VR Transpoint kuljetti elokuussa ennätysmäärän raakapuuta rautateitse

27.09.2022 11.43

Rautatie.JPG

VR Transpoint ilmoittaa kuljettaneensa elokuussa yli 1,2 miljoonaa kuutiometriä raakapuuta. Vastatakseen kasvavaan kysyntään VR Transpoint on järjestellyt asiakkaiden kanssa yhteistyössä raakapuukuljetusjärjestelmäänsä ja kuljetuskonsepteja uudelleen, mikä on mahdollistanut korkeammat kuljetusmäärät. Tehokkuutta kuljetuksiin tuovat pendeliratkaisut.

VR Transpoint ylsi elokuussa ennätykseen kotimaan raakapuukuljetusten volyymeissa. Raakapuuta kuljetettiin 1,2 miljoonaa kuutiometriä, mikä on noin 30 000 kuutiometriä enemmän kuin edellisenä ennätyskuukautena vuoden 2021 maaliskuussa. Kuljetettu määrä vastaa noin 900 täyttä raakapuujunaa. Myös raakapuukuljetusten keskimatka on selvästi kasvanut edelliseen ennätyskuukauteen verrattuna. Suuren kuljetusmäärän ovat mahdollistaneet yhdessä asiakkaiden kanssa suunnitellut uudet toimintamallit, jotka on otettu käyttöön.

"Raakapuulogistiikassa on tällä hetkellä suurempi muutos käynnissä kuin koskaan aiemmin. Puuta metsäteollisuuden tarpeisiin hankitaan nyt yhä enemmän Suomen rajojen sisältä. Olemme järjestelleet raakapuukuljetusten konseptiamme uudelleen erittäin nopealla aikataululla vastaamaan asiakkaiden muuttuneita tarpeita. Olemme pystyneet vastaamaan kasvavaan kuljetustarpeeseen kotimaisella vaunukalustolla ja meillä on valmius tarvittaessa investoida lisäkalustoon tulevaisuudessa. Erityiskiitokset hienosta saavutuksesta henkilökunnallemme ja asiakkaillemme", VR Transpointin johtaja Eljas Koistinen iloitsee. 

Asiakkaiden kuljetustarve muuttui hyvin nopeasti, joten uuden kuljetusjärjestelmän käyttöönotossa on edetty myös ripeällä aikataululla. Uudet konseptit perustuvat tehokkaisiin pendelikuljetuksiin, joissa vaunurunko kiertää yhden tai useamman kuormauspaikan ja yhden tehtaan välillä sekä vaunukierto on viritetty huippuunsa. Suurin ja näkyvin ero entiseen kuljetusjärjestelmään on se, että nopeat kuormaukset lisääntyvät ja vilkkailla paikoilla käydään jatkossa aiempaa enemmän. Lisäksi junien aikatauluihin on tehty muutoksia, jotta ratojen välityskyky on saatu varmistettua.

"Uudet konseptit ovat välttämättömiä, jotta voimme vastata muuttuneeseen asiakastarpeeseen. Tehokkaasti kiertäviä pendelikuljetusmalleja on ollut nyt mahdollista rakentaa aiempaa enemmän, koska kuljetusvirtoihin on tullut paljon muutoksia ja virrat ovat myös voimakkaampia. Toimintamallit edellyttävät molemminpuolista sitoutumista tehokkuuden varmistamiseksi. Hienoa, että olemme pystyneet luomaan asiakkaiden kanssa yhteistyössä uusia ratkaisuja nopeasti muuttuneeseen tilanteeseen innovatiivisella otteella ja hyvällä tiimityöllä. Yhteistä kehitystyötä jatketaan asiakastarpeiden pohjalta", Koistinen lausuu.

24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön

Siirry arkistoon »