Kuljetusyrittäjä Niclas Hautanen: "Puunajo on mahdollisuuksien ala"

30.05.2023 16.20

alcoa1net.jpg

Puutavara-autoyrittäjä Niclas Hautanen Vöyriltä on kasvattanut toimintaansa todella paljon vuosikymmenen aikana.

(kuva yllä: Niclas Hautanen Ky kuljettaa puuta yhdellätoista yhdistelmällä. Toiminta on laajentunut koko ajan viime vuosina ja optimaaliseen kalustoon panostetaan.)

- Itselläni on kova halu tehdä asioita täysillä ja positiivisella asenteella, sillä kerran täällä eletään. Porukkaan on löytynyt todella hyviä kuljettajia ja asiakkaiksi yhteistyökumppaneita, joiden tarjouksiin laajentaa toimintaa on aina tartuttu ja kun tulee kyselyjä lähteä kauemmas ajoon niin sitä ei jäädä miettimään vaan kalusto siirtyy sinne missä puunajolle on tarvetta, kiteyttää Niclas Hautanen toimintatapaansa.  

alcoanet2.jpg

(kuva: Niclas Hautanen kehittää yrityksensä toimintaa täysillä ja positiivisella asenteella: - Mahdollisuuksiin pitää tarttua ennakkoluulottomasti ja reagoida nopeasti asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin.)

Mahdollisuuksien ala

Hautasen puunajo alkoi vuonna 2012 yhdellä yhdistelmällä ja yrittäjäksi hän oli lähtenyt muutamaa vuotta aiemmin maarakennuspuolelle. 

- Metsäala tarjosi mielenkiintoisia näkymiä ja vei mennessään. Sorapuolelta on jäänteenä yksi kasettiauto mikä sekin rakennettiin hiljattain puunajoon tarvittaessa muuntuvaksi siirtoautoksi. Täysiverisiä 76-tonnisia puutavarayhdistelmiä ajossa on tällä hetkellä yhteensä yksitoista kappaletta; yhdeksällä niistä ajetaan puuta Metsä Groupille ja Metsähoitoyhdistykselle yli puoli mil- joonaa mottia vuodessa ja kaksi yhdistelmää on Ruotsissa SCA:n ajossa Sundvallin alueella missä puuta siirtyy noin satatuhatta mottia. Länsinaapuriin lähdimme keikalle vuonna 2014 myrskypuun ajoon ja nyt siellä operoidaan yhtäjaksoisesti jo viidettä vuotta, kertoilee Hautanen.

Kotimaassa ajoalueet on laajentuneet merkittävästi kotikulmilta:  

- Pari vuotta sitten aloitimme operoinnin etelässä Lohjan piirissä ja Pohjanmaalla puita kerätään nyt leveästi koko rannikkoaluetta pitkin aina Närpiöön saakka. Toimitamme puut pääasiassa Pietarsaareen, Merikarvialle, Raumalle, Renkoon, Vilppulaan ja Äänekoskelle. Lisäksi käymme keikoilla paljon kauempanakin; esimerkiksi nyt on oltu talvi Rantsilan ja Kemijärven alueella. Meillä on mahdollisuus siirtyä ja liikkua tilanteen mukaan, joten pystymme auttamaan asiakkaitamme nopeasti silloin kun tarvitaan. Se on tuonut lisää töitä ja samalla vastuuta siitä että hommat hoituu niin kuin sovitaan.

alcoa5.jpg

(kuva: Niclas Hautasen toiminta on myös kansainvälistynyt - Ruotsissa ajetaan puuta kahdella yhdistelmällä Sundsvallin alueella Hautanens Åkeri Ab:n nimissä.)

Ajot pitää suunnitella

Toiminnan laajentuessa ammattimaisesti hoidettu ajojärjestely on avainasemassa.

- Pitkään kuljettajana toiminut Johan Sund toimii ajojärjestelijänä suunnitellen kuljetukset optimaalisesti, mikä tuo toimintaan tehokkuutta ja varmuutta samalla kun turha ajaminen jää pois mikä säästää aikaa, polttoainetta ja kalustoa. Puunajossa kustannuspaine on kova joten operointi pitää miettiä tarkasti että homma kannattaa. Onneksi viime vuosina kausivaihtelu on vähentynyt joten kesälläkin töitä riittää, mihin on toki vaikuttanut myös toimintamme laajentuminen. Yksi alan haaste on kuljettajapula mutta olemme onnistuneet löytämään motivoituneita ammattilaisia, joita toki välillä on etsitty melkein taskulampun kanssa, sanoo Hautanen.

Kalustoon panostetaan

Niclas Hautasen yhdistelmien vetoautoina on kymmenen Volvoa ja yksi Scania, joiden varusteluissa luotetaan Alucarin alumiinisiin rakenteisiin.

- Volvo on kaikin puolin hyvä auto niin luotettavuuden, ajettavuuden kuin polttoaineenkulutuksenkin osalta. Ensimmäisen autoni ostin aikanaan Käyttöautolta ja hyvä yhteistyö jatkuu edelleen; myös huollot pelaa ja Volvon kattava huoltosopimus helpottaa yrittäjän arkea. Ja kun Alucar sijaitsee naapurikunnassa Maksamaalla niin päällerenneasiat hoituu kätevästi pitkän yhteistyön rutiinilla, toteaa Hautanen. 

Nostureissa Z-malli ja sähköohjaus ovat olleet jo pitkään vakiovalinta Hautasen puutavara-autoihin:

- Nosturit ovat tällä hetkellä kaikki Hiabin Loglifteja ja Jonseredeja mutta nyt meille on juuri tullut ensimmäinen kotimainen Keslan sähköohjattu nosturi - tosin perinteisellä puomilla - mistä kaupat tehtiin tutun miehen Mika Kalliosaaren kanssa. Myös perävaunuissa on Mikan kanssa päästyy kauppoihin: meille on tullut lyhyessä ajassa Heinolasta kolme uutta Weckmania ja pari on vielä tulossa syksyn aikana käytössä olevien Briabien rinnalla. Ruotsissa ajossa olevissa yhdistelmissä on OP Höglundsin vaunut mitkä toimii siellä oikein hyvin.  

Rengasrulettia

Kun puu kulkee pyörien päällä niin rengas- ja vanneasioihin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota.

- Käytämme pääasiassa puunajoon parhaiten soveltuvia premium-renkaita eli Micheliniä ja Bridgestonea sekä myös laadukkaaksi osoittautuneita keskikastin Firestonea ja Hankookia. Premium-renkaiden hinta on korkeampi mutta hyöty tulee pitkällä tähtäimellä nin kestävyydessä, ajo-ominaisuuksissa kuin polttoaineensäästössä sekä pinnoitettavuudessa, kun samaa runkoa voi käyttää jopa useamman kierroksen. Bandagin pinnoitusten lisäksi olemme todenneet Colmecin Boss -pinnat toimiviksi. Olemme kokeilleet jonkin verran myös edullisempia rengasmalleja kärryissä, joista DoubleCoin on hintaansa nähden ihan hyvä rengas, analysoi Hautanen.

alcoa3.jpg

(kuva: Jotain Alcoan alumiinivanteiden kestävyydestä kertoo se, että kuvassa olevilla perävaunun vanteilla on ajettu puuta jo kymmenisen vuotta.)

Vain alumiinivanteet kelpaa

Jos rengasvalinnoissa kokeillaan eri merkkejä niin vanneasioita ei tarvitse Hautasen mukaan mietiskellä ollenkaan:

alcoa4.jpg

(kuva: Kaikissa yhdistelmissä on alla kevyet Alcoan alumiinivanteet, joiden edut ovat merkittävät peltivanteisiin verrattuna. Ja ne myös näyttää hyvälle...)

- Kaikissa yhdistelmissämme, niin autoissa kuin perävaunuissa, on Alcoan alumiinivanteet eikä muita vaihtoehtoja ole enää harkittukaan. Ensimmäiset Alcoat tuli perävaunuun kymmenisen vuotta sitten ja kyseiset vanteet on edelleen käytössä, mikä kertoo jotain taottujen alumiinivanteiden kestävyydestä puunajossa eli peltivanteita ei alle enää laiteta. Lisäksi alumiinivanteet tarjoavat ylivertaisia etuja joista tärkein on keveys, sillä jokainen säästetty kilo tarkoittaa lisää hyötykuormaa. Alcoan vanteet on myös helppo pitää puhtaina eikä ne lämpene kesällä niin paljon kuin peltivanteet, mikä tuo säästöä rengas- ja jarrukuluihin. Yksi alumiinivanteen merkittävä etu on myös siinä että ne pysyy kiinni eikä muttereita tarvitse jälkikiristellä, mikä lisää liikenneturvallisuutta sekä helpottaa kuljettajan arkea, sanoo Niclas Hautanen. 

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin

Siirry arkistoon »