AMMATTILEHTI KOEAJAA: Isuzu D-Max - nyt myös kevytkuorma-autona

11.06.2022 16.00

DMAX__3.jpg

Isuzun suosittua D-Max lava-autoa tarjotaan nyt asiakkaiden toiveesta myös autoverovapaana kevytkuorma-autona.

(kuva yllä: Isuzu tarjoaa D-Maxiin runsaasti erilaisia lisävarusteita ja tarvikkeita. Kevytkuorma-autossa on vakiona tavallista korkeamman kantavuuden omaavat renkaat ja vanteet.)

Pari vuotta takaperin uudistunut Isuzu D-Max on saavuttanut lyhyessä ajassa suuren suosion ammattikäyttäjien keskuudessa. Vilkastunut kysyntä näkyy myös uusien autojen toimitusajoissa, mitkä saattavat venyä nyt mallista riippuen jopa vuoden 2023 taitteeseen. Uusien kevytkuorma-autoversioiden ja kilpailijoiden markkinoilta karsiutumisem myötä merkin kysynnän voi odottaa kasvavan nykyisestään. 

Erilaisia vaihtoehtoja

Isuzu D-Maxia tarjotaan Suomessa kaksi- ja viisipaikkaisina vaihtoehtoina. Ohjaamovaihtoehtoja on kolme: perinteinen kaksiovinen Regular Cab, kaappariovilla varustettu Space Cab ja neliovinen Double Cab. Viimeksi mainittua saa meikäläisillä markkinoilla takaistuinrivillä tai ilman. Takaistuimella varustetun vaihtoehdon autovero lasketaan henkilöauton mukaan joten veron määrää nousee pakettiautoon verrattuna moninkertaiseksi, enimmillään noin 23 500 euroon. Autoveron kiertämiseksi Isuzu on, kilpailijoiden esimerkin innoittamana, tuonut tarjolle oman kevytkuorma-autoversionsa viisipaikkaisesta D-Max Double Cab mallista. Kaksipaikkaisen auton kohdalla veroetu ei kata muutoksesta syntyviä kustannuksia, joten pitkällä lavalla varustetut autot ovat aina pakettiautoja.

Kuorma-automuutos on toteutettu takajousituksen muutoksella, missä akselille on lisätty erillinen ilmajousitus. Vanteet ja renkaat ovat pykälää tukevammat ja lavalle on tehty lisää kuormansidontapisteitä. Kuorma-auton suurin sallittu nopeus on Euroopan talousalueella 80 km/h. Siksi autoon on asennettu nopeudenrajoitin, joka rajoittaa polttoaineensyöttöä nopeuden noustessa 89 km/h tasoon. 

DMAX__11.jpg

(kuva: Double Cab ohjaamossa on asialliset tilat viidelle. Päätilaa on takana riittävästi ja polvikulmakin on monia henkilöautoja inhimillisempi.)

Valinta tehty helpoksi

Isuzua saa Suomessa ainoastaan kytkettävällä nelivedolla ja yhdellä tehovaihtoehdolla, joten siltä osin valinta on helppo. Ahdetun 1.9 litran dieselin parhaaksi tehoksi ilmoitetaan 163 hv ja vääntömomentiksi 360 Nm. Kevytkuorma-autossa on aina 6-vaihteinen momentinmuuntimella varustettu automaattivaihteisto. 

Varustelutasoja on kaksi LX ja LSE. Koeajettavassa autossa on näistä kattavin eli LSE, mikä tuo LX:n varusteluun led-ajovalojen lisäksi avaimettoman käynnistyksen, suuremman multimedianäytön ja kaksivyöhykkeisen ilmastoinnin. Ajoavustimien ja turvallisuusvarusteiden osalta Isuzu yltää luokan kärkimerkkien tasolle, joskin parkkitutkat vaikuttaisivat olevan turhan herkille säädettyjä. 

dmax2.jpg

(kuva: Lavalle kuorma-automuutos tuo lisää kuormansidontapisteitä. Kantavuutta on noin tonnin verran, joten jos tarvittavat luvat löytyy, niin lavalle voi nostaa tavallista suuremmankin polttoainesäiliön.)

Mitä maksaa?

Hintaeroa varustelutasojen välille kertyy rahtiautomallissa tasan kolme tuhatta euroa. Pakettiautossa summa liki tuplaantuu. Isuzu D-Max kevytkuorma-autojen verolliset hintapyynnit ovat maaliskuussa tätä kirjoit- taessa 46 990 € (LX) ja 49 990 € (LSE), millä valmistaja asettuu sopivasti lähimpien kilpailijoiden eli Toyotan ja Fordin alapuolelle.

Jää nähtäväksi riittääkö Isuzun asiakkailla tarmoa odotella uusia autojaan nykyisillä toimitusajoilla.    

24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön

Siirry arkistoon »