Mercedes-Benz GLC uudistui puskurista puskuriin

15.09.2022 14:51

GLC2022_IMG_5588.JPG

Uudistunutta Mercedes-Benzin GLC-mallia on saatavana seitsemänä eri malliversiona, joista neljä on kevythybridi- ja kolme plug-in-lataushybridimallia.

Ensimmäisessä aallossa, syyskuun aikana Suomeen saadaan dieselmoottorinen GLC 220d 4MATIC. Toisessa vaiheessa lokakuun alussa julkaistaan pistokehybridien hinnat ja ensimmäiset lataushybridit saapuvat Suomeen joulukuussa.

GLC2022_IMG_5575.JPG

Uudistunut GLC-mallisto sisältää nelisylinterisiä bensiini- ja dieselmoottoreita, joiden tukena on aina sähkömoottori. Moottoreista neljä on niin sanottuja kevythybridejä, joissa on toisen sukupolven integroitu käynnistingeneraattori (ISG). Kevythybrideistä Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluu 220 diesel. Kolme muuta moottoria ovat ladattavia hybridejä, joiden järjestelmätehot ulottuvat aina 285 kW:n tehoon (387 hv) saakka ja kokonaisvääntömomentti on jopa 750 Nm. Kaikkien ladattavien hybridimallien toimintamatka sähköllä on yli 100 kilometriä (WLTP).  

GLC:llä voi ajaa sähköllä 140 km/h nopeuteen saakka. Jarrutusenergian talteenoton tehostamiseksi autossa käytetään sähkömekaanista jarrutehostinta, joka automaattisesti vaihtaa jarrutilasta rekuperaatio- eli energian talteenottotilaan ja takaa aina hidastusenergian hyödyntämisen taloudellisimmalla mahdollisella tavalla. Sen ansiosta paras mahdollinen 100 kW:n rekuperaatioteho saavutetaan useammin kuin käyttämällä perinteistä täyshydraulista jarrujärjestelmää. 

GLC-hybridin akkukapasiteetti on 31,2 kWh, mikä on yli kaksi kertaa enemmän kuin aikaisemmin. Tyhjä akku on mahdollista ladata noin 30 minuutissa lisävarusteena saatavalla 60 kW:n DC-laturilla. Auton sisäisen koti- ja asiointilaturin teho on nyt 11 kW.
GLC 220d 4MATICin varustukseen kuuluvat kiinteä 4MATIC-neliveto, eri alustoille ja luonnonoloihin räätälöidyt ajo-ohjelmat, off-road-näyttö.
GLC:n pituus on 4716 mm eli 60 mm edeltävää mallia enemmän, akselivälissä muutos on + 15mm. Auton korkeus on pienentynyt vajaalla viidellä millimetrillä. Raideleveys on kasvanut edessä kuusi ja takana 23 mm (edessä nyt 1627 ja takana 1640 mm). Leveys on säilynyt ennallaan 1890 mm.
GLC2022_IMG_5578.JPG
Tavaratilaa on nyt 600 litraa eli 50 litraa enemmän kuin ennen. Sähköisesti kauko-ohjaimesta avautuva ja sulkeutuva Easy-Pack-takaluukku on vakiovaruste.
GLC2022_IMG_5566.JPG
GLC:n LED High Performance- ajovalot on muotoiltu uudelleen niin, että ne liittyvät suoraan etusäleikköön ja korostavat auton leveyttä. Digital Light -valoratkaisu on saatavana lisävarusteena. Auton vakiovarustetaso on Avantgarde, jossa etusäleikköä on korostettu kromireunuksella.
GLC2022_IMG_5581.JPG
Matkustamossa kojelauta on jaettu horisontaalisesti kahteen osaan. Kuljettajan edessä on 12,3-tuumainen (31,2 cm) tarkka LCD-mittaristonäyttö ja keskikonsolissa 11,9-tuumainen (30,2 cm) keskinäyttö, jota on hieman käännetty kuljettajan suuntaan.
GLC2022_IMG_5585.JPG
Malliuudistuksen myötä vakiovarusteisiin kuuluvat mm. Avantgarde sisä- ja ulkotilanpaketit, lämmitetty ohjauspyörä ja lasinpesujärjestelmä (pistokehybridit), 64 värin tunnelmavalaistus, älypuhelimen integrointi ja langaton lataus, 12,3 tuuman digitaalinen mittaristonäyttö, 11,9 tuuman keskinäyttö, Distronic Plus- etäisyysvakionopeudensäädin, aktiivinen kaista-avustin, 11 kW-sisäinen laturi (pistokehybridit), peilipaketti ja tavaratilapaketti. 
Mitat verrattuna edelliseen malliin
GLC X 254 Edeltäjä Ero
Ulkomitat (mm)
Pituus 4 716 4 656 +60
Leveys 1 890 1 890   0
Leveys sis. ulkopeilit 2 075 2 096 -21
Korkeus 1 640 1 644 -4
Akseliväli 2 888 2 873 +15
Raideväli edessä 1 627 1 621 +6
Raideväli takana 1 640 1 617 +23
Sisätilamitat (mm)
Maks. pääntila edessä kuljettajalla 1 048 1 064 -16
Pääntila takana 1007 1006 +1
Jalkatila edessä 1 036 1 037 -1
Jalkatila takana 950 948 +2
Kyynärpäätila edessä 1 499 1 499   0
Kyynärpäätila takana 1 480 1 474 +6
Hartialeveys edessä 1 456 1 455 +1
Hartialeveys takana 1 438 1436 +2
Tavaratilan tilavuus VDA (l) 620 550 +70

Dieselmalliston hinnat ovat alkaen 67 391 € ja hybridimalliston 74 333 € (täydellinen hinnasto julkaistaan tämän hetken arvion mukaan syys/lokakuun vaihteessa).

24.09.2022 14:00Laatulaitteet lajittelu- ja kierrätystoimintaan Minimum Agentilta
23.09.2022 23:00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan tuoreet kuulumiset
22.09.2022 16:11MTK vaatii: Suomen tiukennettava otettaan EU:n ennallistamisasetukseen
22.09.2022 15:00Evon metsäopetus 160 vuotta - uusi koulutus alkamassa
22.09.2022 9:20Vuosihuoltoseisokit vaikuttavat Äänekosken biotuotetehtaan ja Rengon sahan toimintaan
22.09.2022 8:11IAA-Kuljetusnäyttely: Akkusähkökäyttöinen raskas kuorma-auto Nikola Tre BEV
22.09.2022 8:00Stora Enson uusi palvelu parantaa metsänomistajien turvallisuutta
21.09.2022 18:33Metsäkoneiden ajouraverkostojen luokittelu tuottaa uutta tietoa ajourien suunnitteluun ja käyttöön
21.09.2022 12:18IAA-Kuljetusnäyttely: Iveco Daily sähköistyy - Akkukapasiteettia tarjolla yli 100 kWh verran
21.09.2022 11:06IAA-Kuljetusnäyttely: Volkswagen ID. Buzz Cargo vuoden pakettiauto 2023

Siirry arkistoon »