MH-Forest Ky, Paimio: Motourakoinnin erikoisosaaja

14.06.2022 17:33

mhf1.jpg

MH-Forest Ky Paimiosta on erikoistunut täysin harvesteri urakointiin ja puiden ajo tienvarteen ostetaan aliurakointina.

(kuva yllä: Paimiolainen MH-Forest Ky urakoi puuta kahdella John Deere harvesterilla Metsä Groupille. Kuvassa ollaan suoleimikolla Salon kulmilla 1170G motolla missä H423 hakkuupää.)

Yrittäjä Henri Laaksonen aloitti traktoriurakoinnin 90-luvun puolella maatilatoiminnan ohella.

- Paikallinen Metsänhoitoyhdistys tarvitsi kumppanin puunajoon, joten lähdin hommaan nosturilla ja metsäperävaunulla varustetulla traktorilla. Kun metsätöitä oli tarjolla enemmän, niin hankimme vuonna 2002 kaverini Mika Tuomalan kanssa yhdessä uuden Sampo Rosenlewin moton ja perustimme MH-Forest Ky:n. Hommat jatkui ensin MHY:lle ja sitten siirryimme aliurakoitsijoiksi Veljekset Hörkölle. Jossain vaiheessa Mika päätti keskittyä enemmän maatilansa hoitoon ja minä lunastin yrityksen itselleni. Hörkön Timo ja Juha pitivät hyvää huolta aliurakoitsijoitaan ja ottivat meidätkin mukaan messu ym. reissuihin, missä syntyi tärkeitä tuttavuuksia tulevaisuutta ajatellen. Kun Hörköt myivät yrityksensä Metsäkonepalvelulle vuonna 2015 niin jatkoimme yhteistyötä vielä vuoden verran, kunnes teimme suoran sopimuksen Metsä Groupin kanssa 2016, mikä jatkuu nyt ja tulevaisuudessakin, kertoo Laaksonen urakointiuransa vaiheista. 

mhf2.jpg

(kuva: Yrittäjä Henri Laaksosella (oik.) on pitkä kokemus metsäkoneurakoinnista ja poika Joona kulkee samoja polkuja toimien yrityksessä harvesterinkuljettajana. Taustalla kuljettaja Timo Hörkkö joka teki aikanaan pitkän uran yrittäjänä ja nautiskelee nyt metsätöistä John Deere 1170G harvesterilla.)

Osaavat kuljettajat avainroolissa

Metsäkoneyrittäjänä 33 vuotta veljensä kanssa toiminut Timo Hörkkö oli yrityskaupan jälkeen pari vuotta metsätöistä poissa, kunnes totesi lomareissuun lähdössä olleelle Henri Laaksoselle että voisi tulla tuuramaan moton puikkoihin loman ajaksi: 

- Minun lomani loppui viikon päästä mutta Timpen tuurauskeikka jatkuu edelleen, sillä hänellä oli mielenkiintoa jäädä meille kuljettajaksi. Oli hieno juttu, että saatiin kokenut ammattilainen mukaan remmiin ja ei kai hän pysty metsästä poiskaan olemaan, naurahtaa Laaksonen ja toteaa että Hörkön konekorkeakoulusta on tullut taloon pari muutakin osaajaa. Kuljettajina on Timpen lisäksi poikani Joona, joka kävi metsäkoulun oppisopimuksella sekä Petja Ylikylä ja Niklas Kankaanpää. Pitää muistaa, että vaikka koneet ovat kuinka kehittyneet niin eivät ne ilman ammattikuskia puuta metsässä tee. Itse ehdin ajaa vielä jonkin verran konetta vaikka aika kuluu pääasiassa yrityksen asioita hoitaessa ja ritiläautolla koneita siirtäessä.

mhf3.jpg

(kuva: MH-Forestin leimikoista reilut 60 % on päätehakkuita ja loput harvennuksia. Harvesterit on valittu niin että niillä pytyy hoitamaan leimikot yhdellä koneella puustosta riipumatta. Kuvassa 1270G varustettuna H414 kouralla, millä keskitytään päätehakkuisiin mutta koneella onnistuu harventaminenkin.)

Vihreään luotetaan

MH-Forestin koneiden historia on melko yksiväristä alkuvaiheiden jälkeen.

- Sampon moto vaihtui vuonna 2008 uuteen 4-pyöräiseen John Deere 970 harvesteriin, jonka jälkeen John Deere Forestryn puunlujan konemyyjän Haralan Antin kanssa on pärjätty kaupanteossa molempia tyydyttävällä tasolla. Yhteensä ollaan kätelty seitsemästä uudesta John Deerestä, joista uusin 1270G harvesteri H414 kouralla tuli viime lokakuussa ja toisena motona meillä on vuosimallia 2019 oleva 1170G varustettuna H423 kouralla. Olemme mieltyneet kyseisiin malleihin sillä teemme reilun 60 % päätehakkuita ja loput harvennuksia. Molemmilla koneilla pystyy tekemään molempia; varsinkin 1170G on oikein ketterä ensiharvennuksillakin. Niinpä pystymme hoitamaan kerralla koko leimikon tehokkaasti samalla koneella puustosta riippumatta, sanoo Laaksonen.

mh5.jpg

(kuva: John Deere 1170G varustettuna H423 kouralla on tehokas peli myös ensiharvennuksilla.)

Paikallista toimintaa ja keikkaurakointia

Puuta MH-Forest korjaa vuodessa kahdella harvesterilla noin 90 000 kuutiota. Toiminta-alueena on Paimion ympäristö mutta väillä on käyty Metsä Groupin keikalla kauempanakin.

- Olemme tehneet keikkoja silloin tällöin lähinnä eteläisen Suomen alueella ja länsirannikolla mutta nyt helmikuussa toinen kone lähtee Haapajärvelle. Puiden ajon tienvarteen hoitaa meille Metsäkuljetus Takkunen kahdella kuormatraktorillaan. Yhteistyö pelaa mallikkaasti ja asiakas on tyytyväinen kokonaispalveluumme, Laaksonen toteaa.

Tekniikka kehittyy ja huoltopalvelut pelaa

John Deeren koneihin MH-Forest on kaikin puolin tyytyväinen.

- Tekninen kehitys on ollut vahvaa ja luotettavuus on tänä päivänä todella korkealla tasolla. Molemmissa koneissa on IBC -kärkiohjaus, mistä emme enää halua luopua sillä se helpottaa niin paljon kuljettajan työskentelyä. Ja erittäin tärkeä asia vihreiden koneiden suosimisessa on Metsäkonehuolto Kähkösen huolto- ja varaosapalvelut mitkä pelaavat todella mallikkaasti. Huolto-osaaminen on Nakkilan porukalla huipputasolla, varaosat löytyy aina nopeasti ja puhelimeen vastataan kellonajasta riippumatta silloin kun tarvitaan opastusta, kehuu Laaksonen.

Myös polttoaineenkulutus on puristettu ympäristöystävällisissä John Deeren harvestereissa alhaiseksi.

- Tämän päivän hinnoilla jokainen säästetty litra on kotiinpäin. Meillä koneet kuluttaa jotain 13 litraa tunnissa riippuen toki työmaasta ja ureaa kuluu lisäksi noin 10 % suhteessa polttonesteeseen. John Deeren ureajärjestelmien kanssa ei ole ollut kertaakaan mitään ongelmia, mihin vaikuttaa varmasti se että tankkaamme urean aina huoltoaseman mittareista jolloin likaa ei pääse järjestelmään, sanoo Henri Laaksonen.    

mhf4.jpg

(kuva: Puuta MH-Forest korjaa vuodessa kahdella harvesterilla noin 90 000 kuutiota. Toiminta-alueena on Paimion ympäristö mutta väillä on käyty Metsä Groupin keikalla kauempanakin.)

06.07.2022 15:00Hakevuori osti Hakevelhot - volyymi kasvaa ja toimitusvarmuus paranee
06.07.2022 14:10Laatulaakerit konealan toimijoille toimittaa LaoBan - nopeasti ja luotettavasti
06.07.2022 13:05Volvo Trucks parantaa kaupunkikuorma-autojensa ajettavuutta ja tehokkuutta
06.07.2022 11:10Energiaa hiekka-akusta - Suomalainen keksintö kokeilusta käytäntöön
06.07.2022 10:30Uusien autojen ensirekisteröinnit huomattavalla takamatkalla viime vuodesta
05.07.2022 18:11Puunkorjuu ja kaukokuljetus -tilasto 2021 julkaistu
05.07.2022 14:22Kymen Nostokone sulautui osaksi Sjöman Helsingin Nosturit Oy:tä
05.07.2022 13:00Sisu Auton kehitysohjelma etenee - sotilasajoneuvotuotanto vahvistuu - Akseli Mylläri toimitusjohtajaksi
05.07.2022 9:00HUOMIO YRITYKSET! Vielä ehtii videolla mukaan tämän viikon Hyviä uutisia! lähetykseen...
05.07.2022 9:00Metsäkaupoilla vahvistetaan metsäalueiden suojelua Jyväskylän Jääskelässä

Siirry arkistoon »