Haketuspalvelu J. Mickos Oy: Toimitusvarmuutta ja lisäkapasiteettia uudella autohakkurilla

01.03.2023 13.00

mus6.jpg

Haketuspalvelu J. Mickos Oy sai lokakuussa 2022 käyttöön uuden autohakkurin, juuri sopivasti kiireisimmän lämmityskauden alla.

(kuva yllä: Haketuspalvelu J. Mickos Oy urakoi metsähaketta lämpölaitoksiin kolmella autohakkurilla; kuvassa uusin investointi Mus-Max Wood Terminator 11XL rakennettuna Volvo FH550 6x4 alustalle. Nosturina on Kesla 2112T missä uutena varusteena kärkiohjaus.)

- Autohakkureita meillä on edelleen kolme kappaletta, eli tämä uusi Mus-Max Wood Terminator 11XL sekä kesällä 2019 käyttöön otettu Mus-Max Wood Terminator 10XL ja siitä vuoden vanhempi Bruks 806.2. Uusimme kalustoa vanhimmasta päästä ja myyntiin lähti hyvin palvellut vuosimallia 2013 ollut Jenz HEM 540 -autohakkuri, kertoilee yrittäjä Jonas Mickos, joka toimii hakealalla jo kolmannessa polvessa:

- Isoisä aloitti vuonna 1979 hankkimalla oman hakekattilan maatilalle ja siihen tarpeeseen tuli käsisyöttöinen Bruks-hakkuri, mitä isäni Christer syötti ja teki yleensä vuoden hakkeet kerralla. Vuonna 1993 alkoi urakointi TT1000 laikkahakkurilla ja ensimmäisen Bruks -kuorma-autohakkuri tuli vuonna 2012. Se oli auton sisältä muutetusta ohjaamosta ajettava, eikä meillä ole nosturista käytettäviä ollutkaan. Työskentely auton sisältä on paljon viihtyisämpää ja turvallisempaa eikä korkeat kasatkaan ole ongelma. Ja kun kesäisin teemme paljon haketuksia maatiloille niin isännät pääsevät istumaan mukaan autoon ja haketuksen yhteydessä pääsee vaihtamaan kuulumisia.

mus33.jpg

(kuva: PowerForest Oy:n Atso Viitanen (vas.) ja Mus-Max GmbH:n Sebastian Starnberg luovuttivat uuden autohakkurin Haketuspalvelu J. Mickos Oy:n Jonas Mickokselle (oik.) lokakuun lopulla - samalla järjestettiin käyttökoulutus.)

Hakkeen toimitusvarmuuteen panostetaan

Suurimmat Haketuspalvelu J. Mickoksen asiakkaat ovat Nyved ja Stockfors. Lisäksi tehdään runsaasti haketta myös Lapinjärven Energiaosuuskunnalle sekä useille muille lämpölaitoksille ja laajasti alueen maataloille. 

- Itseni lisäksi autohakkureita ajavat isäni Christer ja Rony Kalenius. Metsäenergian käyttö on kasvanut alueellamme hyvää tahtia jo pitkään ja tällä hetkellä kysyntä on ennätyksellisen kovalla tasolla maailmantilanteesta johtuen. Toivottavasti kotimaisen uusiutuvan metsäenergian mahdollisuudet hyödynnetään jatkossa aiempaakin paremmin, sillä se takaa myös huoltovarmuuden kaikissa tilanteissa. Myös omat investointimme ovat osa tätä varmuutta, mikä takaa että järkevää ja ympäristöystävällistä energiaa on tarjolla, muistuttaa Mickos.

mus23.jpg

(kuva: - Hakkurin syöttäminen auton tehtävään muunnetusta ohjaamosta on paljon viihtyisämpää ja turvallisempaa eikä korkeat kasatkaan ole ongelma. Ja kun kesäisin teemme paljon haketuksia maatiloille niin isännät pääsevät istumaan mukaan autoon ja haketuksen yhteydessä pääsee vaihtamaan kuulumisia, kertoo Jonas Mickos.)

Toimiva kokonaisuus hakkurivalinnan taustalla

Uutta autohakkuria pohtiessaan Jonas ja Christer Mickos päätyivät Mus-Maxiin monestakin syystä.

- Mus-Max on tehokas hakkuri, joka tuottaa laadukasta lopputuotetta polttoainetaloudellisesti suhteessa syntyneisiin kuutioihin. Myös luotettavuus on hyvällä tasolla ja niin itävaltalainen perheyhtiö Mus-Max kuin maahantuoja PowerForest Oy hoitavat asiakaspalvelun esimerkillisesti kaikissa tilanteissa; Viitasen Atso on asiallinen ja reilu kaveri. Olemme tehneet 10XL -mallillamme reilun 2000 haketustuntia ja koneessa ei ole ollut mitään isompaa laittamista. Ja yhdessä asiassa Mus-Max on omalla tasollaan vertaillessa muihin johtaviin valmistajiin ja se on syötön helppous: jokaisen hakkurikuskin pitäisi käydä kokeilemassa miten helppo Mus-Maxia on syöttää millä tahansa materiaalilla ja millä nosturinkäyttötyylillä tahansa, kehottaa Mickos. 

mus52.jpg

(kuva: Mus-Max saa kiitosta kuljettajilta syötön helppoudesta, mikä korostuu erityisesti rankaa ja risua käsiteltäessä.)

Tehdasvalmis paketti

Nyt käyttöön otettu uusi Mus-Max Wood Terminator 11 XL -autohakkuri on peruskonseptiltaan pitkälle samanlainen paketti kuin kolmisen vuotta sitten käyttöön otettu Mus-Max Wood Terminator 10XL.

- Tämä 11XL on nimensä mukaisesti hieman suurempi kuin 10XL - erona lähinnä 20 cm leveämpi syöttöaukko ja suurempi seulapinta-ala. Molemmat hakkurit ottavat voiman auton moottorista ja alustana on molemmissa Volvo FH550 6x4, joihin on tehty tarvittavat ohjaamomuutokset; toki kolmessa vuodessa Volvon kehitys on jälleen mennyt eteenpäin erityisesti ohjelmistoissa ja käyttöliittymässä. Mus-Max on toimittanut molemmat autohakkurimme avaimet käteen -periaatteella Itävallan tehtaaltaan ja työn laatu on päällerakentamisessa tasokasta, kehuu Mickos.

mus43.jpg

(kuva: Mus-Maxissa on hydraulinen hakkeen heitin, minkä nopeus on säädettävissä portaattomasti. Ratkaisu vähentää myös polttoaineen kulutusta.)

Teknistä kehitystä

Yksi merkittävä ero uudessa hakkurissa on hydraulinen hakkeen heitin, minkä nopeus on säädettävissä portaattomasti.

- Se toimii aivan loistavasti, hake tulee nätisti ulos torvesta eikä roiski auton laitojen yli ja energiaa säästyy verrattuna vanhemman koneen hihnavetoon. Esimerkiksi kun tehdään rankaa niin heitintä voi ajaa puolella nopeudella eli noin 500 rpm kun hihnavetoista joutuu huudattamaan 1000 rpm. Näin tehoa on enemmän rummun käytössä ja polttoainetta säästyy: tällä uudella hakkurilla on nyt päästy noin 0,5 litran kulutukseen per tuotettu hakekuutio, kun vanhempi hakkuri vie noin 0,6 litraa per kuutio, Mickos laskeskelee.

mus7.jpg

(kuva: Hakkurin kaikkia toimintoja voi säädellä kätevästi ohjaamon keskusyksiköstä ja mihin voi myös tallentaa kuljettajakohtaiset asetukset.)

Myös puun syötössä on tapahtunut kehitystä.

- Uuden ohjelman ansiosta syöttöpöydässä on nyt hidastus toiminto, mikä säätää syötön nopeuden automaattisesti hitaammaksi silloin kun rumpu pyörii hitaammin, jolloin saadaan enemmän vääntöä irti autosta. 

Kärkiohjaksesta hyötyä hakkurikäytössä

Aivan uutta teknologiaa Haketuspalvelu J. Mickoksen uudessa Mus-Max -autohakkurissa edustaa kotimainen Kesla 2112T -nosturi, mikä on varustettu ns. kärkiohjauksella.

- Kyseessä taitaa olla ensimmäinen autohakkuri minkä nosturissa on kyseinen ominaisuus, mikä on osoittautunut erinomaiseksi metsäkoneissa ja jonkin verran jo puutavara-autonostureissakin. Tämä meidän nosturimme kärkiohjaus on vielä Keslalla kehitysvaiheessa ja siihen on tulossa mm. päivityksiä ohjelmistoon, toteaa Mickos.

Jo ensikokemukset vakuuttaneet...

Ensimmäiset viikot Keslan kärkiohjauksen kanssa ovat jo näyttäneet että kehitys menee oikeaan suuntaan:

- Järjestelmä on todella hyvä ja automaatio ohjaa kuormaamista niin että on melkein sama kuka nosturia käyttää niin se ei huoju, heilu eikä tee nykiviä liikkeitä, vaan kaikki tapahtuu tasaisen linjakkaasti. Kun esimerkiksi painaa vasemman ohjausvivun eteen niin nosturi laskee pääpuomin, nostaa taittopuomin ja ajaa jatketta ulos - eli yhdellä liikkeellä tapahtuu automaattisesti kolme toimintoa. Kuljettajan ei tarvitse enää miettiä nosturin liikkeitä erikseen vaan antaa käskyn, minne haluaa kouran menevän ja automaatio hoitaa lopun. Ensimmäisten kokemusten perusteella kärkiohjaus ei häiritse hakkurikäyttöä missään vaiheessa mutta toki se vaatii opettelua ja muutosta vanhoihin kuormaimen käytön tottumuksiin. Ja jos haluaa niin kärkiohjauksen saa kytkettyä pois päältä yhdellä painalluksella keskusnäytöstä ja takaisin päälle yhtä kätevästi, sanoo Jonas Mickos.    

mus8.jpg

(kuva: Mus-Max autohakkuri on nopea laittaa kompaktiin kuljetusasentoon ja suunnata kohti seuraavia kasoja...)

16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa

Siirry arkistoon »