Käyttövoiman merkitys työsuhdeauton valinnassa on noussut entisestään

23.05.2022 7.33

sahkoautoja.jpg

Tämä käy ilmi ALD Automotiven tuoreesta autoilijakyselystä, johon vastasi 1200 työsuhdeautoilijaa. Ladattavaa hybridiä seuraavaksi työsuhdeautoksi harkitsee lähes puolet vastaajista. Jopa kolmasosa työsuhdeautoilijoista harkitsee täyssähköautoa.

ALD on tyytyväinen kyselyn tuloksiin, sillä kulunut vuosi on ollut autoalalle haastava. – Markkinatilanteen haasteet ovat näkyneet henkilöstön arjessa ja vaatineet paljon asiakaspalvelulta. Puolijohteiden saatavuudessa on ollut ja on yhä haasteita, mikä tarkoittaa pitkiä toimitusaikoja uusille autoille ja niiden varaosille. Se on luonnollisesti haastanut autoilijoiden kärsivällisyyttä ja vaikuttanut asiakaskokemukseen.  Olemme tätä taustaa vasten iloisia siitä, että kaikesta huolimatta kyselyyn vastanneet kuvailivat ALD:n asiakaspalvelua sanoilla luotettava, toimiva, palveleva, joustava ja asiantunteva, asiakaspalvelupäällikkö Nina Hoffman kertoo.

Auton käyttövoimalla on merkitystä 

Käyttövoiman merkitys seuraavan työsuhdeauton valinnassa oli noussut selkeästi. – Hybridiauton koki 43 % vastaajista turvalliseksi vaihtoehdoksi ennen hyppäystä sähköautoon. Täyssähköautoa harkitsee nyt jo 31 % vastaajista, kun vastaavasti viime vuonna sitä harkitsi 19 % vastaajista. Valintaa kuitenkin hidastavat palautteiden mukaan vielä kehittyvä latausinfra ja sähköautojen ajosäteet. Moni haluaa vielä odottaa sähköautojen kehittymistä. Merkittävää oli myös se, että perinteiset käyttövoimat ovat selkeästi hiipuva vaihtoehto. Bensiiniauto on vain 9 %:lle seuraava todennäköinen työsuhdeauto ja 4 % kertoi harkitsevansa kaasuautoa.

Hoffman uskoo, että yleinen epävarmuus ja yrityksen autopolitiikka vaikuttavat nyt käyttövoimavalintoihin. – Dieselin osuus on pudonnut reippaasti, mikä selittynee mm. polttoaineen hinnan nousulla. Dieselautoa harkitsee enää 13 % kun vastaava luku oli edellisvuonna 25 %. Paljon ajavalle diesel saattaa edelleen olla vielä varteenotettava vaihtoehto.

Auto on yhä ensisijainen liikkumisen väline 

Kyselyssä 74 % ilmoitti auton olevan edelleen ensisijainen liikkumisen väline. – Auto on tärkeä osa liikkumisen arkea, vaikka bensiinin hinnan nousu onkin saanut monen optimoimaan päivittäisiä ajojaan. Ekologiset valinnat ovat autoilijoille yhä tärkeämpiä ja vaikuttavat käyttövoimavalintoihin, mutta auto on arjen sujuvuuden kannalta monelle välttämätön, Hoffman sanoo.

Yksityisleasing on varteenotettava vaihtoehto

ALD kysyi myös, kuinka moni olisi valmis harkitsemaan yksityisleasingia ja yli puolet vastaajista vastasi positiivisesti. Kiinnostus yksityisleasingiin johtuu myös yleisestä epävarmuudesta, jonka taustalla ovat niin autojen käyttövoimamurros, epävarma geopoliittinen tilanne sekä siitä aiheutunut hintojen nousu. – Moni kokee yksityisleasingin ratkaisuna, sillä leasingauton hankkijan ei tarvitse huolehtia auton jälleenmyyntiarvosta. Käytetyn auton yksityisleasing perinteistä lyhyemmällä sitoutumisajalla on myös nostanut suosiotaan, Hoffman toteaa.

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin

Siirry arkistoon »