Metsäteho: Puun rautatiekuljetusten toimintamallit kuvattu21.01.2023 14:55
Rautatiekuljetusten osuus puun kotimaan kuljetuksista on Metsätehon tilaston mukaan 23 %. Junakuljetukset ovat merkittävässä roolissa erityisesti pitkien etäisyyksien kuljetuksissa. (kuva yllä: Kalle Kärhä) Rautatiekuljetusten suunnittelussa ja toteutuksessa käytettävistä yleisimmistä toimintamalleista on laadittu kuvaus. Se pohjautuu metsäyhtiöiden puutavaran rautatiekuljetusten parissa työskentelevien henkilöiden haastatteluihin. Rautatiekuljetusprosessiin sisältyvät tyypillisesti nämä vaiheet:
Jo tehtyihin junatilauksiin tulee usein muutoksia mm. muuttuneesta puuntarpeesta tai ratatöistä johtuen. Jo vahvistettu junakuljetus voidaan peruuttaa. Tilausmuutosten sijasta voi olla helpompaa perua junakuljetus ja tehdä uusi tilaus muuttuneen tarpeen mukaan. Suurimmat erot metsäyhtiöiden välillä ovat junakuljetusprosessissa käytettävässä tiedonsiirrossa sekä metsäyhtiöiden ja rautatieoperaattorien tietojärjestelmien välisessä integraatiossa. Lapin alueella on käytössä eri metsäyhtiöiden yhteinen systeemiliikennejärjestely (Lapin pendeli), jossa raakapuujunat kulkevat vakioituja yhteysvälejä vakioiduin aikatauluin. Pendelijärjestelyssä kapasiteettisuunnittelu on helpompaa ja vaunukierto ja kuljetuskapasiteetti saadaan hyödynnettyä tehokkaammin. Metsäyhtiöillä vaikuttaa olevan vahva pyrkimys muodostaa pendelijärjestelyjä myös Etelä-Suomen alueelle. Metsätehon tuloskalvosarja on tiivistelmä Santeri Silvennoisen kandidaatintutkielmasta. Julkaisut Metsätehon tuloskalvosarja 2/2023: Puutavaran rautatiekuljetusten toimintamallit |