Lisää tehokkuutta Haketuspalvelu Pesosen hakekuljetuksiin24.01.2022 19.03
Haketuspalvelu Pesonen Oy investoi tehokkaaseen kuljetus- ja haketuskalustoon tasaiseen tahtiin. Joulukuussa käyttöön tuli uusi Scania R660 XT 8x4 hakeauto Laurellin ketjupurkavalla korirakenteella, mikä lisää kuljetuskapasiteettia entisestään. (kuva yllä: Haketuspalvelu Pesonen Oy:n uudessa Scania R660 XT 8x4 -hakeautossa akseli- ja telivälit osuivat nappiin. Tridem-akseli on nyt noin 15 senttiä kauempana vetävästä akselista.) Haketuspalvelu Pesonen Oy investoi tehokkaaseen kuljetus- ja haketuskalustoon tasaiseen tahtiin. Joulukuussa käyttöön tuli uusi Scania R660 XT 8x4 -hakeauto Laurellin ketjupurkavalla korirakenteella, mikä lisää kuljetuskapasiteettia entisestään. - Metsähake tuotetaan viidellä hakkurilla ja murskaimella sekä alihankkijoiden kalustolla. Hakkeen kuljetuksessa meillä on kolme täysperävaunu- ja kaksi puoliperävaunuyhdistelmää sekä viisi alihankkijoiden koukkuautoa. Koko Ylijoki Metsäenergia konsernissa kalustomäärä on toki paljon suurempi ja sillä pystytään vastaamaan asiakkaiden kasvaviin volyymitarpeisiin sekä takaamaan toimitusvarmuus kaikissa tilanteissa, kertoo Atte Pesonen. (kuva: Uuden Scanian perässä kulkee tilanteen mukaan erilaisia ketjupurkavia hakeperävaunuja. Kuvan Laurellin valmistama 5-akselinen on hiljattain kunnostettu ja sillä on edessä vielä paljon kilometrejä.) ”Paras tridem-auto” Kaupat uudesta Scania hakeautosta tehtiin Hämeenlinnan Scanian automyyjän Ville Mamian kanssa ja asiakaspalvelupäällikkö Joonas Ruponen oli tärkeässä roolissa alustan onnistuneessa mitoituksessa. - Akseli- ja telivälit saatiin onnistumaan ihan nappiin napaperäisen telivetoisen auton käyttöä ajatellen. Tridem-akseli tuli aiempaa noin 15 senttiä kauemmaksi viimeisestä vetävästä akselista joten nyt voi ajaa tridemi ilmassa tarvittaessa täydelläkin kuormalla. Muutenkin tämä uusi Scania on paras tridem-auto millä itse olen ajanut ja samaa mieltä ovat kuljettajammekin, ilmoittaa Pesonen. Vertailupohjaa löytyy sillä Haketuspalvelu Pesosella on käytössä tälläkin hetkellä kaksi tridem-alustaista hakeautoa ja kolme autohakkuria: - Autohakkureissa etupyörät vetää ja tridem nousee ylös joten niillä pääsee maastossa melkein mihin vaan ja sieltä pois. Myös Scanian uusi Opticruise -vaihteisto saa Pesoselta kehuja: - Nyt laatikko vaihtaa joka tilanteessa hyvin ja nopeasti. Auton hakekori luottotoimittajalta Uuden Scanian ketjupurkavan hakekorirakenteen toteutti metsähakealan ratkaisuihin erikoistunut I. Laurell Oy tuotannossaan Urjalassa. - Laurell on ollut meillä aina ykköstoimittaja hakekoreissa ja -perävaunuissa puhuttiin sitten täysperistä tai puolikkaista. Kun siirrytään maantieltä metsäteille niin Laurellin rakenteiden kiertojäykkyys ja kulutuskestävyys on omassa luokassaan; ne on alusta saakka suunniteltu metsässä työskentelyyn. Laidat ei pullistele eikä pauku ja ketjupurkulaitteet ovat todella varmatoimisia. Yksityiskohdat on mietitty tarkkaan käyttäjän näkökulmasta optimaalisiksi esimerkkeinä erittäin hyvä haketuslippa samoin kuin peiton kääntölaitteet, sähkötyöt on tehty niin että ne kestää ja radiolaitteet on sijoitettu oikeisiin paikkoihin, luettelee Pesonen. Hyväkin kori tai perävaunu tarvitsee tietenkin huoltoa ja joskus laajempaa remppaakin. - Laurellin veljeksille kun soittaa niin vehkeet saa työn alle yleensä samantien ja tekeminen on aina laadukasta. Myös Urjalan sijainti on meidän autojen ajoreittien kannalta hyvä, toteaa Atte Pesonen. |