Vaihtelevia ajo-olosuhteita ja korkeita polttoainehintoja - miten valita oikeanlaiset talvirenkaat?

27.09.2022 7.33

haggiiisss1.jpg

Nykyään talviset ajo-olosuhteet vaihtelevat sulasta alfaltista sohjoon ja mustasta jäästä pakkautuneeseen lumeen. Renkailta vaaditaan korkeaa suorituskykyä, jotta ne pystyvät vastaamaan muuttuviin keliolosuhteisiin.

Maailman ensimmäisten talvirenkaiden kehittäjä Nokian Renkaat tuo tänä talvena markkinoille uuden pohjoismaisten, nastattomien talvirenkaiden lippulaivavalikoiman Hakkapeliitta R5:n, jota käyttävät autot kuluttavat 2,8 % vähemmän polttoainetta vastaaviin premium-renkaisiin verrattuna. 

Talvi voi olla säiden puolesta arvaamaton ja jopa vaarallinen, mutta renkaat eivät saa olla. Hyvä talvirengas tarjoaa ajomukavuutta ja turvallisuutta kaikissa talviolosuhteissa. Rengasvalinta on oivallinen tapa vaikuttaa myös ajamisen taloudellisuuteen ja ympäristöystävällisyyteen.

Pitoa jäisillä, lumisilla ja loskaisilla teillä 

Talvirenkaan on suoriuduttava pohjoisen paljailla, märillä, jäisillä ja lumisilla teillä. Vaikeimpiin olosuhteisiin kuuluu loska, etenkin kaistojen välissä vilkkaalla moottoritiellä. Pohjoismainen talvirengas joutuu vastaamaan myös nopeisiin, yllättäviin jarrutuksiin esimerkiksi liikennevaloissa pakkautuneella lumella, ja hallittavuuden täytyy olla luotettavaa lumipolanteisilla, urautuneilla teillä.  

Kaikkein liukkaimpiin olosuhteisiin iljanteisella jäällä ja polanteilla turvallisuutta tuo nastarenkaiden lippulaivatuote Nokian Tyres Hakkapeliitta 10, joka toimii luotettavasti myös leudommissa lämpötiloissa. Hakkapeliitta 10:n tuplanastateknologia tuo huippuluokan turvallisuutta jäällä ja lumella parantaen kiihdytys- ja jarrutuspitoa sekä maksimoiden pidon mutkissa ja kaistanvaihdoissa. Tämän talven uutuus, henkilöautoille ja katumaastureille suunniteltu Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 -kitkarengas sopii pohjoisen talven vaihteleviin ajo-olosuhteisiin ja renkaan kehitystyössä onkin keskitytty erityisesti ylivertaiseen talvipitoon ja hallittuun ajokäytökseen. 

Polttoainesäästöjä ja ympäristöystävällisyyttä 

Polttoainehintojen ollessa korkealla rengasvalinta on hyvä keino vaikuttaa autoilun kuluihin. Pienen vierintävastuksen talvirenkaiden käyttö vähentää energiankulutusta. 

”Vastaaviin premium-talvirenkaisiin verrattuna Hakkapeliitta R5 -renkaita käyttävät autot kuluttavat 2,8 % vähemmän polttoainetta. Esimerkiksi Suomessa kuljettaja voi säästää keskimäärin jopa 48 litraa polttoainetta neljässä vuodessa, mikä on talvirenkaan arvioitu elinkaari. Alustavat laskelmat osoittavat, että Hakkapeliitta R5 -renkaita käyttävät sähköautot voivat säästää 170 kWh sähköä renkaan elinkaaren aikana”, Nokian Renkaiden tuotepäällikkö Mikko Järvinen konkretisoi. 

Polttoainesäästöjen lisäksi renkaan kevyempi rullaus pidentää sähköautojen toimintasädettä. Vastaaviin premium-renkaisiin verrattuna Hakkapeliitta R5 mahdollistaa 4,0 % pidemmän toimintasäteen. Tämä voi tarkoittaa 230 kilometriä pidempää toimintasädettä talven aikana. Sähköautoihin räätälöity Nokian Tyres Hakkapeliitta 10 EV on maailman ensimmäinen erityisesti sähköautoihin kehitetty nastarengas. Tänä talvena uutuutena on saatavilla myös EV-kitkarengas, Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 EV. 

Mukavuutta talviajoon

Rengasääni voi vaikuttaa merkittävästi ajomukavuuteen. Alhaisempi melutaso voi tehdä matkasta mukavamman ja vähemmän rasittavan kuljettajalle. Hakkapeliitta R5:n parannetut mukavuusominaisuudet on saatu aikaan eliminoimalla häiritsevimmät meluhuiput, jotka ihmiskorva voi erottaa ajoneuvon sisältä. Tämä vähentää sisämelua ja lisää ajomukavuutta. Hakkapeliitta 10:ssä nastojen optimoitu sijoittelu lisää ajomukavuutta minimoimalla häiritsevät ääniaallot.

Maailman ensimmäiset talvirenkaat kehitettiin Suomessa

Nokian Renkaat kehitti ja valmisti maailman ensimmäisen talvirenkaan vuonna 1934, jotta autoilijat eivät liukastelisi huonokuntoisilla talviteillä ja tavarakuljetukset pystyttäisiin hoitamaan turvallisesti ympäri vuoden. 

”Nykyään saattaa kuulostaa hauskalta, että poikittaisurien lisäksi renkaaseen toivat pitoa myös imukupit. Enää niitä ei renkaistamme löydy, mutta jokaiseen renkaaseen keksimme tänä päivänäkin uusia, ainutlaatuisia innovaatioita lisäämään pitoa ja turvallisuutta. Perustehtävämme ei ole vuosien aikana muuttunut, sillä mahdollistamme edelleen turvallisen ajamisen kaikilla keleillä”, Järvinen tiivistää.

* Ero on laskettu aikakauslehtien riippumattomista testeistä vuosina 2020–2021 saatujen polttoaineen kulutustulosten perusteella. Polttoaineenkulutuksen ja vierintävastuskertoimen välisen suhteen arvioitiin olevan 5,5. Lähde: Arviointi perustuu KPMG:n True Value -tutkimukseen joulukuussa 2021.

24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön

Siirry arkistoon »