Kärkiohjauksella nopeutetaan puutavarakuormaimen käytön oppimista04.12.2022 11.00
Metsätehon tutkimuksessa vertailtiin puutavara-auton puutavarakuormaimen ohjainlaitteiden käytön oppimista ja kuormaustyön tuottavuutta. Vertailtavina ohjainlaitteina olivat mekaaninen nelivipuohjaus kahdella polkimella, sähköinen kaksivipuohjaus ja kärkiohjaus. Tutkimus antoi selvän viitteen, että puutavara-autojen kuormaimissa olisi kannattavaa siirtyä sähköisesti esiohjattuihin ohjainlaitteisiin ja kärkiohjaukseen. Puutavara-autoissa on yleensä varusteena hydraulinen kuormain, jota käytetään työvuoron aikana kuormaamiseen 1-10 kertaa riippuen kuormattavasta puutavaralajista, kuljetusmatkasta ja työvuoron pituudesta. Täysperävaunullisen puutavara-auton kuormaamiseen kuluu aikaa noin 20-50 minuuttia riippuen kuormattavasta puutavaralajista. Näin ollen puutavaran kuormaaminen, ja purkupaikasta riippuen myös purkaminen, on kuljettamisen ohella oleellinen osa puutavara-auton kuljettajan työtä. Haasteena kuormaimen käytön oppimisessa on ollut sen hitaus, sillä perinteiset ohjausjärjestelmät ovat motorisesti haastavia käyttää. Ohjausjärjestelmät kuormaimissa voivat olla mekaanisia tai esiohjattuja. Suosittuja ohjausjärjestelmiä ovat edelleen mekaaniset järjestelmät, joissa on kaksi tai neljä käsivipua yhdistettynä kahteen jalkapolkimeen. Esiohjatuissa kuormaimissa ei yleensä ole käytössä jalkapolkimia, vaan ohjaus tapahtuu kahden sauvaohjaimen avulla. Uusimpana ohjainmuotona puutavarakuormaimissa on kärkiohjaus, jossa puutavarakouraa ohjataan hydraulisten sylinterikohtaisten liikkeiden sijaan horisontaalisesti ja vertikaalisesti, jolloin tietokone hoitaa yksittäisten sylintereiden säädön kuljettajan haluamaan suuntaan. Tämä alentaa kuljettajan motorisen osaamisen vaatimusta ja nopeuttaa kuormaimen käytön oppimista. Tässä tutkimuksessa seurattiin nostureiden ohjainlaitteiden käytön oppimista ja tuottavuutta aikuisopiskelijaryhmällä simulaattoritutkimuksena. Tutkimus tehtiin Savon ammattiopiston simulaattoreilla Kuopiossa. Vertailtavat ohjainlaitteet olivat mekaaninen nelivipu kahdella jalkapolkimella, sähköinen kaksivipuohjaus ja uutuutena Keslan valmistama kärkiohjaus. Seurannassa opiskelijaryhmä suoritti harjoitustehtäviä kolmena eri kertana kuukauden välein. Tuloksista havaittiin, että kärkiohjauksella aloittelevien kuljettajien lähtötaso oli huomattavasti korkeampi kuin mekaanisella ohjaustavalla. Lisäksi puomin kulkema matka oli kärkiohjauksella selvästi pienin. Tutkimuksessa havaittiin myös, että muilla ohjaustavoilla kärkiohjauksen tuottavuustasoa ei saavutettu koko tutkimusjakson aikana. Julkaisut: |