Vianor: Kertainvestointina kaksien renkaiden hankinta on suuri, mutta ottaen huomioon renkaiden elinkaarikustannukset se kuitenkin kannattaa

10.11.2022 8:43

vianor_talvi_tri.png

Ympärivuotiseen käyttöön suunnitelluissa renkaissa kumisekoitus on suunniteltu tuottamaan pidon kannalta oleellista kitkaa tehokkaasti erilaisissa sääolosuhteissa. Toinen ratkaiseva tekijä on renkaan pintamalli.

Näillä kriteereillä kehitettyjä M+S-merkittyjä renkaita ovat esimerkiksi Nokian Tyres Hakkapeliitta TRI-renkaat, jotka ovat uuden sukupolven renkaita lamelloidulla palakuviolla. Hakkapeliitta TRI-tuoteperheessä on kiinnitetty erityistä huomiota alhaiseen vierintävastukseen ja hyvään kulutuskestävyyteen, joka saavutetaan mm. pohjoisiin olosuhteisiin suunnitellulla kumisekoituksella. 

– Keskeinen tekijä on renkaan M+S-palakuvion ja tehokasta kitkaa erilaisissa sääoloissa tuottavan all-season kulutuspintasekoituksen erityinen kosketus alustaan, sen tuottama pito ja varma ajotuntuma. Alustaan kosketuksessa olevan kuvion ero perinteiseen vetokuvioon verrattuna on 50 %. Käytännössä tämä tarkoittaa parempaa pitkittäispitoa, joka näkyy lyhyempänä jarrutus- ja pysähtymismatkana. Myös voima siirtyy tehokkaammin alustaan, mikä parantaa työskentelytehoa mm. lumen aurauksessa, siirtokuljetuksissa ja hiekoituksissa, kertoo autonhuolto- ja rengasketju Vianorin raskaiden renkaiden myyntipäällikkö Mikko Koivula. 

Erot polttoaineenkulutuksessa merkittäviä 

Edullisin rengas ei välttämättä ole kustannustehokkain vaihtoehto renkaan koko elinkaarta tarkastellessa.

– Erikoisrenkaiden hankintahinta voi vaikuttaa korkeammalta, mutta kokonaisuus ei ole niin yksinkertainen. Työn tehokkuuden kasvu näkyy suoraan yrittäjän kukkarossa. Kun suurin osa ajasta ajetaan kovalla, sulalla alustalla, renkaan alhaisempi vierintävastus näkyy selkeästi polttoaineenkulutuksessa. Tuntisuorite on erikoisrenkailla aivan eri luokkaa verrattuna vetokuvioituihin renkaisiin, Koivula korostaa. 

Renkaat valitaan käyttötarkoituksen mukaan

Moni urakoitsija hankkii talvi- ja kesäurakointiin eri renkaat, jolloin renkaat voidaan optimoida käyttökohteen mukaan. Kertainvestointina kaksien renkaiden hankinta on suuri, mutta ottaen huomioon renkaiden elinkaarikustannukset se kuitenkin kannattaa. 

Vianorilta löytyy jokaiseen käyttökohteeseen räätälöidyt rengas- ja vanneratkaisut, ja ennen kaikkea renkaiden soveltuvuus kyseiseen koneeseen varmistetaan aina huolella. 

– Kun lähdetään vaihtamaan traktoriin erikoisrenkaita, vastaan voi tulla tilanteita, joissa rengaskoko vaihtuu. Meillä on tietotaito varmistaa uuden rengassarjan soveltuvuus kyseiseen koneeseen. Nelivetotraktorissa lasketaan renkaalle murtoprosentti, sillä traktorin etupää vetää aina hiukan enemmän. Rengaskokoa vaihdettaessa varmistamme, että uusi rengassarja voidaan asentaa koneeseen niin, ettei se rasita voimansiirtoa liikaa, Koivula tarkentaa. 

05.12.2022 9:15Sähköautot: Mercedes-Benzin T-sarja laajenee täyssähköversiolla
05.12.2022 9:00Talkooväki antoi Scanialle valoisan jouluilmeen
04.12.2022 11:00Kärkiohjauksella nopeutetaan puutavarakuormaimen käytön oppimista
02.12.2022 22:23KATSO TÄSTÄ VIIKON 48/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, maarakennus- ja kuljetusalan tuoreet kuulumiset
02.12.2022 9:30Sopiiko Ford Mustang Mach-EGT pitkän matkan ajoon - pääseekö yhdellä latauksella Helsingistä Vaasaan?
02.12.2022 7:00Raskone toimii nyt uuden brändin alla
01.12.2022 12:00Tavara-autojen ensirekisteröinnit kasvussa - henkilöautojen rekisteröinnit takamatkalla
01.12.2022 11:42Sähköautot: Täyssähköisten henkilöautojen hankintatuen hakuaika päättyy vuoden lopussa - Paketti- ja kuorma-autojen hankintatuki jatkuu vuoden 2024 loppuun asti
01.12.2022 10:32Sähköautot: ABC-latausverkosto laajenee Pohjois-Savoon
01.12.2022 9:47Uusia jäseniä Puutuoteteollisuudelle

Siirry arkistoon »