Metsäteknologian professori Kalle Kärhä: Meidän suomalaisten pitää itse rakentaa kilpailukykymme

19.02.2022 17.00

kallekarha2.jpg

Metsäteknologia on tieteenalana metsäsektorin keskiössä nyt ja erityisesti tulevaisuudessa, kun metsäbiotaloutta digitalisoidaan, puuhuoltoa tehostetaan, arvoketjussa tuotetaan lisäarvoa asiakkaalle sekä monimuotoisuus ja kestävyys tulevat entistä voimakkaammin osaksi jokapäiväistä työtämme puunhankinnassa.

- Kun metsätieteistä valmistuvien työelämävalmiudet ovat hyvät, työllistyminen on varmaa, sanoo uusi metsäteknologian professori Kalle Kärhä.

Metsäteknologian, erityisesti metsätalouden operaatioiden ja logistiikan digitalisaation professori Kalle Kärhä astui uuteen pestiinsä yritysmaailmasta. Hän toimi kymmenen viime vuotta operatiivisissa sekä TKI-työtehtävissä Stora Enson puunhankinnassa.

Digitaalisuudella lisää kilpailukykyä puuhuoltoon

Metsäbiotaloutta digitalisoidaan vauhdilla. Näin tavoitellaan kustannustehokkuutta ja laatua puuhuollossa kannolta tehtaalle. Samalla tuotetaan lisäarvoa asiakkaalle. Myös kestävyys ja monimuotoisuus ovat tulleet osaksi jokapäiväistä työtä puunhankinnassa.

- Meidän suomalaisten pitää itse rakentaa kilpailukykymme ja varmistaa, että pärjäämme globaaleilla markkinoilla. Kukaan muu ei tule tekemään sitä puolestamme, Kärhä muistuttaa.

Kärhän mukaan yliopiston on oltava visionäärinen suunnannäyttäjä:

- Yliopiston on kuunneltava herkällä korvalla työelämän osaamis- ja TKI-tarpeita. Niiden pohjalta on rakennettava koulutustarjontaa ja hankkeita, jotka palvelevat työelämää.

On ymmärrettävä koko arvoketjun toiminta

- Metsäalalla tehdään paljon pioneerihenkistä tutkimusta. Meidän on tuotettava yliopistolla innovaatioiden alkuja, joten perustutkimus ja yhteistyön tekeminen eri tieteiden välillä ovat tärkeässä roolissa, toteaa Kärhä.

Kärhä on toiminut paljon opinnäytetöiden ohjaajana. Hänen mukaansa metsätieteistä valmistuvalla on oltava vahva metsäteknologian perusosaaminen, ja hänen on ymmärrettävä koko arvoketju sekä raaka-aineiden erilaiset vaatimukset. On myös osattava johtaa, itseään ja muita. Ja alalla pärjää, kun oma asenne on kunnossa:

- Olemme itse kukin oman elämämme freelancereita, se on minusta nykypäivää. Oma työsarka on tehtävä hyvin, jotta seuraava osa prosessista onnistuu. Tärkeä taito on myös ratkaisukeskeisyys, kun uusia haasteita tulee työpöydällemme.

Sensoriteknologian hyödyntäminen

Metsäalan automatisoinnista on puhuttu pitkään, mutta Kärhän mukaan sinne on vielä mat- kaa. Yhtenä tavoitteena ovat itse ajavat työkoneet, mutta seuraava askel on kuitenkin avustaa enemmän kuljettajaa työssään uuden sensoriteknologian avulla. Näin parannetaan muun muassa harvennusten laatua ja koneenkuljettajien työviihtyvyyttä.

- Digitaalisuuden hyödyntäminen on minulle mieleinen aihe. Digitaalisuudella voimme nostaa puunhankintaoperaatioiden tehokkuutta ja laatua sekä parantaa puunhankintaketjussa toimivien ihmisten työssäjaksamista. Haluan olla mukana erityisesti kuljettajaa opastavien järjestelmien kehittämisessä yhdessä kuljettajien, yrittäjien, kone-, auto- ja laitevalmistajien sekä palvelun tuottajien kanssa, sanoo Kärhä.

- On hienoa, että nyt on kova pöhinä päällä: kone- ja autovalmistajat kehittävät aktiivisesti kuljettajaa opastavia järjestelmiä, mitä tukevat useat tutkimus- ja kehityshankkeet. Tulevissa koneissa ja autoissa on hybridisensorijärjestelmiä, jotka koostuvat erilaisista konenäkö- ja laserkeilainpohjaisista teknologioista, Kärhä ennustaa.

Julkisuus haastaa läpinäkyvyyteen 

Julkisuus haastaa meitä läpinäkyvyyteen, kun hankintaketjusta ja siitä, miten hyvin olemme onnistuneet operaatioiden toteutuksessa, raportoidaan metsänomistajille ja viranomaisille. Ihminen tekee edelleen pääosin omavalvonta- ja tarkastusmittaukset, mikä syö resursseja. Esimerkiksi tiedot purojen varsien suojakaistaleista, säästöpuista, tekopökkelöistä ja hiilijalanjäljestä on saatava tarkemmiksi.

- Automaattisen raportoinnin myötä vahvistetaan energiatehokkuutta ja varmistetaan tietotarpeet ja eväät tuleville vuosille toimittaessa ainutlaatuisen, uusiutuvan materiaalin - puun - kanssa, sanoo Kalle Kärhä.  

14.06.2025 12.00Musta on aina muotia - puunajossakin
13.06.2025 21.00KATSO TÄSTÄ 13.6. LÄHETYS! Mielenkiintoinen kattaus maarakennus, kuljetus ja metsäalan hyviä uutisia
13.06.2025 9.00Iveco S-eWay Artic: uusi täyssähköinen ratkaisu pitkän matkan kuljetuksiin
13.06.2025 8.30IVECO juhlistaa 50-vuotista taivaltaan 50xBeyond-tapahtumassa kotikaupungissaan Torinossa
12.06.2025 13.01Iveco tuo markkinoille kaksi täysin uutta sähköpakettiautoa
12.06.2025 11.00UPM Raflatac muuttaa nimensä UPM Adhesive Materials -liiketoiminta-alueeksi
11.06.2025 14.00Finnair aloittaa lennot Torontoon kesällä 2026
11.06.2025 12.45Vianor ja Akselion yhteistyöhön - reaaliaikaista rengas- ja alustanvalvontaa raskaalle kalustolle
11.06.2025 11.00Iveco aloittaa täyssähköisen s-eWayn myynnin Tanskassa
11.06.2025Nokian Tyres Hakkapeliitta- ja Hakka-renkaille Avainlippu-merkki

Siirry arkistoon »