Raskaan liikenteen kuljettajat sortuvat yhä ylinopeuksiin - Onko diesel liian halpaa?

07.02.2023 11.31

Liikennetta_7.jpg

Traficom mittasi osana kansainvälistä Baseline-tutkimushanketta raskaan liikenteen ajonopeuksia vuosien 2021-2022 aikana. Automaattisten mittausasemien Mittaustulokset paljastavat ylinopeuden enemmän säännöksi kuin poikkeukseksi moottoriteillä ja pääväylillä. 

Kuorma-autohavainnot ovat syyskuulta 2021 DSL6-tyyppisissä LAM-pisteissä. Pituusaineistossa oli mukana 52- ja nopeusaineistossa 47 -LAM-pistettä. Ajoneuvohavaintoja aineistossa oli yhteensä noin 16 miljoonaa. 

Yhteenveto LAM-pisteiden havainnoista syyskuulta 2021:

Perävaunuttomien kuorma-autojen keskipituus oli aineistossa 9 metriä, puoliperävaunuyhdistelmien 16 metriä ja täysperävaunuyhdistelmien 24 metriä. 

Täysperävaunuyhdistelmistä 17 % oli pituudeltaan 27-29 metriä ja 6 % pituudeltaan 30-36 metriä. Vähintään 30 metriä pitkien yhdistelmien osuus kaikesta kuorma-autoliikenteestä oli 2 %. 

Kun tien nopeusrajoitus oli 80 km/h, kuorma-autojen ja ajoneuvoyhdistelmien keskinopeus oli nopeusrajoituksen tuntumassa. Yksiajorataisilla teillä, joilla oli syyskuussa 100 km/h nopeusrajoitus, perävaunuttomien kuorma-autojen keskinopeus oli noin 86 km/h, puoliperävaunuyhdistelmien 84 km/h ja täysperävaunuyhdistelmien 83 km/h. 

Kaksiajorataisilla 100-120 km/h teillä keskinopeudet olivat 0,4-1,3 km/h yksiajorataisia teitä korkeampia. 

Aineiston mukaan reilu neljännes kuorma-autoista ja ajoneuvoyhdistelmistä kulkee 80 km/h nopeusrajoitusalueella vähintään 83 km/h nopeudella. Kun tien nopeusrajoitus on 100-120 km/h, ajonopeus kasvaa vähintään 83 km/h nopeuteen kahdella kolmasosalla autoista ja yhdistelmistä.

Nopeusjakaumassa havaittiin vain vähäisiä eroja eri pituisten täysperävaunuyhdistelmien välillä. Kaikkein pisimmillä (30-36 m) täysperävaunuyhdistelmillä 87 km/h ja sitä suuremmat ajonopeudet ovat hiukan harvinaisempia kuin lyhyemmillä yhdistelmillä.

Aineistosta rajattiin pois virheellisinä ne havainnot, joissa nopeus oli alle 20 km/h tai yli 150 km/h, sekä ne, joihin LAM-järjestelmä oli merkinnyt virhekoodin. Ajoneuvojen ja ajoneuvoyhdistelmien pituudet on LAM-järjestelmässä raportoitu 0,2 m tarkkuudella ja nopeudet 1 km/h tarkkuudella.

Traficomin johtavan asiantuntija Otto Lahti sanoo ajoneuvoluokkien tunnistamisessa ja pituuden ja nopeuden mittaamisessa esiintyvän virheitä.

- mittauspisteiden paikoiksi valittiin laaja peltoaukea tai muu vastaava suora maantien tai moottoritien kohta. On tiedossa, että tällaisissa kohdissa nopeudet helposti nousevat mutkaiseen tienkohtaan verrattuna. Kokonaiskuva keskinopeuksista on kuitenkin aineistosta selkeästi luettavissa. 

19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa

Siirry arkistoon »