AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 2022-mallisto - Dailylla parempiin päiviin

16.07.2022 12.00

dailylla1.jpg

Iveco esitteli kesällä 2021 Daily pakettiauton mallivuoden 2022 uudistukset. Ensimmäiset asiakasautot luovutettiin jo vuoden vaihteessa. Toimitushaasteiden takia Pohjoismaihin varatut esittelyautot saatiin lehdistön koeajettaviksi vasta huhtikuulle, joskaan aivan kaikista Ivecon Dailyyn tuomista uutuuksista ei silloin vielä päästy tien päällä nauttimaan. 

(kuva yllä: Mallipäivitys toi Iveco Dailyn keulaan uutta modernia muotoilua - tasapainoinen ja tyylikäs kokonaisuus sopii ammattikäyttöön. Ammattilehti koeajoi uudet Dailyt huhtikuussa Etelä-Ruotsissa.)

Iveco Daily mallin juuret johtavat vuoteen 1978, jolloin valmistaja esitteli peräti 17 kuutiometrin kuormatilan omaavan ja 2,5 litran dieselillä varustetun suurikokoisen pakettiauton. Nykyinen Dailyn perusrakenne edustaa mallin kolmatta sukupolvea joka saatettiin markkinoille vuonna 2014. Tosin sen jälkeen mallia ehditty päivittää jo useampaan kertaan.

Moottorivalikoima on jo pidemmän aikaa sisältänyt 2,3 ja 3,0 litran dieselvaihtoehdot. Lisäksi tarjolla on 3-litrainen maakaasuvaihtoehto. Lähitulevaisuudessa Iveco on tuomassa markkinoille myös sähkökäyttöisen Dailyn, asiallisella toimintamatkalla. 

Mallivuoden 2022 myötä Dailyn dieselmoottorit nostettiin uusimmalle Euro 6D-Final / Euro 6E -päästötasolle. Päivityksessä moottorit saivat uudelleen suunnitellut sylinterikannet ja teräsmännät sekä uuden kahdella ureasuuttimella varustetun palokaasujen jälkikäsittelylaitteiston, joka aktivoituu nyt auton käynnistyksen yhteydessä. Valmistajan mukaan kaikissa ilmanlämpötiloissa.

Uudistusten ansiosta 2,3 litran moottorivaihtoehdoista irrotetaan teholuokasta riippuen 20 - 50 Nm aikaisempaa parempi vääntömomentti. Kolmelitraisissa vääntöä on nostettu teholtaan 160 hv vaihtoehdossa, tasan 400 Newtonmetriin. 176 ja 207 hevosvoimaisten vääntömomentit ovat entisellään.

Vaihteistopuolelle tuotiin uusi 6-pykäläinen FT 50.6 -manuaalivaihteisto, joka on valmistajan mukaan aikaisempaa jouheampi käyttää ja entistä pienemmän sisäisen kitkan ansiosta auton polttoaineenkulutuksen kerrotaan pienevän puolen prosentin verran.

Hienoiseksi harmiksi keppiaskia ei löytynyt yhdestäkään nyt koeajetuista autoista. Syyksi Ivecon Pohjoismaiden pääkonttorista kerrottiin vaihteiston vähäinen kysyntä. Jopa 95 prosenttia alueelle toimitetuista Dailyistä myydään 8-vaihteisella Hi-Matic automaattivaihteistolla.

dailylla4.jpgKunnon ilmajousitus

Toinen ja samalla useiden odottama Daily-uutuus: takapään Air-Pro ilmajousitus (kuvassa) jäi sekin kokematta. Tosin valmistaja oli tuonut paikalle edellämainitulla jousituksella varustetun esisarjan auton, mutta ajamaan sillä ei vielä päästy. Mielenkiintoiseksi noin 3000 euron lisähinnasta tarjottavasta ja ensi vuoden puolella myyntiin tuotavasta tehdaslisävarusteesta tekee se että kyseessä on todellakin ilmajousitus, eikä mikään lehtijousien kanssa tarjottava lisäilmajousitus. Air-Pron mukana kaikki auton iskunvaimentimet vaihtuvat elektronisesti ohjattuihin vaihtoehtoihin, mikä mahdollistaa eri ajotilojen valinnan ohjaamoon viedystä jousituksen säätöyksiköstä. Dailyn ilmajousituksen hienouksiin lukeutuu pikanosto, joka nostaa auton takapään ala-asennosta ajokorkeuteen jopa 10 sekunnissa. Jousituksen korkeuden säätö sujuu myös kuormatilan puolelta. 

Takapään ilmajousitus tuodaan tarjolle kaikkiin vaihtoehtoihin ja koeajon perusteella se lienee enemmän kuin tervetullut etenkin Dailyn alustavaihtoehtoihin. 

Monipuolinen mallisto

Daily lukeutuu luokkansa monipuolisimpiin ajoneuvoihin. Kokonaispaino vaihtelee välillä 3,3 ja 7,2 tonnia ja tavaratilankokoja on 7,3 kuutiometristä aina 19,6 kuutiometriin. 

Dailya on saatavilla useina eri versioina: umpipakettiauton lisäksi tarjolla on alustamalli, joko perinteisellä tai tilavalla miehistöohjaamolla. Kaikkia vaihtoehtoja tarjotaan sekä taka- että nelivetoisina. 

Dailyn rakenne pohjautuu Iveco kuorma-autoissa käytettyihin ja hyviksi havaittuin ratkaisuihin. Auto rakentuu perinteisen tikapuurunkorakenteen ympärille joten Daily soveltuu erinomaisesti myös vaativaan ammattikäyttöön ambulanssiksi, hinausautoksi tai vaikkapa retkeilyautoksi. Monipuolisuutta lisää runsaat akselivälivaihtoehdot 3 000 mm ja 5 100 mm välimaastossa. 

dailylla3.jpg

(kuva: Mittaristo ja ohjauspyörä uusitiin jo pari vuotta sitten. Samalla Dailyyn tuotiin näppärä City-ohjaustoiminto.)

Konttori kunnossa

Pakettiautoissa ns. suurten mallien kokoluokkaan asemoituvan Dailyn ohjaamossa asiat ovat kaikin puolin kunnossa. Kojelauta, ohjauspyörä ja mittaristo uusittiin jo aikaisemmin. Mallia haettiin valmistajan kaukoliikennemallistosta. Nyt keskityttiin istuinmukavuuteen. Istuimissa on entistä enemmän pehmustetta ja istuinosia venytettiin kaksi senttimetriä pidemmiksi. Istuimien pahmusteisiin on lisätty mukautuvaa vaahtomuovia, jollaista löytyy kotioloissa vaikkapa Tempur-patjasta. Myös sivutukea on kohennettu niin istuimen kuin selkänojan osalta. Lisäksi niskatukia on venytetty korkeussuunnassa kolmen senttimetrin verran. Istuinmukavuus kohentui kertaheitolla välttävästä asialliseksi. Seuraavaksi Italialaisten soisi paneutua istuinlämmityksen kehitystyöhön, eikö lämmitettävän tuulilasin lisääminen tarjontaan olisi kenties yhtään hullumpi ajatus.

Kuljettajamukavuutta ja käytettävyyttä on lisätty tuomalla Iveco kaukoliikenneautoista useille tutut Iveco ON -telematiikkapalvelut pakettiautoihin. Auton multimedianäytöstä, puhelinsovelluksesta tai kotitietokoneesta käsin toimiva palvelu sisältää kuljetusyritysten yleisesti käyttämät etäpalvelut, mukaan lukien kahteen suuntaan keskusteleva yhteys korjaamolle. Se mahdollistaa vika-analyysien teon ja järjestelmän kautta tehtävät päivitykset tien päällä vuorokauden kaikkina aikoina. Palvelu mahdollistaa auton toimintojen etäohjauksen ja auton tilan tarkastelun puhelinsovelluksen kautta. 

daily62.jpg

(kuva: Iveco on lyöttäytynyt yhteen Amazon.comin kanssa ja tarjoaa Alexa virtuaaliavustajan kuljettajan kaveriksi tienpäälle.)

Virtuaaliavustaja seurana 

Toinen mielenkiintoinen uutuus palvelupuolelle on Alexa -virtuaaliavustaja, joka osaa muun muassa vastata käyttäjänsä esittämiin kysymyksiin, kertoa urheilutuloksia ja käynnistää musiikin toiston. Ivecossa Alexa osaa vastata myös auton tilaan ja liikenteeseen liittyviin kysymyksiin. Ivecon ajatuksena on että kuljettajat ilmoittaisivat Alexan avuin liikenteen solmukohdista, joka sitten jaettaisiin lähistöllä ajaville Iveco-kuljettajille. Toistaiseksi sovellus toimii vain muutamalla Euroopan kielellä. Ivecolle räätälöityjen palveluiden hyödyntäminen vaatii Amazon Alexa- ja Iveco ON -käyttäjätilien aktivoinnin.

dailylla2.jpg

(kuva: Iveco Daily on suosittu myös alustamallina. Koeajon perusteella uusi Air-Pro ilmajousitus saavuttanee suosiota juurikin tässä asiakaskunnassa.)

Ajossa

Rautajousitetun Dailyn ajettavuuteen mallipäivitys ei tuonut mainittavia uudistuksia. Se puoli saatiin kohdilleen jo reilua vuotta aikaisemmin sähköisen ohjaustehostimen ja uuden etujousituksen myötä. Napista kytkettävää City-ohjausta ei voi jättää mainitsematta ja samalla hieman kehumatta. Etenkin kuormattuna City-ohjaus tuo kaivattua notkeutta taajama-ajoon. Erillisrungon ja takavedon ansiosta Dailyn etupyörät kääntyvät useimpia kilpailijoita enemmän, mikä ulosmitataan erittäin pienenä kääntöympyränä. 

Koeajettavana oli kaikkiaan viisi erilaista Dailya 136 hevosvoimaisesta aina 207 heppaiseen tehomyllyyn. Kaikissa automaattivaihteistot, mikä tekee kasvatetun vääntömomentin arvioinnin noin 500 kg testikuormalla liki mahdottomaksi. Kyyti on kaikissa vaihtoehdoissa tasaista ja liki tärinätöntä. Ammattilehden nyt jo useamman vuoden ikäiseen Daily-mediamobiiliin verrattuna ajettavuus on kohentunut havaittavasti sekä moottorin ja vaihteiston yhteyspeli muuttunut sujuvammaksi. Uusi mittaristo ja etenkin aikaisempaa laajemmin säätövaroin varustettu ohjauspyörä ovat parantuneen istuinmukavuuden ohella nostaneet Dailyn korisuunnittelultaan uudempien kilpailijoiden tasolle. Ja jopa osin ohikin.

Kuten alussa todettiin uudet mallivuoden 2022 Dailyt ovat jo nähtävillä ja tilattavissa Ivecon jälleenmyyjäverkoston kautta. Uudistusten ansiosta ja etenkin täyden 3500 kg vetopainon puolesta malliin kannattaa tutustua tarkemminkin.    

24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön

Siirry arkistoon »