Chevrolet Silverado on urakoitsijan monitoimiauto

02.10.2022 16.00

sepponet1.jpg

Amerikkalaisten järeiden pick-up autojen suosio kasvaa urakoitsijoiden yleiskäyttö ajoneuvona. Metsänkorjuu Pulkkinen Oy Savonlinnan kupeesta Putikosta päivitti keväällä hyvin palvelleen Fordin uuteen Chevroletiin.

(kuva yllä: Metsänkorjuu Pulkkinen Oy:n Seppo Pulkkinen on ajanut vuosikymmenen työmaa-ajot jenkki pick-upilla ja keväällä käyttöön saatiin Chevrolet Silverado LTZ 2500 HD 6.2 Carhartt.)

- Meille tuli lähes vuosikymmen sitten käytetty Ford F250 pick-up, millä mentiin yli 230 000 kilometriä työkäytössä. Amerikkalainen isokokoinen lava-auto osoitti olevansa todella monikäyttöinen peli millä pääsee hankalassakin maastossa koneiden vierelle, lavalla kulkee työmaalle isot polttoainesäiliöt ynnä muuta, vetokykyä löytyy kärryn kanssa liikkumiseen ja isossa ohjaamossa on hyvä hoitaa toimistohommia, perustelee Seppo Pulkkinen.

Metsänkorjuu Pulkkinen urakoi puuta yhdeksällä metsäkoneella.

- Yrittäjän arki on jatkuvaa liikkumista korjuukohteesta toiseen ja siihen tehtävään ei isoa maastokykyistä jenkki pick-upia parempaa autoa ole tehty, toteaa Pulkkinen.

sepponet2.jpg

(kuva: Jämäkän, rullattavalla pressulla varustetun lavan takalaita liikkuu sähköllä ja lavalle on tosi helppo nousta, kun nurkissa ja keskellä on kunnon astinlaudat. Kantavuutta löytyy 1500 kiloa ja perään saa 3500 kilon kärryn.)

Autot tulee Amerikasta

Kun tehtävänsä mallikkaasti hoitanut Ford alkoi olla vaihtoiässä, päätyi Pulkkinen Chevroletiin.

- Otin yhteyttä Chevrolet pick-upeja maahantuovan Americar Oy:n Veli Kärkkäiseen, joka löysi valtameren takaa sopivan vaihtoehdon tarpeeseemme. Aivan uusien Chevroletien saatavuus on tällä hetkellä haastavaa, joten päädyimme vuosimallia 2021 olevaan, kymmenen tuhatta kilometriä ajettuun uudenkarheaan Chevrolet Silverado LTZ 2500 HD 6.6 Carhartt -malliin, sanoo Pulkkinen.

sepponet5.jpg

(kuva: 6.6 litraisesta V8 Duramax dieselmoottorista hevosvoimia löytyy yli neljäsataa ja vääntöä toistatuhatta newtonmetriä.)

Kyllä lähtee...

Suomessa omamassaltaan lähes 4000 kiloinen, 5-paikkainen Chevrolet Silverado rekisteröitiin kevytkuorma-autoksi, mikä on yrityskäyttöön viisas ratkaisu. 

- Lavan kantavuus on 1500 kiloa ja perään saa laittaa 3500 kilon kärryn. Nopeusrajoitin ei haittaa sillä liikumme paljon pienemmillä kantateillä ja metsäautoteillä, joten 89 km/h vauhti riittää vallan mainiosti. Ja sen mitä huippunopeudessa hävitään, niin kiihtyvyydellä kuitataan, naurahtaa Pulkkinen.

Ja massiivinen Silverado todellakin lähtee niin kuin hauki kaislikosta sillä 6.6 litraisesta V8 Duramax dieselmoottorista hevosvoimia löytyy yli neljäsataa ja vääntöä toistatuhatta newtonmetriä.

- Vaikka voimaa on vähintään riittävästi niin polttoaineenkulutus on suhteessa auton massaan ja kokoon kohtuullinen. Äsken kun katsoin, niin viimeisein tuhannen kilometrin keskikulutus sekavassa ajossa on ollut 12,2 litraa satasella ja pidemmässä matka-ajossa on menty noin 10 litran kulutuksella, ilmoittaa Pulkkinen.

sepponet6.jpg

(kuva: Silveradon ohjaamo on tilava yrittäjän toimisto ja tarvittaessa työmaalle kulkee viisi henkilöä. Varustelutaso on vähintään edustusautoluokkaa.)

Nautinto ajaa

Ison Silveradon ajettavuus on Pulkkisen mukaan omalla tasollaan, mentiin sitten maastossa tai maantiellä:

- Isot pyörät ja korkea maavara yhdistettynä nelivetoon ja toimivaan jousitukseen takaa, että metsään pääsee ja sieltä myös pois. Allisonin 10-portainen automaatti pelaa nätisti ja tarjolla on myös alennusvaihteet. Ja autosta löytyy tietenkin kaikki mahdolliset ajoa helpottavat ja turvallisuutta lisäävät järjestelmät. 

Varusteet jenkkityyliin

Amerikkalaiset autot on ollut esimerkillisen hyvin varusteltuja vuosikymmenten ajan eikä Silverado tee sääntöön poikkeusta.

- Kyllä tästä löytyy oikeastaan kaikki mahdollinen mitä mieleen voisi tulla. Työmaa-ajossa huippujuttu on kymmenen kameran järjestelmä, mitkä tarjoavat keskusnäytölle kuvaa joka puolelta autoa ja lintuperspektiivistäkin, minkä 360° kamerakuva piirtää ruudulle myös auton ääriviivat ja vetokoukun suunnan, kun peruuttaa autoa kärryyn kiinni. Jämäkän, rullattavalla pressulla varustetun lavan takalaita liikkuu sähköllä ja lavalle on tosi helppo nousta, kun nurkissa ja keskellä on kunnon astinlaudat. Ja niin kuin jenkeissä aina niin ilmastointijärjestelmä on todella hyvä penkkejä myöten, äänentoistosta vastaa Bosen Sound System ja lukuisten toimintojen ohjaus tapahtuu isolta kosketusnäytöltä, luettelee Pulkkinen.

sepponet3.jpg

(kuva: Kevytkuorma-autoksi rekisteröity, omamassaltaan lähes 4000 kiloinen Chevrolet Silverado LTZ 2500 HD 6.2 Carhartt on räyhäkkään näköinen jättiläinen, mikä menee maastossa melkein metsäkoneen jäljet...)

Investointi tehtiin vuosikymmeneksi

Ensimmäiset kuukaudet Silveradon ratissa ovat vakuuttaneet Pulkkisen siitä, että jenkki pick-up on edelleen paras työmaa-auto.

- Kyllä tällä mennään toivottavasti taas vuosikymmen ja ehkä seuraava pick-up on sitten jo täyssähköinen, vaikka kyllä sitten tulee veekasin murinaa varmasti ikävä, naurahtaa Seppo Pulkkinen.    

***LOPPU***

28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin

Siirry arkistoon »