Metsätyö Miikkulainen Oy: Monipuolista metsäkoneurakointia ja luotettavia lavettikuljetuksia

12.11.2022 16:10

miikkunet1.jpg

Metsätyö Miikkulainen Oy tekee metsäkoneurakointia Pirkanmaan alueella ja tarjoaa myös koneiden lavettikuljetuksia koko maan alueella. Pyöreän puun korjuun lisäksi tehdään runsaasti myös energiapuun metsäkuljetusta.

(kuva yllä: Metsätyö Miikkulainen Oy on erikoistunut energiapuun ajoon pyöreän puun korjuun rinnalla. Uusi John Deere 1510G kuormatraktori on varustettu jatkettavalla kuormatilalla ja vaa´alla.)

Vesilahdelta kotoisin oleva Markku Miikkulainen aloitti aikanaan metsäkoneenkuljettajana Matti Kaajan urakointiyrityksessä, ja Mikko Miikkulainen seurasi isänsä jalanjälkiä samoihin hommiin.

- Matti on äitini veli ja teki pitkän uran metsäkoneyrittäjänä; isäni ajoi konetta Matille 28 vuotta ja itsekin sain olla hänellä hyvässä opissa. Vuonna 2004 perustimme Metsätyö Miikkulaisen ja ostimme Matin koneet, kun hän päätti keskittyä koneiden ja autojen lavettikuljetuksiin. Silloin kalustoon kuului kaksi Timberjack koneketjua, joilla urakoitiin UPM:lle, jolle tehdään edelleen tänäkin päivänä puuta PJP Metsäexperttien kautta, kertoilee Mikko Miikkulainen.

miikkunet2.jpg

(kuva: - Siirrämme omien koneiden lisäksi muiden urakointiyritysten kalustoa ja kuljetamme koneita myös John Deere Forestrylle, sanoo Mikko Miikkulainen.)

Vahva luotto Joensuussa valmistettuihin koneisiin

Myös vihreiden koneiden perinne jatkuu edelleen katkeamattomana.

- Nimenä Timberjack muuttui John Deereksi mutta aina on ajettu Joensuussa tehdyillä metsäkoneilla, mitkä ovat teknisesti edistyksellisiä ja luotettavia koneita, joilla puuta syntyy tehokkaasti. Välillä urakoimme kolmella koneella mutta nyt kesäkuussa, kun käyttöön saatiin uusi John Deere 1510G kuormatraktori niin määrä nousi neljään koneeseen. Lisäksi meillä on toinen 1510G sekä 1210G kuormatraktori ja 1270G harvesteri. Konekanta pyritään pitämään melko tuoreena mikä takaa sen, että puuta syntyy ja kuljettajilla on käytössä arvoisansa vehkeet. Koneitamme ajaa seitsemän todellista osaajaa, itse ajan pääasiassa lavettiautoa ja viime vuoden lopulla eläkkeelle jäänyt isä tuurailee aina välillä sekä touhuaa muutenkin mukana. Vuodessa ajetaan noin 3 000 tuntia per kone; tällä hetkellä vanhimmassa koneessamme, toukokuussa 2018 käyttöön otetussa 1210G ajokoneessa on mittarissa reilut 11 000 tuntia ja se onkin seuraavaksi vaihtovuorossa. Kauppaa tehdään reilulla meiningillä John Deere Forestryn piiripäällikkö Antti Haralan kanssa, jolta olemmekin ostaneet kaikki koneet, toteaa Miikkulainen.

miikkunrt0.jpg

(kuva: Metsätyö Miikkulaisen kaikissa neljässä John Deere koneessa on IBC-kärkiohjaus.)

IBC-kärkiohjaus ehdoton - kuljettaja viihtyy työssä

John Deeren jatkuva kehitystyö näkyy ainutlaatuisina teknisinä ratkaisuina.

miikkunret4.jpg

(kuva: - Tässä uudessa 1510G ajokoneessa on penkissä mekaaninen jousitus mikä tekee työnteosta entistäkin mukavampaa, kehuu kuljettaja Teemu Kulo.)

- IBC-kärkiohjaus on ihan ehdoton niin ajokoneissa kuin harvesterissakin eikä kuljettajamme suostuisi siitä enää luopumaan. Ajokoneiden pyörivä ja vakaava ohjaamo tekee työskentelystä tehokasta sekä vähentää kuljettajan selkä- ja niskavaivoja. Uusimmassa 1510G koneessa on lisäksi penkissä mekaaninen jousitus, mikä vaimentaa pitkittäiset ja poikittaiset kuljettajaan kohdistuvat iskut. Käytössä on myös 4-piste turvavyöt ja ne kun vetää kiinni niin selkä ei irtoa penkistä eikä ajoasento valahda etunojaan vaan ryhti säilyy pitkässäkin vuorossa, sanoo Miikkulainen.

miikkunet5.jpg

(kuva: Uuteen 1510G kuormtraktoriin valittiin alle Pewag Flow Perfect -sekatelassa joka toinen telakenkä on kantava ja joka toinen ottava.)

Huoltosopimus on viisas valinta

Miikkulainen on koneiden lisäksi tyytyväinen John Deeren varaosa- ja huoltopalveluihin:

- Meillä on ollut jo pitkään kaikissa koneissamme huoltosopimus, mikä helpottaa yrittäjän arkea ja takaa että huollot tehdään ajallaan eikä kalliita yllätyksiä pääse tulemaan. Käytämme koneet huollossa John Deeren Tampereen pisteessä, minne on harvoin yli 50 kilometrin matka työmaalta.  

miikkunet8.jpg

(kuva: Harvesterina Metsätyö Miikkulaisella on John Deere 1270G varustettuna H414 -kouralla ja CH7 -nosturilla, missä IBC-kärkiohjaus.)

Energiapuun metsäkuljetusta

Metsätyö Miikkulainen on erikoistunut energiapuun ajoon pyöreän puun korjuun rinnalla.

- Kaksi 1510G kuormatraktoria on varustettu jatkettavilla kuormatiloilla ja vaa´oilla hakkuutähteiden sekä kantojen siirtoon leimikolta tienvarteen. Ajamme niillä energiapuuta suurimman osan vuodesta - ainoastaan talviaikaan kaikki kuormatraktorit ovat tukki- ja kuitupuuleimikoilla, kertoo Miikkulainen.

miikkunrt9.jpg

(kuva: Metsätyö Miikkulainen korjaa puuta vuodessa noin 50 000 kuutiota.)

Metsäkoneiden kuljetuspalvelua

Metsäkoneurakoinnin lisäksi Metsätyö Miikkulainen tarjoaa koneiden kuljetuspalvelua.

miikkunet6.jpg- Kuljetamme koneita ympäri maata muille urakointiyrityksille ja John Deere Forestrylle. Vuodessa Volvon mittariin tulee jopa 80.000 kilometriä, joten auton ohjaamo on samalla liikkuva toimistoni. Investoimme hiljattain kotimaiseen vahvaa tekoa olevaan Siimet lavettiin, mikä on räätälöity juuri tarpeisiimme mitoituksen ja varustelun osalta kuten Tridec -akseleiden ohjausjärjestelmällä sekä hydraulisesti toimivilla ajorampeilla ja jatkeilla, joita käytetään kätevästi radio-ohjauksella, sanoo Mikko Miikkulainen.    

miikkunet7.jpg

(kuva: - Otimme toukokuussa käyttöön uuden kotimaisen Siimet -lavetin, mikä on todella laadukas ja tunnetusti lujaa tekoa, esittelee Mikko Miikkulainen.)

05.12.2022 10:30Tuleva eSprinter tarjoaa 475 kilometrin toimintamatkan
05.12.2022 10:11Valmet laajentaa laadunhallinnan tarjoomaansa kahdella uudella skannerilla
05.12.2022 9:15Sähköautot: Mercedes-Benzin T-sarja laajenee täyssähköversiolla
05.12.2022 9:00Talkooväki antoi Scanialle valoisan jouluilmeen
04.12.2022 11:00Kärkiohjauksella nopeutetaan puutavarakuormaimen käytön oppimista
02.12.2022 22:23KATSO TÄSTÄ VIIKON 48/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, maarakennus- ja kuljetusalan tuoreet kuulumiset
02.12.2022 9:30Sopiiko Ford Mustang Mach-EGT pitkän matkan ajoon - pääseekö yhdellä latauksella Helsingistä Vaasaan?
02.12.2022 7:00Raskone toimii nyt uuden brändin alla
01.12.2022 12:00Tavara-autojen ensirekisteröinnit kasvussa - henkilöautojen rekisteröinnit takamatkalla
01.12.2022 11:42Sähköautot: Täyssähköisten henkilöautojen hankintatuen hakuaika päättyy vuoden lopussa - Paketti- ja kuorma-autojen hankintatuki jatkuu vuoden 2024 loppuun asti

Siirry arkistoon »