Ponsse Elephant kuormatraktori - metsien jättiläinen

02.07.2022 11:00

elep2.jpg

JJ Pakkaset Oy otti viime vuoden lopulla ajoon todellisen metsien jättiläisen, Ponsse Elephant kuormatraktorin.

(kuva yllä: JJ Pakkaset Oy halusi lisää tuottavuutta puunajoon ja investoi Ponssen järeään Elephant kuormatraktoriin. Koneen K121 -nosturi on väkivahva ja mukava kuormata.)

Liedossa kotipaikkaansa pitävä JJ Pakkaset urakoi puuta yhdellä koneketjulla Luvian Sahalle ja lisäksi tehdään Turun alueella erilaisia tonttihakkuu projekteja rakennusliikkeille sekä muille asiakkaille. 

- Meillä on pieni tehotiimi eli itse ajan pääasiassa kuormatraktoria ja Iisakki Eriksson tekee puuta Ponsse Ergo harvesterilla sellaisella vauhdilla että piti hommata vähän isompi ajokone, jotta pysyy edes jollain tavalla perässä, naurahtaa yrittäjä Janne Pakkanen.

elep1.jpg

(kuva: - Kolmosta kuitua tulee laaniin yhdessä kuormassa sellaiset kolmekymmentä mottia kerralla ja tukkia pituudesta riippuen jotain 25-27 mottia, ilmoittaa yrittäjä Janne Pakkanen.)

Kuljettajasta yrittäjäksi

Pakkanen aloitti metsäkonekuskin hommien harjoittelun jo peruskouluaikana ja ajokortin saatuaan työnteko alkoi tosissaan opiskelun ohella.

- Kävin ensin Paimion metsäkoulun ja sitten Kullaalla erikoistuin metsäkoneenkuljettajaksi. Ensimmäinen varsinainen työpaikka oli Metsäkonepalvelu R. Joki-Sipilällä, missä ajoin kahdeksan vuotta koneita ja sen jälkeen siirryin Moto-Ollin palvelukseen lähes yhtä pitkäksi aikaa. Vuonna 2011 päätin lähteä yrittäjäksi ja hankin käytetyn vuosimallin 1999 Ponsse Bison -ajokoneen Ponssen aluemyynti- päällikkö Petteri Mellalta, jonka kanssa onkin siitä lähtien tehty konekauppaa. Saman vuoden joulukuussa Tapio-myrsky kaatoi paljon metsää ja ajokone vaihtui käytettyyn Ponsse Ergo -harvesteriin H73-kouralla, millä ensin riehuttiin innolla myrskysavotoilla, jonka jälkeen urakointi jatkui Raunion Sahalle ja Westakselle harvesterilla, jonka perästä puuta ajoi kaksi aliurakoitsijoiden kuormatraktoria. Jossain vaiheessa yhteistyö Wes- taksen kanssa alkoi hiipumaan ja ensin toinen aliurakoitsija jäi pois porukasta ja sitten ostin vuonna 2017 toisen urakoitsijan Buffalon. Vuonna 2018 hyvin palvellut Wisent vaihtui uuteen Ergo harvesteriin H7 -kouralla, muistelee Pakkanen urakoinnin vaiheita. 

Töitä riittää

Uusia töitä etsiessään JJ Pakkaset aloitti yhteistyön Luvian Sahan kanssa 2020 yhdellä koneketjulla. Käytössä on myös Komatsun kaivukone millä tehdään tonttiprojekteja ja jonkin verran mätästystä sekä kantojen pilkontaa.

- Töitä on ollut hyvin kun lankkukauppa vetää. Teemme pääasiassa päätehakkuita ja harvennushakkuutkin on yleensä tukkimetsissä. Ja kun metsässä kovin sesonki hiljenee hoidamme tonttihakkuita, joita niitäkin on Turun alueella ihan mukavasti, toteaa Pakkanen.

elep4.jpg

(kuva: Omapainoltaan 22,8 tonnisen Ponsse Elephantin runkorakenteet ja järeät telit on tehty kestämään 18 tonnin kuorman rasitukset kaikissa olosuhteissa. Moottorissa on tehoa 210 kW ja koneessa vetovoimaa 220 KN.)

Miksi iso ajokone?

Kun yhden ketjun metsäkoneyritys hankkii Ponssen malliston järeän pään ajokoneen Elephantin, mikä on Suomen metsissä harvinainen laji eläimenä ja myös metsäkoneena, niin kysymys kuuluu miksi..?

- Elephant oli pitkän harkinnan päätös minkä pohjustaminen alkoi jo muutama vuosi sitten, kun päivitin lavetin uudempaan 2-akseliseen Siimetiin, millä kyseinen iso konemalli siirtyy ongelmitta akselipainojen ym. osalta ja kuljetuskorkeus pysyy alle 4,4 metrissä joten siltojen alta päästään liikkumaan, aloittaa Pakkanen perustelujaan ja jatkaa:

- Ja vaikka Elephant on kooltaan melkoinen mörssäri niin tiesin että sillä päästään pieniin pintapaineisiin. Uusi K121 nosturi on todella raju peli ja hyvä käyttää eikä sitä saa muihin ajokoneisiin. Koneessa on ajotehoa valtavasti ja puuta kulkee laaniin kerralla suuri määrä polttoainetaloudellisesti. 

Vastannut odotuksiin

Ensimmäiset 800 tuntia ovat näyttäneet että odotukset Elephantia kohtaan osuivat oikeaan.

- Kolmosta kuitua tulee laaniin yhdessä kuormassa sellaiset kolmekymmentä mottia kerralla ja tukkia pituudesta riippuen jotain 25-27 mottia, ilmoittaa Pakkanen.

- Tämä menee pehmeillä hyvin, kun on isot 750/55/26.5 pyörät ja Olofsforsin -telat niin ei mitään ongelmaa; takatelillä on kantavat KovaX M Soft mallit ja etutelillä harvemmat hieman kevyemmät KovaX:t. Pinta- paineet on saatu pieniksi suhteessa massaan ja samasta kohtaa tarvitsee ajaa vähemmän kertoja kun puuta kulkee kerralla enemmän, joten pohjat kestävät paremmin ja jälkiäkin jää maastoon vähemmän. Kyllä meidän edellinen 6-pyöräinen ajokone sukelsi paljon enemmän kuin tämä jättiläinen ja pitää muistaa että kelluuhan ne laivatkin, Pakkanen toteaa.

Polttoaineenkulutus on ollut jopa odotettua alhaisempi:

- Olen seurannut asiaa tarkkaan ja kun lasketaan kulutusta per kuljetettu kuutio niin päästään erittäin hyvään lukemaan, vihjaa Pakkanen.

buffff.jpg

(kuva: Kun tarvitaan kapasiteettia tuoda paljon puuta yhdellä ajokerralla, on Elephant oikea kone. Pitkät ajomatkat, hankala maasto ja suuret korkeuserot suurella hyötykuormalla kannattaa jättää Elephantin huoleksi.)

Suuren kapasiteetin ajokone

Ponsse Elephant edustaa valmistajan malliston suurinta päätä, kuten myös sen teho, kantavuus ja tuottavuus. 

- Kun tarvitaan kapasiteettia tuoda paljon puuta yhdellä ajokerralla, on Elephant oikea kone. Pitkät ajomatkat, hankala maasto ja suuret korkeuserot suurella hyötykuormalla kannattaa jättää Elephantin huoleksi. Nimensä veroinen juhta tekee pyyteettömästi ja vähäeleisesti työn, johon kaikkien ominaisuudet eivät riitä, kertoo Ponssen aluemyyntipäällikkö Petteri Mella.

Omapainoltaan 22,8 tonnisen Ponsse Elephantin runkorakenteet ja järeät telit on tehty kestämään 18 tonnin kuorman rasitukset kaikissa olosuhteissa. Moottorissa on tehoa 210 kW ja koneessa vetovoimaa 220 KN.

- Metsässä ajoura on harvoin tasainen. Niinpä lisävarusteena saatava Active Frame -ohjaamon vaimennusjärjestelmä on enemmän kuin paikallaan. Se vähentää kuljettajan heilahtelua ohjaamossa ja auttaa jaksamaan. Suuri kuormatila ja jouhea ajovoimansiirron ja kuormaimen ohjausjärjestelmä varmistavat Elephantin aseman todella tuottavana kuormatraktorina, lupaa Mella. 

elep3.jpg

(kuva: JJ Pakkaset Oy:llä on harvesterina Ponsse Ergo H7 -kouralla, millä onnistuu myös harvennusleimikoiden teko vaikka pääasissa ollaan päätehakkuilla.)

08.08.2022 15:55Sähköautot: Renault Kangoo E-Tech electricin ennakkomyynti vauhtiin Suomessa
08.08.2022 8:20Taloyhtiöiden on siirryttävä sähköiseen huoneistotietojärjestelmään vuoden 2023 loppuun mennessä
05.08.2022 21:50KATSO TÄSTÄ VIIKON 31/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan tuoreet kuulumiset
05.08.2022 17:33Kantokäsittelyaineiden saatavuus parantunut: juurikäävän torjuntaa koskevat pysyvät säännökset jälleen voimaan 15.8. alkaen
05.08.2022 14:20Walki Group vauhdittaa kasvuaan ostamalla kotimaiset joustopakkausvalmistajat Westpakin ja Flexipackin
05.08.2022 11:00Kalmar ja Yilport vahvistavat pitkäjänteistä yhteistyötään merkittävällä uudella mobiililaiteratkaisutilauksella
04.08.2022 9:00Poliisi yhdenmukaistaa ampuma-aselupakäytäntöjä
03.08.2022 18:00Energiapuun korjuunäytös Kangasniemellä ensi viikon perjantaina 12. elokuuta - lähde paikanpäälle katsomaan!
03.08.2022 16:00World Crane Championship Suomen mestaruus 2022 ratkeaa Power Truck Show:ssa
03.08.2022 10:55Daimler Truck kiihdyttää kuorma-automallistonsa sähköistämistä

Siirry arkistoon »