13.44Scania kattavalla kalustolla IAA-näyttelyssä
16.09.2024 13.42Vuosihuoltoseisokki Rengon sahalla 23.9. alkaen
16.09.2024 13.33MAN kattavasti esillä Saksan IAA hyötyautonäyttelyssä
16.09.2024 13.00Tampereella Suomen osaavin Volvo ja Renault Trucks huolto
16.09.2024 11.40IAA 2024: Renault Master H2 -vetyauto sarjatuotantoon loppuvuodesta 2025
16.09.2024 11.03Suomen Pankin väliennuste: Talouden elpyminen vaimeaa
16.09.2024 10.42Autoalan yritysten maahantuomat käytetyt autot sähköistää vauhdilla Suomen henkilöautokantaa
16.09.2024 10.10Raumalle avattu raskaan liikenteen kaasuasema
16.09.2024 10.00Volkswagen esittelee laajan valikoiman uusia hyötyautomalleja IAA Transportation 2024 -messuilla Hannoverissa
16.09.2024 7.50CarbonScape rakentaa Kotkan Sunilaan biografiitti-koelaitoksen

Siirry arkistoon »