Vianor: Kertainvestointina kaksien renkaiden hankinta on suuri, mutta ottaen huomioon renkaiden elinkaarikustannukset se kuitenkin kannattaa

10.11.2022 8.43

vianor_talvi_tri.png

Ympärivuotiseen käyttöön suunnitelluissa renkaissa kumisekoitus on suunniteltu tuottamaan pidon kannalta oleellista kitkaa tehokkaasti erilaisissa sääolosuhteissa. Toinen ratkaiseva tekijä on renkaan pintamalli.

Näillä kriteereillä kehitettyjä M+S-merkittyjä renkaita ovat esimerkiksi Nokian Tyres Hakkapeliitta TRI-renkaat, jotka ovat uuden sukupolven renkaita lamelloidulla palakuviolla. Hakkapeliitta TRI-tuoteperheessä on kiinnitetty erityistä huomiota alhaiseen vierintävastukseen ja hyvään kulutuskestävyyteen, joka saavutetaan mm. pohjoisiin olosuhteisiin suunnitellulla kumisekoituksella. 

– Keskeinen tekijä on renkaan M+S-palakuvion ja tehokasta kitkaa erilaisissa sääoloissa tuottavan all-season kulutuspintasekoituksen erityinen kosketus alustaan, sen tuottama pito ja varma ajotuntuma. Alustaan kosketuksessa olevan kuvion ero perinteiseen vetokuvioon verrattuna on 50 %. Käytännössä tämä tarkoittaa parempaa pitkittäispitoa, joka näkyy lyhyempänä jarrutus- ja pysähtymismatkana. Myös voima siirtyy tehokkaammin alustaan, mikä parantaa työskentelytehoa mm. lumen aurauksessa, siirtokuljetuksissa ja hiekoituksissa, kertoo autonhuolto- ja rengasketju Vianorin raskaiden renkaiden myyntipäällikkö Mikko Koivula. 

Erot polttoaineenkulutuksessa merkittäviä 

Edullisin rengas ei välttämättä ole kustannustehokkain vaihtoehto renkaan koko elinkaarta tarkastellessa.

– Erikoisrenkaiden hankintahinta voi vaikuttaa korkeammalta, mutta kokonaisuus ei ole niin yksinkertainen. Työn tehokkuuden kasvu näkyy suoraan yrittäjän kukkarossa. Kun suurin osa ajasta ajetaan kovalla, sulalla alustalla, renkaan alhaisempi vierintävastus näkyy selkeästi polttoaineenkulutuksessa. Tuntisuorite on erikoisrenkailla aivan eri luokkaa verrattuna vetokuvioituihin renkaisiin, Koivula korostaa. 

Renkaat valitaan käyttötarkoituksen mukaan

Moni urakoitsija hankkii talvi- ja kesäurakointiin eri renkaat, jolloin renkaat voidaan optimoida käyttökohteen mukaan. Kertainvestointina kaksien renkaiden hankinta on suuri, mutta ottaen huomioon renkaiden elinkaarikustannukset se kuitenkin kannattaa. 

Vianorilta löytyy jokaiseen käyttökohteeseen räätälöidyt rengas- ja vanneratkaisut, ja ennen kaikkea renkaiden soveltuvuus kyseiseen koneeseen varmistetaan aina huolella. 

– Kun lähdetään vaihtamaan traktoriin erikoisrenkaita, vastaan voi tulla tilanteita, joissa rengaskoko vaihtuu. Meillä on tietotaito varmistaa uuden rengassarjan soveltuvuus kyseiseen koneeseen. Nelivetotraktorissa lasketaan renkaalle murtoprosentti, sillä traktorin etupää vetää aina hiukan enemmän. Rengaskokoa vaihdettaessa varmistamme, että uusi rengassarja voidaan asentaa koneeseen niin, ettei se rasita voimansiirtoa liikaa, Koivula tarkentaa. 

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin

Siirry arkistoon »