Erkki Hannula Oy: Puunkorjuuta Pohjois-Pohjanmaalla tehtävään optimoidulla kalustolla

25.01.2022 17.20

hannus1.jpg

Erkki Hannula Oy on vuonna 1973 perustettu puunkorjuuyritys Alavieskasta. Erkki Hannula aloitti heti armeijasta päästyään ajokoneella urakoinnin ja vuonna 1981 yritykseen hankittiin ensimmäinen monitoimikone. 

(kuva yllä: Erkki Hannula Oy urakoi puuta neljällä koneketjulla Pohjois-Pohjanmaan maisemissa.)

Erkki Hannula Oy on vuonna 1973 perustettu puunkorjuuyritys Alavieskasta. Erkki Hannula aloitti heti armeijasta päästyään ajokoneella urakoinnin ja vuonna 1981 yritykseen hankittiin ensimmäinen monitoimikone. Tänä päivänä puuta tehdään neljällä koneketjulla Junnikkala Oy:lle, alueen metsänhoitoyhdistyksille sekä yksityisille metsänomistajille Pohjois-Pohjanmaan alueella. 

- Tarjoamme laadukasta puunkorjuuta ja käytössämme on nykyaikaiset, kuljettajaystävälliset tehokkaat koneet, joilla työt onnistuvat luontoa säästäen. Yrityksellämme on ISO 9001 - laatujärjestelmä sekä ISO 14001 -ympäristöjärjestelmä. Mitta- ja laatuvaatimuksia seurataan jatkuvasti sekä yrityksen omana työnä että urakanantajien toimesta. Meillä työn laatu on avainasemassa ja siksi mittatarkkuudet ovat huippuluokkaa. Kuljettajamme ovat kokeneita ammattilaisia työssään - yhteensä meitä on yrityksen palveluksessa 17 henkilöä, kertovat Erkki Hannula Oy:n yrittäjäveljekset Harri ja Kari Hannula.

Kotikontujen lisäksi Erkki Hannula Oy:n koneet ovat olleet useamman kerran Keski-Euroopassa myrskytuhoja korjaamassa Saksassa ja Ranskassa sekä Ruotsissa.

- Meillä on kokemusta ulkomailla operoinnista ja olemme tarvittaessa valmiita lähtemään reissuhommiin tulevaisuudessakin, toteaa Kari Hannula.

hannus3.jpg

(kuva: Erkki Hannula Oy uusii metsäkonekalustoaan tasaiseen tahtiin, mikä takaa tuottavan urakoinnin ja kuljettajille ensiluokkaiset vehkeet. Marraskuun lopulla 2021 käyttöön otettiin uusi John Deere 1510G kuormatraktori.) 

Päätehakkuut pääroolissa

Tällä hetkellä Erkki Hannula Oy:n konekanta koostuu seitsemästä John Deerestä ja yhdestä Komatsusta, mitkä siirtyvät työmaalta toiselle Volvon ritiläautoilla.

- Harvestereina on kaksi kappaletta 6-pyöräisiä John Deere 1270G malleja, yksi 8-pyöräinen 1170G ja yksi 8-pyöräinen Komatsu 901TX. Kuormatraktorit ovat kaikki vihreitä: yksi 1110G, yksi 1210G ja kaksi kappaletta 1510G malleja. Teemme jotain 80 % päätehakkuuta mikä on ohjannut kalustoamme hieman järeämmäksi - toki harvennusten tekokin onnistuu tehokkaasti erityisesti pienemmillä harvestereilla. Kesäkauteen lisätyötä tuo hakkuutähteiden ajaminen energiakäyttöön, mitä tehtiin tänä kesänä ensimmäistä kertaa laajasti myös Junnikkalalle metsänhoitoyhdistysten ohella. Siihen tehtävää meiltä löytyy jatkoperällä ja levenevällä kuormatilalla varustettu John Deere 1510G mihin laitetaan Vahva-risuhakahmari ja vaaka, kertoo Hannula.

Kockumeista Deereen

Yrityksen vahva John Deere -historia juontaa vuosikymmenten taakse metsäkonekehityksen eri vaiheisiin:

- Ensimmäiset Kockumit tuli 80-luvun alkupuolella jolloin jo isoveljen jalanjäljissä ajoin vähän äestyskoneella. Puunajon makuun päästiin hieman myöhemmin Lokomo 909 -kuormatraktorilla ja motohommia opetetltiin Timberjack 1270 -harvesterilla mikä tuli taloon vuonna 1993. Ajokoneet onkin ollut meillä kaikki aina John Deere -sukujuurta ja harvestereissa on ollut vihreiden koneiden ohella Valmet/Komatsuja.

hannus4.jpg

(kuva: John Deere Forestryn piiripäällikkö Miika Kangaskorte (vas.) vaihtoi joulukuun alussa leimikolla kuulumisia Erkki Hannula Oy:n kuljettaja Osmo Salonpään kanssa, joka ajaa John Deeren kuormatraktoria sekä myös harvesteria ja on niiden ominaisuuksiin oikein tyytyväinen.)

Koneita uusitaan tasaiseen tahtiin

Erkki Hannula Oy:n metsäkoneisiin kertyy vuodessa jotain 2500-3000 tuntia kahdessa vuorossa ajettaessa.

- Vaihtoväli on 4-5 vuotta joten kun koneita on aika monta niin uutta kalustoa tulee joka vuosi. Nyt marraskuun lopulla meille tuli uusi John Deere 1510G kuormatraktori hyvin palvelleen 15 000 tuntia ajetun, vuosimallia 2015 olleen 1210E:n tilalle ja reilu vuosi sitten käyttöön otettiin samanlainen 15-tonnin kuormia kantava vahva 1510G, mikä on pelannut luotettavasti. Keväällä pääsiäisen aikaan harvesterikalusto uudistui 6-pyöräisellä John Deere 1270G mallilla, mikä on jo nyt osoittautunut hakkuiden tehopeliksi. Kauppaa väännetään hyvässä hengessä John Deere Forestryn piiripäällikkö Miika Kangaskortteen kanssa, Hannula toteaa.

hannus5.jpg

(kuva: Yrityksen vahva John Deere -historia juontaa vuosikymmenten taakse metsäkonekehityksen eri vaiheisiin. Tänä päivänä käytössä on yhteensä seitsemän Joensuussa valmistettua vihreää konetta.)

IBC-kärkiohjaus vakuuttanut

Metsäkoneet kehittyvät koko ajan ja uusia innovaatioita esitellään puunkorjuuta tehostamaan.

- Olemme ottaneet aina melko ennakkoluulottomasti käyttöön uutta teknologiaa ja harvoin on vuosikymmenten aikana joutunut sitä katumaan. Esimerkiksi John Deeren älykäs IBC-kärkiohjaus tuli meille jo vuonna 2015 nyt vaihtoon laitettuun 1210E kuormatraktoriin ja se vakuutti alusta saakka niin että IBC on valittu sen jälkeen jokaiseen ajokoneeseen, joiden kääntyvä ja vakaava ohjaamo on ihan ehdoton juttu. Meillä ei ole ollut IBC:n kanssa mitään teknisiä ongelmia ja se helpottaa kuormaimen käyttöä niin paljon että tuskin kuljettajat siitä olisivat valmiita enää luopumaankaan. Ja muutama vuosi sitten IBC alkoi tehdä tuloaan harvestereihimme ja nyt se löytyy kaikista kolmesta vihreästä motosta joissa se on osoittautunut vähintään yhtä älykkääksi kuin kuormatraktoreissa. Uusi TimberMatic Kartat -järjestelmä löytyy viidestä koneesta, mutta vain yhdellä ketjulla se on ajokoneessa ja motossa parina joten siitä syystä kokemus on vielä vähäistä. Mutta jatkossa sen tarjoamien mahdollisuuksien hyödyntämistä tullaan varmasti lisäämään, sanoo Kari Hannula.

hannus6.jpg

(kuva: John Deere Forestrylle valmistui viisi vuotta sitten uusi palvelukeskus Ylivieskaan osoitteeseen Palkkitie 5. Alavieskassa kotipaikkaansa pitävälle Erkki Hannula Oy:lle keskuksen läheinen sijainti on ihanteellinen.)

Huoltosopimus helpottaa urakointia

Kaikissa Erkki Hannula Oy:n John Deere metsäkoneissa on huoltosopimukset.

- Se helpottaa urakointia oleellisesti kun koneiden ylläpitokulut pystyy ennakoimaan ja aika ei mene koneita laittaessa vaan puuta tehdessä sillä siitähän meille maksetaan. Viisi vuotta sitten uudistunut John Deere Forestryn Ylivieskan palvelukeskus hoitaa huollot hyvin, varaosapalvelu pelaa ja sijainti on meidän kannalta aivan loistava, kehuu Hannula.

hannus7.jpg

(kuva: Jari Hannula hoitaa John Deere Forestryn Ylivieskan pisteen varaosa- ja tarvikemyyntiä: - Tähän Erkki Hannula Oy:n uuteen 1510G -kuormatraktoriin tuli takatelille kantavat Pewag Flow Soft -telat, joiden lapun vahvuus 20 mm on tehty järeisiin koneisiin ja joka lappu on tuplahokituksella pidon maksimoimiseksi. Sivulenkit on hiilletyskarkaistu ja lenkin tapin vahvuus 26 mm kestää kulutusta kovassa käytössä. Koneen etutelillä on Pewag Flow Perfect -sekatelat.)

Telat kaikissa koneissa

Pohjois-Pohjanmaalla on paljon pehmeitä maita mikä asettaa omat vaatimuksensa koneiden kantavuudelle. 

- Käytämma kaikissa koneissa teloja läpi eli myös 6-pyöräisissä harvestereissa on pyörätelat. Mutta toki välillä palstoilla on kivikkoakin joten telavalinnat ovat aina hieman kompromisseja, toteaa Hannula.

Reilu vuosi sitten käyttöön otettiin ensimmäisiä itävaltalaisia Pewag -teloja muiden valmistajien tuotteiden rinnalle.

- Pewagin teloja on tällä hetkellä kahdessa John Deere kuormatraktorissa takatelillä kantavat Flow -mallit ja tähän uuteen 1510G ajokoneeseen tuli kantavat Pewag Flow Soft -telat takatelille ja Flow Perfect -sekatelat etutelille. Lisäksi 6-pyöräisessä 1270G harvesterissa on etutelissä kantavat Flow -telat ja pyöräteloina Kopat, luettelee Hannula.

Jo lisääntynyt kappalemäärä kertoo siitä että Pewagit ovat vakuuttaneet Alavieskan miehet:

- Telat on hyvin tehty laadukkaista materiaaleista, joten ainakaan tähän mennessä ei ole ollut mitään ongelmia kestävyyden kanssa ensimmäisten tuhansien käyttötuntien aikana. Vanhimpiin käytössä oleviin teloihin pitää kohta alkaa uusia hokkeja hitsailemaan mutta se on normaalia kulumista ja Pewagin hiilletyskarkaistut erikoisteräksestä valmistetut komponentit kestää hyvin.    

19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025

Siirry arkistoon »