Albach Diamant 2000: Ainutlaatuinen suurtehohakkuri

03.07.2022 11:50

al12.jpg

Koneurakointi Lauresko Oy otti maaliskuussa käyttöön uuden itsekulkevan Albach Diamant 2000 -suurtehohakkurin, minkä koko konsepti on täysin poikkeava muihin hakkureihin verrattuna.

(kuva yllä: Albach Diamant 2000 -suurtehohakkuri on vaikuttava ilmestys ja dymaaninen olemus kuvastaa hyvin koneen tehokkuutta hakkuriurakoinnissa. Nelivetoisessa ja nelipyöräohjatussa, max. 80 km/h kulkevassa Diamantissa on edessä ja takana apupyörät, mitkä laskevat alas nopeuden ylittäessä 12 km/h ja ne vakauttavat ajoa merkittävästi. Käytössä on myös off-road asetus, jolloin apupyörät pysyvät ylhäällä 50 km/h nopeuteen saakka ja kaikki paino saadaan neljälle isolle 42" vetävälle pyörälle maastossa mentäessä. Alusta nousee ja laskee hydraulisesti.)

Saksalainen Albach Maschinenbau AG on valmistanut suurtehohakkureita vuodesta 2006 lähtien, jolloin markkinoille tuotiin mullistava Silvator 2000 -malli. Se saavutti nopeasti suuren suosion eurooppalaisten asiakkaiden keskuudessa ja tuotekehitys johti uuteen Diamant 2000 -hakkuriin mikä esiteltiin 2013. Valmistusmäärien kasvaessa tehdas muutti viitisen vuotta sitten uusiin tiloihin Langquaidiin, josta valmistuu vuodessa yli 80 kappaletta hakkureita. Yhteensä suurtehohakkureita on toimitettu asiakkaille jo yli 500 kappaletta.

- Suomessa Albach hakkureita on käytössä puolenkymmentä ja ne ovat vakuuttaneet haketusalan ammattilaiset suurella tehollaan, käyttömukavuudellaan ja luotettavuudellaan. Panostamme jatkossa vahvasti Albachin myyntiin ja jälkimarkkinapalveluihin, sillä kyseessä on erittäin hyvä tuote kasvaville haketusmarkkinoille, sanoo Albachin maahantuonnista syksystä 2021 vastanneen OP System Finlandin Branch Manager Joakim Monto.

al22.jpg

(kuva: Erittäin maastokykyinen Diamant 2000 pystyy hakettamaan vaikeimmissakin paikoissa ja koneen voi ajaa ojan päälle pois hakeautojen edestä.)

Pitkä kokemus alalta

Juupajokisella Koneurakointi Laureskolla on pitkä historia haketusalalla.

- Haketushommat alkoivat aikanaan traktorikäyttöisellä laikkahakkurilla, mikä hankittiin porukassa naapurin maatilan kanssa. Ensimmäinen oma autohakkuri tuli meille vuonna 2002 ja sillä lähdettiin tosissaan tarjoa- maan haketuspalveluita. Yhdeksän vuotta sitten päädyimme uutta hakkuri-investointia miettiessä Albach Silvator 2000 -suurtehohakkuriin, mikä oli jälkeenpäin mietittynä viisas päätös. Koneella on haketettu melkein 10 000 tuntia ja se on edelleen erittäin hyvässä kunnossa, eikä teknisiä ongelmia ole ollut matkan varrella juuri ollenkaan. Toki lähes vuosikymmenen aikana hydrauliikkaa ja sähköpuolta on jouduttu uusimaan mutta kokonaisuudessaan koneen luotettavuus on ollut omalla tasollaan, kehuu Erkki Lauren.

al34.jpg

(kuva: - Diamant 2000 -hakkurin kaikki toiminnot hoidetaan suuresta viihtyisästä ja hiljaisesta ohjaamosta, mikä myös nousee riittävän korkealle niin että sieltä näkee korkeimmatkin kasat ja auton lavalle, esittelee Esko Lauren.)

Lisää haketusvolyymia

Kotimaisen metsähakkeen kysynnän kasvaessa Koneurakointi Lauresko päätti nostaa haketuskapasiteettia ja parantaa toimitusvarmuuttaan hankkimalla uuden Albachin hyvin palvelleen Silvatorin rinnalle.

- Albach on toiminut meillä niin hienosti, että hakkurimallin valinta oli helppo päätös. Uusi Diamant 2000 on kehittynyt teknisesti monessa asiassa verrattuna Silvatoriin, joten hyvästä on tehty vieläkin parempi. Nyt kun käytössä on kaksi hakkuria niin urakoinnin arki on stressittömämpää kun kaikki ei ole yhden koneen varassa. Työkohteet voidaan jakaa optimaalisemmin eikä talvella kovimman sesongin aikana tarvitse tehdä yhdellä koneella ympäripyöreitä päiviä, vaan asiakkaiden tarpeisiin pystyään vastamaan suuremmalla kapasiteetilla luotettavammin. Kesällä kun lämmitystarpeet vähenee niin Diamantilla tehdään haketta maatiloille, kasvihuoneille ja yksityistalouksille sekä pidetään vähän lomia ja laitellaan Silvatoria iskuun tulevalle lämmityskaudelle. Suurin asiakkaamme on jo pitkään ollut Metsänhoitoyhdistys, jolle tehdään yli puolet volyymistamme ja lisäksi myös alueen sahat ovat tärkeitä asiakkaitamme, kertoo toisen polven hakeyrittäjä Esko Lauren

Koneurakointi Laureskon fokus on hakkuriurakoinnissa.

- Liikumme täältä Juupajoelta aika laajasti pohjoisen Pirkanmaan alueella ja Keski-Suomenkin puolella. Hakkeen kuljetuspalvelut ostamme alan osaajilta ja yhteistyö toimii kiitettävästi. Kahden Albachin hakkurin lisäksi meillä on Takeuchin kaivukone varustettuna TMK:n energiakouralla, millä urakoidaan talvet metsässä ja kesällä tehdään salaojia ja muita maarakennushommia, sanoo Lauren.

al6.jpg

(kuva: Järeän hakkurirummun rakenne on uudistunut ja teränpitimet ovat säädettävät sekä vaihdettavat. Syöttöpöydän koko on riittävä kaikelle materiaalille ja 1230 mm leveä syöttöaukko nielee puuta tehokkaasti rummulle. Seulojen vaihto on helppoa ja koneella voidaan tuottaa 15-60 mm hakekokoa.)

Ainutlaatuiset ominaisuudet

Albachin ainutlaatuisessa hakkurikonseptissa Laurenit näkevät useita etuja autohakkureihin verrattuna:

- Ensinnäkin kone on todella tehokas ja tuottaa laatuhaketta erittäin suurella volyymilla kaikesta materiaalista korjuutähteestä rankaan ja lumppitukkiin. Uudella Diamantilla voi tehdä 15-60 millistä palakokoa kätevästi vaihdettavilla seuloilla, eli voimme palvella pieniä kattiloita ja suuria laitoksia, jotka ovat oikein tyytyväisiä harvinaisen isokokoiseen hakkeeseen. Hakkurin kaikki toiminnot hoidetaan suuresta viihtyisästä ja hiljaisesta ohjaamosta, mikä myös nousee riittävän korkealle niin että sieltä näkee korkeimmatkin kasat ja auton lavalle. Maantiellä uusi hydromekaanisella vedolla varustettu Diamant kulkee 80 km/h joten sillä ajaa siirtymät samaa tahtia kuin autohakkureillakin, mutta sitten kun mennään maastoon niin ominaisuudet ovat paljon paremmat. Nelivetoinen ja nelipyöräohjattu Diamant varustettuna 42” renkailla menee mistä vain ja sen voi ajaa ojan päälle, pois hakeautojen edestä, mikä tehostaa logistiikkaa merkittävästi ahtailla metsäautoteillä. Ja hydraulisen alustan ansiosta koko konetta voi nostaa ja laskea sekä kallistella, niin että koneen saa suoraan silloin kun haketetaan vaikkapa toinen kylki ojan pohjalla. 

al45.jpg

(kuva: Hakkeen heitto ja torven toiminnot ovat säädettäviä, jolloin hakesuihku on aina tasainen eikä Diamant 2000 sotke työskentely-ympäristöä, mikä nopeuttaa urakointia kun aikaa ei kulu valmistuneen työmaan siivoiluun.)

Albach on nyt vieläkin parempi

Jo ensimmäiset viikot ovat osoit taneet, että uuden Diamantin kehityksessä on kuljettu oikeaan suuntaan Silvatorin ansiokkaasti viitoittamalla tiellä.

- Automatiikkaa on tullut paljon lisää mikä helpottaa kuljettajan työskentelyä; esimerkiksi haketuspöydän ja tukijalkojen toiminta hoituu kätevästi yhdellä painalluksella. Koneen kaikkia toimintoja hoidetaan suuresta selkeäkäyttöisestä kosketusnäytöstä. Suuri apu on myös toi- miva kamerajärjestelmä missä kamerat on sijoitettu torven alle, koneen etukulmaan ja peruutuskameralla näkee myös minne tassut laskee. Pimeällä työskentelyn mahdollistaa 32 viisaasti sijoiteltua LED-valoa ja keskusvoitelu hoitaa tarvittavien kohteiden rasvauksen, sanoo Lauren.

Albach Diamant 2000 on varustettu MANin 790 hevosvoimaisella ja vahvasti vääntävällä Euro5 -päästötason dieselmoottorilla, minkä polttoaineenkulutus on alhainen suhteessa tuotettuun hakkeeseen sekä ajettaessa. Moottorin jäähdytys on tehokas, joten kone ei ylilämpene kuumissakaan olosuhteissa ja molempiin suuntiin pyörivän jäähdyttimen saa helposti puhdistettua pölystä.

- Järeän hakkurirummun rakenne on uudistunut ja teränpitimet ovat säädettävät sekä vaihdettavat. Syöttöpöydän koko on riittävä kaikelle materiaalille ja 1230 mm leveä syöttöaukko nielee puuta tehokkaasti rummulle. Nosturina on konetta varten suunniteltu Palfinger Epsilon 10,1 metrin ulottumalla ja vaikka se on nopea peli niin esimerkiksi kolmimetristä lumppitukkia ei meinaa ehtiä nostella pöydälle sitä tahtia kuin kone nielee. Hakkeen heitto ja torven toiminnot ovat säädettäviä, jolloin hakesuihku on aina tasainen eikä kone sotke työskentely-ympäristöä, toteaa Lauren.

"Lentokonetekniikkaa"

Kun 80 km/h kulkevalla Diamantilla suunnataan maantielle, laskeutuu koneen eteen ja taakse apupyörät mitkä muistuttaa lentokoneen laskutelineitä.

- Apupyörät laskevat alas nopeuden ylittäessä 12 km/h ja ne vakauttavat ajoa merkittävästi. Käytössä on myös off-road asetus, jolloin apupyörät pysyvät ylhäällä 50 km/h nopeuteen saakka ja kaikki paino saadaan neljälle isolle vetävälle pyörälle maastossa mentäessä, opastaa Esko Lauren.    

08.08.2022 15:55Sähköautot: Renault Kangoo E-Tech electricin ennakkomyynti vauhtiin Suomessa
08.08.2022 8:20Taloyhtiöiden on siirryttävä sähköiseen huoneistotietojärjestelmään vuoden 2023 loppuun mennessä
05.08.2022 21:50KATSO TÄSTÄ VIIKON 31/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan tuoreet kuulumiset
05.08.2022 17:33Kantokäsittelyaineiden saatavuus parantunut: juurikäävän torjuntaa koskevat pysyvät säännökset jälleen voimaan 15.8. alkaen
05.08.2022 14:20Walki Group vauhdittaa kasvuaan ostamalla kotimaiset joustopakkausvalmistajat Westpakin ja Flexipackin
05.08.2022 11:00Kalmar ja Yilport vahvistavat pitkäjänteistä yhteistyötään merkittävällä uudella mobiililaiteratkaisutilauksella
04.08.2022 9:00Poliisi yhdenmukaistaa ampuma-aselupakäytäntöjä
03.08.2022 18:00Energiapuun korjuunäytös Kangasniemellä ensi viikon perjantaina 12. elokuuta - lähde paikanpäälle katsomaan!
03.08.2022 16:00World Crane Championship Suomen mestaruus 2022 ratkeaa Power Truck Show:ssa
03.08.2022 10:55Daimler Truck kiihdyttää kuorma-automallistonsa sähköistämistä

Siirry arkistoon »