Mukavuutta ja tehokkuutta autohakkuri työskentelyyn

19.06.2022 13.40

mipe12.jpg

Mi-Pe Oy Kiteeltä otti maaliskuussa käyttöön jo kolmannen Eschlböck Biber -autohakkurin. Itävaltalaismerkki on osoittautunut yli vuosikymmenen aikana erittäin luotettavaksi ja tehokkaaksi koneeksi.

Mi-Pe Oy:n yrittäjä Mikko Luukkaisella on todella pitkä kokemus hakkuriyrittämisestä:

- Hakkuria lähdin ajamaan vuonna 1986 isäni Pentin yrityksessä; hän aloitti urakoinnin laikkahakkurilla jo 1976, joten kyllä tässä on jotain matkan varrella alasta ja hakkureiden sielunelämästä opittu. Mi-Pe perustettiin 1992 ja muutama vuosi myöhemmin rakennettiin tytäryhtiön Kiteen LT-Hitsauksen kanssa Suomen ensimmäinen auton päälle asennettu ympäripyörivä rumpuhakkuri sahalla käytössä olleesta kehikkorungosta ja rummusta.

mipe42.jpg

(kuva: Mi-Pe Oy:n Mikko Luukkainen on tyytyväinen uuteen työpaikkaansa: - Jo muutaman viikon autosta ajamisen jälkeen olen huomannut että olo ei ole flunssainen eikä niska ja selkä jumiudu, kun saa työskennellä lämpöisessä autossa missä Recaron valmistama ilmapenkki pyörii joka suuntaan ja työskentelyasento on rennompi. Ja näkyvyys on hyvä työskentelyalueelle, ainoastaan korkeimmat puupinot pitää ottaa nosturilla vähän varovaisemmin.)

Kokonaisurakointia itärajan tuntumassa

Tänä päivänä Mi-Pe kokonaisurakoi haketta Metsä Groupille ja Stora Ensolle sekä muille lämpölaitoksille - lisäksi tehdään jonkin verran haketusta maataloillekin. Käytössä on kolme Eschlböck Biber autohakkuria.

- Liikumme itärajan alueella Kiteen kulmilta aina Luumäelle saakka, joten ajomatkat ovat välillä aika reippaita. Niinpä autohakkurin pitää olla maastokelpoinen mutta myös mukava ajaa maantiellä. Tuotettu hake kuljetetaan neljällä hakeyhdistelmällämme pääasiassa Joensuuhun Fortumille, Varkauteen Stora Ensolle ja Simpeleeseen Metsä Groupille. Suurin osa hakkeesta tehdään tienvarsikasoista mutta toki välillä ollaan myös terminaaleissa, kertoo Luukkainen. 

mipe32.jpg

(kuva: Eschlböckin tehdasvalmiissa autohakkuripaketissa näkyy vuosikymmenten kokemus ja sarjatuotantolaatu. Asiakkaita on kuunneltu tarkalla korvalla myös päällerakenteen yksityiskohdissa.)

Eschlböck vakuuttanut luotettavuudellaan

Ensimmäisen Eschlböck autohakkurin, malliltaan Biber 80 RM  Mi-Pe hankki Salo-Machineryn Pertti Salolta vuonna 2011:

- Kyseessä oli Majoisen Esalta vapautunut käytetty hakkuri vuosimallia 2009. Omalla Mercedes-Benzin moottorilla varustettu ympäripyörivä hakkuri on asennettu MAN kuorma-auton päälle ja sillä on nyt työskennelty reippaasti yli 20 000 tuntia. Erittäin luotettava kone on edelleen iskussa ja alkuperäisellä täysteräisellä rummulla syntyy hyvää haketta, missä ei ole jauhoa eikä tikkuja, erityisesti pienlaitosten tarpeisiin.

Astetta järeämpi hakkuri, vähän käytetty Eschlböck Biber 84 RM varustettuna omalla Scanian moottorilla ja asennettuna ympäripyöriväksi Mercedes-Benz Actros 8x6:n päälle, ostettiin Salo-Machineryltä vuonna 2015.

- Yli 10 000 tuntia mittariin kerännyt Biber 84 RM on sekin pelannut odotusten mukaan ja ehkä jopa paremmin kovassa käytössämme. Nyt talvella vaihdoimme siihen rummun ja koneella haketetaan tehokkaasti toivottavasti vielä vuosikausia. Haketustehoa löytyy ja hake lentää pöllyttämättä kauas mikä on tärkeä asia erityisesti terminaalissa isoja kasoja tehtäessä. Hakeheittäjän siivikon halkaisija on 154 cm ja siinä on 8 järeää heittosiivikkoa mitkä on käännettävissä kaksi kertaa. Jos haketetaan hyvää risukasaa niin nuppikuorman täyttää vartissa ja 70 kuution kärryn reilussa parissakymmenessä minuutissa, kertoilee Luukkainen.

mipe22.jpg

(kuva: Biber 84 RBZ hakkurissa on suuri järeä syöttöpöytä, 122 cm leveä syöttöaukko ja aggressiivinen iso syöttörulla, joten nosturilla saa pitää kiirettä mitä tahansa materiaalia syötettäessä.)

Uusi autohakkuri löytyi todella nopeasti

Haketusmäärien kasvaessa Mi-Pe:lle tuli tarvetta kolmannelle autohakkurille.

- Hyvien kokemusten perusteella en oikeastaan edes miettinyt muita vaihtoehtoja Eschlböckin rinnalle. Hakkurin rakenne on tullut tutuksi ja kun samat kulutusosat ym. sopii kaikkiin koneisiin niin huoltohommat helpottuu, vielä kun Salo-Machineryn varaosapalvelukin pelaa kiitettävästi. Kun tehtaalta vapautui nyt talvella uusi Biber 84 RBZ heti toimitukseen, niin kaupat käteltiin Salon Pertin kanssa samantien ja saimme täysin valmiin autohakkuripaketin Suomeen reilussa viikossa joten hyvää tuuriakin oli matkassa, ilmoittaa Luukkainen.

Hakkurin käyttö autosta on hyväksi terveydelle

Uusi sivusyöttöinen Biber 84 RBZ ottaa voimansa MAN TGS 26.510 6x6 alustasta ja nosturina on Epsilon Palfinger M100LD. Myös kaksi muuta Mi-Pe:n hakkuria on varustettu itävaltalaisnosturilla, eikä niihin ole pitkän historian aikana tehty muuta isompaa remonttia kuin vaihdettu ylettimen ketjut ja kulutuspalat - rakenteita ei ole hitsailtu kertaakaan. 

- Tämä on meidän ensimmäinen hakkuri mitä käytetään auton ohjaamosta kun kahdessa muussa kiipeillään nosturiohjaamoon. Toki korkeat puupinot näkee paremmin nosturista mutta autosta käsin työskentely on paljon mukavampaa ja näkyvyyskin on yllättänyt. Varsinkaan risukasojen kanssa ei ole mitään ongelmia ja jos kohdalle osuu isoja puupinoja niin sitten korkeimmat kohdat pitää ottaa nosturilla vähän varovaisemmin.Ja kun käytössä on useampi hakkuri niin voimme suunnitella haketuskohteet niille parhaiten sopivaksi, pohtii Luukkainen.

Auton tasokkaasta ohjaamosta Recaron ilmapenkistä työskentely on osoittautunut myös terveydelle paremmaksi:

- En enää ihan nuori ole joten yrittäjän oma terveys pitää laittaa etusijalle. Jo muutaman viikon autosta ajamisen jälkeen olen huomannut että olo ei ole flunssainen eikä niska ja selkä jumiudu, kun saa työskennellä lämpöisessä autossa missä hakkurinkäyttö penkki pyörii joka suuntaan ja työskentelyasento on rennompi. Ja kun nosturiohjaamoon ei tarvitse kiipeillä monta kertaa päivässä niin liukastumisen riskikin poistuu.

mipe6.jpg

(kuva: Eschlböckin tehdasvalmis ohjaamomuutos on toteutettu laadukkaasti, tarjoten kuljettajalla tasokkaan työpaikan.)

Rumpu vahvistunut

Uuden Biber 84 RBZ hakkurin rummun rakenne on muuttunut aiempaan malliin verrattuna.

- Rumpu on nyt kasattu pulteilla kun aiemmin se oli hitsattu. Myös kitkaliitosholkkeja on akselissa moninkertainen määrä joten uskon että kestävyys on entistäkin parempi, Luukkainen toteaa.

Haketta syntyy pienellä polttoainemäärällä

Kuorma-autosta voiman ottava Biber 84 RBZ käyttää vähemmän polttoainetta kuin omalla moottorilla varustetut mallit.

- Esimerkiksi kun teimme lumppitukkia terminaalissa niin kulutus oli 0,35 litraa per tuotettu hakekuutio, mikä on hyvä tulos, vaikka toki näillä polttoaineen hinnoilla hintaa hakkeelle syntyykin. Myös haketustehossa päästään lähes samalle tasolle kuin erillismoottorisilla Bibereillämme, kommentoi Luukkainen.  

Myös ensikokemukset uudesta MAN TGS 26.510 6x6 autosta ovat oikein positiiviset:

- Maasto-ominaisuudet ovat niin hyvät että tämä on oikea tunarin työkalu, sillä pahastakin paikasta pääsee varmasti pois vaikka kuski vähän hömöilisikin, naurahtaa Mikko Luukkainen.

mipe5.jpg

(kuva: MAN TGS 26.510 6x6 kuorma-auto on todella maastokykyinen ja maavaraa löytyy pahimmissakin haketuspaikoissa liikkumiseen.)

19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa

Siirry arkistoon »