Volvo Trucks lisää I-Shift-vaihteiston vaihtamisnopeutta jopa 30 %

05.05.2022 13.00

isaaari.jpg

Volvo Trucksin älykäs ja automatisoitu I-Shift-vaihteisto on nyt nopeampi kuin koskaan. Nopeampi reagointi parantaa sekä diesel- että sähkökäyttöisten raskaiden kuorma-autojen ajettavuutta.

Merkittävä ajettavuuden parannus, joka on lisätty voimansiirtoihin kaikilla päästötasoilla, saavutetaan uudella tavalla, jolla I-Shift-vaihteisto on vuorovaikutuksessa moottorin kanssa. Päivitys sisältää nopeamman kytkimen aktivoinnin, joka johtaa lyhyempään vääntömomentin katkokseen. Se tekee myös vaihteiden vaihtamisesta tasaisempaa, mikä tekee ajokokemuksesta harmonisemman. 

”Nopeampi vaihtaminen mahdollistaa vaihteiden valinnan optimoinnin tehokkaammin. Ja mitä enemmän vaihteen vaihtoja tie ja maasto vaativat, sitä enemmän kuljettaja arvostaa parannuksia. Jopa 30 % nopeampi vaihteisto on nyt mahdollista I-Shiftillä, joten kuljettajat kokevat varmasti erittäin positiivisen eron”, kertoo Pär Bergstrand, Volvo Trucksin Heavy Duty Transmission Manager.

Nopea vaihtaminen saavutetaan useiden tärkeiden parannusten perusteella. Ensinnäkin päivitetyt anturit tarjoavat nyt tarkempaa tietoa ohjausyksikölle, jossa on uusi ohjelmisto ja nopeampi mikroprosessori, mikä nopeuttaa laskenta-aikoja. Toiseksi vaihdelaatikon jarruun lisätty levy saa sen reagoimaan nopeammin ennen vaihteenvaihtoa, joten se voidaan tehdä aikaisemmin. Lopuksi ilmamäärää on myös vähennetty erilaisissa käyttöjärjestelmissä, kuten vaihdehaarukoissa, kytkimessä ja vaihteistojarrussa, mikä mahdollistaa nopeamman vaihteenvaihdon. 

Kun I-Shift esiteltiin vuonna 2001, se oli ensimmäinen raskaisiin kuorma-autoihin suunniteltu automaattivaihteisto. Se pystyy toimimaan koko voimansiirron kanssa, koska tämä voimansiirtojärjestelmä on räätälöity moottoriin ja ajoneuvon osiin jo kehitysvaiheesta lähtien, mikä osaltaan vähentää polttoaineenkulutusta – ja siten ympäristövaikutuksia. Se myös lisää turvallisuutta ja tuo muita tärkeitä etuja, kuten vähentää melua, tärinää ja kuljettajan fyysistä rasitusta. 

Nämä viimeisimmät edistysaskeleet 30 % nopeampien vaihteiden vaihtamiseksi ovat lisätodisteita Volvon jatkuvista parannustoimista parantaakseen ajettavuutta kaikin puolin. ”Vuosien varrella tehtyjen parannusten ja uusien muunnelmien myötä I-Shiftillä on ollut erinomainen kyky ratkaista yhä kehittyneempiä tehtäviä tehokkailla tavoilla. Tämä ei tarkoita pelkästään korkeaa suorituskykyä ja polttoainetehokkuutta, vaan myös erinomaista ajettavuutta ja mukavuutta kuljettajille”, Pär Bergstrand sanoo.

Nykyään kaikissa Volvon raskaissa kuorma-autoissa on vakiona I-Shift. Sen käyttöönoton jälkeen yli miljoona kuorma-autoa on myyty maailmanlaajuisesti Volvon ainutlaatuisella I-Shift-teknologialla.

 

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin

Siirry arkistoon »