Volvo Trucks on ensimmäinen maailmassa, joka käyttää fossiilivapaata terästä kuorma-autoissaan

24.05.2022 8.33

Electric_truck_fossil-free_steel_Mid_Res.jpg

Maailman ensimmäisenä kuorma-autonvalmistajana Volvo tuo nyt fossiilivapaan teräksen kuorma-autoihinsa. Teräksen valmistaa ruotsalainen teräsyhtiö SSAB, ja se tulee ensimmäisenä raskaisiin sähkökäyttöisiin Volvo-kuorma-autoihin.

SSAB:n teräs valmistetaan täysin uudella vetyyn perustuvalla teknologialla. Sillä on paljon pienempi ilmastovaikutus kuin perinteisesti tuotetulla teräksellä. Teräksen pienimuotoinen käyttöönotto Volvon raskaissa sähkökuorma-autoissa alkaa vuoden 2022 kolmannella neljänneksellä.

"Lisäämme fossiilivapaiden materiaalien käyttöä kaikissa kuorma-autoissamme, jotta niiden päästöt eivät jää nollaksi vain käytön aikana – vaan myös materiaalien osalta", kertoo Jessica Sandström, Volvo Trucksin Senior Vice President Product Management. 

Ensimmäistä vedyllä valmistettua terästä käytetään kuorma-auton runkorakenteessa, johon kaikki muut pääkomponentit asennetaan. Fossiilivapaan teräksen saatavuuden lisääntyessä se otetaan käyttöön myös kuorma-auton muihin osiin. 

90 % Volvon kuorma-autosta voidaan kierrättää

Nykyään noin 30 % uuden Volvo-kuorma-auton materiaaleista on peräisin kierrätetyistä materiaaleista. Ja jopa 90 % kuorma-autosta voidaan kierrättää sen käyttöiän lopussa.

”Pyrimme jatkuvasti pienentämään ilmastojalanjälkeämme. Olemme myös menossa kohti suurempaa kierrätysastetta sekä toiminnassamme että kuorma-autoissamme”, Jessica Sandström sanoo. 

Volvo Group on tehnyt yhteistyötä SSAB:n kanssa fossiilivapaasta teräksestä vuodesta 2021 lähtien. Ensimmäinen ajoneuvo, fossiilivapaasta teräksestä valmistettu maansiirtokone, esiteltiin lokakuussa 2021. Fossiilivapaa teräs täydentää Volvon kuorma-autoissa käytettyä perinteistä ja kierrätettyä terästä.

Volvo Trucks on sitoutunut Pariisin sopimukseen ja saavuttamaan arvoketjussaan kasvihuonekaasupäästöttömyyden viimeistään vuoteen 2040 mennessä.

24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön

Siirry arkistoon »