VAMOS vie autonomisen liikkuvuuden ja älykkäiden tilojen teknologiat kansainvälisille markkinoille

04.07.2022 9.30

vamos_smartspaces.jpg

VAMOS-ekosysteemi (Ecosystem for Autonomous Mobility in Smart Spaces) nostaa suomalaisyritykset johtaviksi ratkaisutoimittajiksi globaaleilla autonomisen liikkuvuuden ja älykkäiden tilojen markkinoilla.

Tekoäly, data ja ohjelmistot ovat keskeisessä roolissa ajoneuvoteollisuuden muutoksessa. Liikenteen digitalisaatio on luomassa merkittävät globaalit markkinat, joista suomalaisyritykset aikovat ottaa leijonanosan. Suomen valmistavan teollisuuden johtava innovaatioalusta DIMECC Oy on käynnistänyt ekosysteemin, johon kuuluu 14 perustajayritystä.

Autonomian ja älykkäiden teknologioiden parissa toimivat yritykset ovat yhdistäneet voimansa päästäkseen nopeammin kansainvälisille markkinoille.

”VAMOS-ekosysteemissä mukana olevien yritysten tavoitteena on saavuttaa globaalisti merkittävä markkinaosuus lähivuosina. Ekosysteemi edesauttaa kaikkia sen toimijoita nousemaan uudelle tasolle nopeammin kuin mihin yksikään yksittäinen yritys pystyisi.Yhteistyön avulla saavutamme ja vakuutamme asiakkaat osaamisestamme tehokkaammin. Lisäksi pysymme kiinni kehityksessä, sillä nopeasti kasvavalla alalla pitää kehittää jatkuvasti uutta liiketoimintaa”, sanoo Seppo Kuula, ekosysteemin puheenjohtaja ja Unikien toimitusjohtaja.

Automaation ja reaaliaikaisen datan käsittelyn lisääntyminen liikenteessä on luonut nopeasti kasvavan teollisuudenalan.

”Työ- ja elinkeinoministeriön raportissa viitataan tutkimuksiin, joiden mukaan globaalin liikennemarkkina kasvaa vuoden 2017 lähes 15 000 miljardista dollarista yli 26 000 miljardiin dollariin vuoteen 2030 mennessä. Autonomisten ajoneuvojen kokonaismarkkinan vuosikasvu olisi 2020-luvulla 60 prosenttia”, kertoo liiketoiminnan kehitysjohtaja Tomi Kankainen DIMECC Oy:stä.

Kehityskohteena modulaarisuus

Ekosysteemin kehityskohteina ovat muun muassa modulaarisuus, avoimet rajapinnat ja arkkitehtuurit sekä testivetoisen tuotekehitykset työkalut, digitaaliset työkaluketjut ja testikehykset. Se yhdistää toimijat kansainvälisesti merkittäviin yrityksiin ja organisaatioihin ja luo kansainvälisesti vertailukelpoista dataa teknologioista ja suorituskyvystä.

”Robotiikan ja automaation todelliset uhkakuvat liittyvät momentumista myöhästymiseen ja kilpailukyvyn menettämiseen. Tämä koskee Suomea ja sekä myös koko Eurooppaa. VAMOS-ekosysteemillä voimme saavuttaa merkittävää kilpailukykyä globaalissa markkinassa, luoda uusia teknologisia innovaatioita sekä työpaikkoja Suomeen”, toteaa VAMOSin varapuheenjohtaja Timo Kupsa, Solteqin liiketoimintajohtaja.

Ekosysteemiä johtaa DIMECC, joka on vuodesta 2008 edistänyt teollisuuden ja digitalisaation tutkimusta ja tuotekehitystä.

”Halusimme DIMECCin johtamaan VAMOSia, koska se on vahva toimija teollisuuden ekosysteemeissä. Meidän pitää pystyä tekemään laajempaa ekosysteemien välistä yhteistyötä, jos haluamme Suomeen vahvan mobiilin vientiklusterin. VAMOSin ja ajoneuvoteollisuuden osaamisessa on vahvat synergiat esimerkiksi älykkäisiin koneisiin ja tietoliikenteeseen. Näitä olemassa olevia suomalaisia vahvuuksia pitää hyödyntää tehokkaammin, jos Suomen vientiä halutaan tällä sektorilla lisätä. Tilaa ja kysyntää on maailmalla massiivisesti”, sanoo VAMOSin alkuunpanijoihin kuuluva Esko Mertsalmi, Unikien perustaja ja hallituksen puheenjohtaja.

VAMOS kokoaa keskeiset toimijat

VAMOS kokoaa yhteen toimijoita, jotka tekevät yhteistyötä, kilpailevat ja luovat älykkäiden tilojen teknologioihin, sähköistykseen ja autonomiseen liikkuvuuteen perustuvia ratkaisuja. Yhteistyöhön jo sitoutuneet 14 yritystä edustavat monipuolisesti autonomisen liikkuvuuden teknologiaratkaisuja. Ekosysteemin perustajajäseniin kuuluvat Cargotec (automaattinen terminaali), Deal Comp (sulautettu tietotekniikka autonomisiin ratkaisuihin), GIM Robotics(mobiilirobotiikka), Huawei (kamera- ja sensoriteknologia), Kempower (sähköisten ajoneuvojen latausratkaisut), Mevea (digitaaliset kaksoset ja reaaliaikaiset simulaatiot), Murata (MEMS-anturiteknologia), Nordic Inertial (navigoinnin ja paikannuksen ratkaisut), Plugit (sähköisten ajoneuvojen latauspalvelut), Posiva (ydinpolttoaineen loppusijoitus), Rightware (autojen käyttöliittymäteknologia), Solteq (autonomiset palvelurobotit), Unikie (automatisoitu pysäköintipalvelu, turvalliset reaaliaikaprosessit) sekä tutkimuslaitos VTT (automaattinen ajoneuvotekniikka ja toimintaympäristöt).

Ekosysteemin rahoittavat mukana olevat yritykset ja Business Finland. Ekosysteemi ottaa jatkuvasti mukaan uusia jäsenyrityksiä.

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin

Siirry arkistoon »