Volvo Trucks esittelee uuden päästöttömän kuorma-auton

20.06.2022 10:00

cliini1.jpg

Kuvittele kuorma-autoa, joka päästää vain vesihöyryä, tuottaa omaa sähköä ja jonka toimintasäde on jopa 1 000 km. Se on mahdollista vedyllä toimivilla polttokennoilla, ja Volvo Trucks on alkanut testata ajoneuvoja tällä uudella tekniikalla.

Kuljetusten hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi Volvo Trucks tarjoaa jo tänään akkusähkökuorma-autoja ja uusiutuvilla polttoaineilla, kuten biokaasulla, toimivia kuorma-autoja. Tämän vuosikymmenen jälkimmäisellä puoliskolla tuotevalikoimaan lisätään kolmas CO2-neutraali vaihtoehto – vedyllä toimivat polttokennosähkökuorma-autot.

”Olemme kehittäneet tätä tekniikkaa jo muutaman vuoden, ja on hienoa nähdä ensimmäiset kuorma-autot onnistuneesti ajamassa testiradalla. Akkusähkön ja polttokennosähkön yhdistelmän avulla asiakkaamme voivat poistaa kokonaan CO2-päästöt kuorma-autoistaan kuljetustehtävistä riippumatta”, sanoo Roger Alm, Volvo Trucksin johtaja. 

Polttokennokäyttöisten sähkökuorma-autojen toimintasäde on verrattavissa useisiin dieselautoihin – jopa 1000 km – ja tankkausaika alle 15 minuuttia. Kokonaispaino voi olla noin 65 tonnia tai jopa enemmän, ja kahdella polttokennolla on kapasiteettia tuottaa 300 kW sähköä.

Asiakastestit alkavat muutaman vuoden kuluttua ja kaupallistamista suunnitellaan tämän vuosikymmenen jälkipuoliskolle. 

”Vetykäyttöiset polttokennosähkökuorma-autot soveltuvat erityisen hyvin pitkiin matkoihin ja raskaisiin, energiaa vaativiin tehtäviin. Ne voisivat olla vaihtoehto myös maissa, joissa akun latausmahdollisuudet ovat rajalliset”, Roger Alm sanoo.

cliini2.jpg

Tuottaa itse sähköä

Polttokenno tuottaa itse oman sähkönsä vedystä sen sijaan, että sitä ladataan ulkoisesta lähteestä. Ainoa vapautuva sivutuote on vesihöyry.

Cellcentric toimittaa polttokennot

Polttokennot toimittaa Volvo Groupin ja Daimler Truck AG:n yhteisyritys cellcentric. Cellcentric rakentaa yhden Euroopan suurimmista polttokennojen sarjatuotantolaitoksista, jotka on kehitetty erityisesti raskaita ajoneuvoja varten.

Vihreää vetyä tarvitaan lisää

Polttokennoteknologia on vielä varhaisessa kehitysvaiheessa ja uudella tekniikalla on monia etuja, mutta myös haasteita. Yksi niistä on laajamittainen vihreän vedyn* tarjonta. Toinen on se, että raskaiden ajoneuvojen tankkausinfrastruktuuria ei ole vielä kehitetty.

”Odotamme vihreän vedyn tarjonnan kasvavan merkittävästi seuraavan parin vuoden aikana, koska monet teollisuudenalat ovat riippuvaisia siitä vähentäessään hiilidioksidipäästöjä. Emme kuitenkaan malta odottaa liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämistä, olemme jo myöhässä. Joten selkeä viestini kaikille kuljetusyrityksille on aloittaa matka tänään akkusähköllä, biokaasulla ja muilla saatavilla olevilla vaihtoehdoilla. Polttokennokuorma-autot ovat tällöin tärkeä lisä pidempiin ja raskaampiin kuljetuksiin muutaman vuoden kuluttua”, Roger Alm sanoo.

* Vihreää vetyä tuotetaan käyttämällä uusiutuvia energialähteitä, kuten tuulta, vettä ja aurinkoa.

06.07.2022 15:00Hakevuori osti Hakevelhot - volyymi kasvaa ja toimitusvarmuus paranee
06.07.2022 14:10Laatulaakerit konealan toimijoille toimittaa LaoBan - nopeasti ja luotettavasti
06.07.2022 13:05Volvo Trucks parantaa kaupunkikuorma-autojensa ajettavuutta ja tehokkuutta
06.07.2022 11:10Energiaa hiekka-akusta - Suomalainen keksintö kokeilusta käytäntöön
06.07.2022 10:30Uusien autojen ensirekisteröinnit huomattavalla takamatkalla viime vuodesta
05.07.2022 18:11Puunkorjuu ja kaukokuljetus -tilasto 2021 julkaistu
05.07.2022 14:22Kymen Nostokone sulautui osaksi Sjöman Helsingin Nosturit Oy:tä
05.07.2022 13:00Sisu Auton kehitysohjelma etenee - sotilasajoneuvotuotanto vahvistuu - Akseli Mylläri toimitusjohtajaksi
05.07.2022 9:00HUOMIO YRITYKSET! Vielä ehtii videolla mukaan tämän viikon Hyviä uutisia! lähetykseen...
05.07.2022 9:00Metsäkaupoilla vahvistetaan metsäalueiden suojelua Jyväskylän Jääskelässä

Siirry arkistoon »