Laadukkaat kitkaketjut turvaa puukuljetukset talvikeleillä

14.11.2022 13:00

tominet12.jpg

Metsäkonepalvelu Yli-Anttila Oy tekee puutavaran kokonaisurakointia metsästä tehtaalle. Talven liukkailla keleillä puutavarakuljetukset turvaa laadukkaat kitkaketjut.

(kuva yllä: Metsäkonepalvelu Yli-Anttila Oy ajaa puuta yhdeksällä yhdistelmällä. Kuvassa ollaan hakemassa kuitukuormaa Kokemäeltä, mikä päätyy Kaskisten tehtaalle.)

Satakunnan alueen metsistä puuta asiakkailleen UPM:lle, Metsä Groupille ja Westas Groupille operoivalla Metsäkonepalvelu Yli-Anttilalla on käytössä laajasti kone- ja autokalustoa.

- Korjuupuolella meillä on kahdeksan John Deeren harvesteria ja neljä saman merkkistä kuormatraktoria - lisäksi aliurakoitsijoillamme on seitsemän koneketjua. Maantiekuljetukset hoituu yhdeksällä puutavara-autoyhdistelmällämme asiakkaiden eri laitoksiin Raumalle, Poriin, Kaskisiin, Kirkniemeen, Renkoon, Merikarvialle ja Kyröön, luettelee yrittäjä Tomi Yli-Anttila.

Puutavarayhdistelmät pyörivät kahdessa vuorossa ja vuodessa mittariin kertyy noin 170 000 kilometriä per auto keskikuljetusmatkan ollessa sadan kilometrin luokkaa.

- Palveluksessa on 13 ammattikuljettajaa ja lisäksi ajan itse yhtä tuuria. Lähden tien päälle yleensä aamuyöstä ja hoitelen päivän valjetessa puhelimella yrityksen asioita, joten puuauto on samalla liikkuva toimistoni, toteaa Yli-Anttila.

tominet23.jpg

(kuva: Talvisilla metsäautoteillä vetäville pyörille asennellaan lähes aina kitkaketjut. - Onhan siinä aina oma hommansa mutta kun on jäätä lumen alla niin ilman ketjuja ei pyörä pidä. Ja samalla siinä jumpatessa pysyy kädet voimissaan, naurahtaa palokuntatoiminnassa savusukellusta tekevä Tomi Yli-Anttila.)

Huoltopalvelua Porissa

Noormarkun Lassilasta lähtöisin olevan yrityksen päätoimipaikka sijaitsee tänä päivänä Porin Ulasoorissa, missä huolletaan oman kaluston lisäksi myös muiden yritysten kone- ja kuljetuskalustoa sekä palvellaan tarvikemyymälällä.

- Oma korjaamo takaa että kalusto pysyy iskussa ja vehkeet saadaan kuntoon silloin kun on hätä, samalla kun pystymme auttamaan myös muita alan yrityksiä. Myymälästä löytyy jo melko hyvin tarvikkeita ja panostamme jatkossa myös rengaspalveluiden kehittämiseen, sanoo Yli-Anttila.

Kalustoon investoidaan

Metsäkonepalvelu Yli-Anttila investoi tasaiseen tahtiin kalustoon:

- Vanhoilla vehkeillä ei nykymaailman kovassa kilpailussa pärjää ja huippukuskeilla pitää olla arvoisansa laitteet. Meillä tuli juuri neljä uutta Scania puutavara-autoa sekä neljä John Deeren metsäkonetta.

Kun uudet autot lähtevät ajoon niin jatkossa kaikki yrityksen puutavara-autot ovat Scanioita Weckmanin päällerakenteilla. 

- Meillä on jo nyt yhdeksän Scaniaa ja olemme olleet niihin oikein tyytyväisiä. Ensimmäinen Scania hankittiin 2000-luvun alkupuolella ja hyvien kokemusten perusteella ollaan tultu nykyiseen tilanteeseen. Kaupat autoista tehdään Scania Suomen Tuomo Heinisen kanssa ja palvelu pelaa Porin Scanialla kaikin puolin huolloista varaosiin. Meillä on muutamassa autossa huoltosopimus mikä on ollut ihan järkevä valinta, toteaa Yli-Anttila. 

Uusissa Scanioissa erityisesti Opticruise -vaihteisto on vakuuttanut:

- Automaattivaihteisto pelaa nätisti vaikeissakin paikoissa ja  käytössä on nyt aiempaa enemmän pykäliä. Ja jos joutuu vaihtamaan manuaalisesti niin vaihteet napsuu nätisti päälle.

Päällirakenteissa ollaan siirrytty auto kerrallaan Weckmanin teräsrakenteisiin.

- Tällä hetkellä meillä on neljässä autossa Weckmanin vehkeet ja kun uudet autot saadaan ajoon niin kaikki on Heinolan miesten laatua. Weckmanin päällerakenne on todella lujaa tekoa mutta samalla myös kevyt. Parissa autossamme on yli miljoona kilometriä ajetut rakenteet eikä niitä ole tarvinnut korjailla. Weckman myös kuuntelee asiakasta ja jokainen yksityiskohta toteutetaan juuri toiveiden mukaan. Myös Weckmanin tekemiä perävaunuja meillä on useita ja niitä on kunnosteltu uuden veroisiksi joten käyttöikä on pitkä. Pankoissa olemme todenneet Terminator XXL:t kestäviksi ja niissä on kunnolla kuormatilaa, sanoo Yli-Anttila.

tominet32.jpg

(kuva: Edellistalven alla Metsäkonepalvelu Yli-Anttila otti käyttöön Metsätyö Oy:n maahantuomia norjalaisia Trygg -paripyöräketjuja, mitkä ovat vakuuttaneet niin kestävyyden kuin pidonkin puolesta.)

Talvikeleissä pärjää hyvillä kitkaketjuilla

Viime talvenakin kelit olivat puunajossa lumiset ja haastavat.

- Se on hyvä asia että saatiin kunnon talvi niin että metsäkoneilla päästiin operoimaan tehokkaasti ja metsätiet kantoivat autokalustoa. Toisaalta taas tiet olivat liukkaita ja 76-tonnisilla yhdistelmillä piti ajaa varovasti ennakoiden että puut saatiin turvallisesti perille eikä muulle liikenteelle aiheutettu vaaratilanteita. Ja muiden tielläliikkujien tulee ottaa huomioon iso yhdistelmä mikä ei liukkailla pysähdy nopeasti, muistuttaa Yli-Anttila. 

Talvisilla metsäautoteillä vetäville pyörille asennellaan lähes aina kitkaketjut.

- Onhan siinä aina oma hommansa mutta kun on jäätä lumen alla niin ilman ketjuja ei pyörä pidä. Ja samalla siinä jumpatessa pysyy kädet voimissaan, naurahtaa palokuntatoiminnassa savusukellusta tekevä Yli-Anttila.

tominet5.jpg

(kuva: - Näillä massoilla ajettaessa yhdistelmä ei ilman hyviä ketjuja pysähdy joten ne ovat todella tärkeät turvallisuuden kannalta, sanoo Tomi Yli-Anttila tarkistaessaan että ketjut on tarpeeksi tiukalla.)

Edellistalven alla Metsäkonepalvelu Yli-Anttila otti käyttöön Metsätyö Oy:n maahantuomia norjalaisia Trygg -paripyöräketjuja:

- Olemme olleet niihin oikein tyytyväisiä; nyt alkaa kaikissa autoissa olla Tryggin ketjut ja uutta ostetaan jatkossakin. Ne kestävät hyvin ja pitoa löytyy joka tilanteessa. Piikit on hyvät joten usko ei ketjujen pitoon lopu pahimmissakaan paikoissa. Näillä massoilla ajettaessa yhdistelmä ei ilman hyviä ketjuja pysähdy joten ne ovat todella tärkeät turvallisuuden kannalta.

Metsätyön kanssa tehdään kauppaa myös metsäkonevarusteissa.

- Iggesundin laipat ja teräketjut on jo monta vuotta tullut metsätyöltä samoin metsäkoneiden Olofsfors telat. Nytkin on uuteen konekalustoon telahankinnat tehty hyvissä ajoin viime syksynä. Yhteistyö Metsätyön kanssa pelaa esimerkillisesti, sanoo Tomi Yli-Anttila.    

tominet4.jpg

(kuva: Tänäkin talvena kelit ovat olleet puunajossa lumiset ja haastavat, mutta pitävillä paripyöräketjuilla päästään liikkumaan metsäautoteillä turvallisesti.)

05.12.2022 10:30Tuleva eSprinter tarjoaa 475 kilometrin toimintamatkan
05.12.2022 10:11Valmet laajentaa laadunhallinnan tarjoomaansa kahdella uudella skannerilla
05.12.2022 9:15Sähköautot: Mercedes-Benzin T-sarja laajenee täyssähköversiolla
05.12.2022 9:00Talkooväki antoi Scanialle valoisan jouluilmeen
04.12.2022 11:00Kärkiohjauksella nopeutetaan puutavarakuormaimen käytön oppimista
02.12.2022 22:23KATSO TÄSTÄ VIIKON 48/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, maarakennus- ja kuljetusalan tuoreet kuulumiset
02.12.2022 9:30Sopiiko Ford Mustang Mach-EGT pitkän matkan ajoon - pääseekö yhdellä latauksella Helsingistä Vaasaan?
02.12.2022 7:00Raskone toimii nyt uuden brändin alla
01.12.2022 12:00Tavara-autojen ensirekisteröinnit kasvussa - henkilöautojen rekisteröinnit takamatkalla
01.12.2022 11:42Sähköautot: Täyssähköisten henkilöautojen hankintatuen hakuaika päättyy vuoden lopussa - Paketti- ja kuorma-autojen hankintatuki jatkuu vuoden 2024 loppuun asti

Siirry arkistoon »