Volvo Trucks lisää I-Shift-vaihteiston vaihtamisnopeutta jopa 30 %

05.05.2022 13:00

isaaari.jpg

Volvo Trucksin älykäs ja automatisoitu I-Shift-vaihteisto on nyt nopeampi kuin koskaan. Nopeampi reagointi parantaa sekä diesel- että sähkökäyttöisten raskaiden kuorma-autojen ajettavuutta.

Merkittävä ajettavuuden parannus, joka on lisätty voimansiirtoihin kaikilla päästötasoilla, saavutetaan uudella tavalla, jolla I-Shift-vaihteisto on vuorovaikutuksessa moottorin kanssa. Päivitys sisältää nopeamman kytkimen aktivoinnin, joka johtaa lyhyempään vääntömomentin katkokseen. Se tekee myös vaihteiden vaihtamisesta tasaisempaa, mikä tekee ajokokemuksesta harmonisemman. 

”Nopeampi vaihtaminen mahdollistaa vaihteiden valinnan optimoinnin tehokkaammin. Ja mitä enemmän vaihteen vaihtoja tie ja maasto vaativat, sitä enemmän kuljettaja arvostaa parannuksia. Jopa 30 % nopeampi vaihteisto on nyt mahdollista I-Shiftillä, joten kuljettajat kokevat varmasti erittäin positiivisen eron”, kertoo Pär Bergstrand, Volvo Trucksin Heavy Duty Transmission Manager.

Nopea vaihtaminen saavutetaan useiden tärkeiden parannusten perusteella. Ensinnäkin päivitetyt anturit tarjoavat nyt tarkempaa tietoa ohjausyksikölle, jossa on uusi ohjelmisto ja nopeampi mikroprosessori, mikä nopeuttaa laskenta-aikoja. Toiseksi vaihdelaatikon jarruun lisätty levy saa sen reagoimaan nopeammin ennen vaihteenvaihtoa, joten se voidaan tehdä aikaisemmin. Lopuksi ilmamäärää on myös vähennetty erilaisissa käyttöjärjestelmissä, kuten vaihdehaarukoissa, kytkimessä ja vaihteistojarrussa, mikä mahdollistaa nopeamman vaihteenvaihdon. 

Kun I-Shift esiteltiin vuonna 2001, se oli ensimmäinen raskaisiin kuorma-autoihin suunniteltu automaattivaihteisto. Se pystyy toimimaan koko voimansiirron kanssa, koska tämä voimansiirtojärjestelmä on räätälöity moottoriin ja ajoneuvon osiin jo kehitysvaiheesta lähtien, mikä osaltaan vähentää polttoaineenkulutusta – ja siten ympäristövaikutuksia. Se myös lisää turvallisuutta ja tuo muita tärkeitä etuja, kuten vähentää melua, tärinää ja kuljettajan fyysistä rasitusta. 

Nämä viimeisimmät edistysaskeleet 30 % nopeampien vaihteiden vaihtamiseksi ovat lisätodisteita Volvon jatkuvista parannustoimista parantaakseen ajettavuutta kaikin puolin. ”Vuosien varrella tehtyjen parannusten ja uusien muunnelmien myötä I-Shiftillä on ollut erinomainen kyky ratkaista yhä kehittyneempiä tehtäviä tehokkailla tavoilla. Tämä ei tarkoita pelkästään korkeaa suorituskykyä ja polttoainetehokkuutta, vaan myös erinomaista ajettavuutta ja mukavuutta kuljettajille”, Pär Bergstrand sanoo.

Nykyään kaikissa Volvon raskaissa kuorma-autoissa on vakiona I-Shift. Sen käyttöönoton jälkeen yli miljoona kuorma-autoa on myyty maailmanlaajuisesti Volvon ainutlaatuisella I-Shift-teknologialla.

 

21.05.2022 14:22SKAL: Kuljetusalan polttoainetuessa vielä parannettavaa
21.05.2022 12:00Stora Enson yli 800 kesätyöntekijää työskentelee 70 eri tehtävässä
20.05.2022 22:00KATSO TÄSTÄ VIIKON 20/2022 LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa metsä-, kuljetus- ja maarakennusalan kuulumiset
20.05.2022 16:11Myöhäinen kevät viivästyttää istutustöitä - istutuskauden jatkaminen loppupäästä mahdollista
20.05.2022 13:00Ajovarma jatkaa tieliikenteen lupa- ja tutkintotehtävien palveluntuottajana
20.05.2022 9:00Järeitä säästöpuita jätetään aiempaa enemmän hakkuissa ? vesiensuojelussa yhä parannettavaa
19.05.2022 10:52Metsäkeskus uudistaa Metsään.fi-palvelun
19.05.2022 10:32Maakaasun tulo Venäjältä saattaa loppua jo tällä viikolla - Gasum uusien haasteiden edessä
19.05.2022 10:14Nokian Renkailta joka sään ja akselipaikan linja-autorengas päätiekäyttöön
18.05.2022 11:00Volvon FM sähkökuorma-auto ensiesittelyssä Suomessa

Siirry arkistoon »