Valio lisää kaasuautojen määrää kuljetuslogistiikassaan18.01.2022 11.22
Vuoden 2022 alusta lähtien Seinäjoen meijeriin kuljetetaan maitoa uudella nesteytetyllä kaasulla eli LNG:llä kulkevalla kaasuautolla. Valio tavoittelee hiilineutraalia maitoa vuoteen 2035. Yksi monista keinoista päästä tavoitteeseen on pienentää kuljetuslogistiikan hiilijalanjälkeä. Valion tavoitteena on lisätä kaasulla kulkevien keräilyautojen määrää vuosittain. Valion mukaan viimeistään vuonna 2035 kaikki yhtiön kalusto kulkee uusiutuvilla polttoaineilla kuten biokaasulla, uusiutuvalla dieselillä, vedyllä tai sähköllä. Tällä hetkellä Valiolla on yhteensä viisi kaasulla kulkevaa maidon keräilyautoa, joista neljä kulkee kotien ja teollisuuden jätteistä tehdyllä nesteytetyllä biokaasulla. Yksi auto kulkee paineistetulla lantabiokaasulla ja tankkaa Vuorenmaan maitotilalla Haapavedellä. Valion käyttämät keräilyautot vaihdetaan 2–3 vuoden välein, joten nopeakin muutos ympäristöystävällisempään kuljetuskalustoon on mahdollista. ”Valion jokainen maito- ja keräilyauto on liikenteessä lähes 24/7 ja niillä ajetaan noin 290 000 kilometriä vuodessa, mikä tekee Valion autojen määrällä yli 20 miljoonaa kilometriä vuodessa, kertoo Valion maidonkeräilystä ja kuljetuksista vastaava logistiikkapäällikkö Petteri Laine. Seinäjoella käyttöönotettu uusi maitoauto tankataan nesteytetyllä biokaasulla, joka valmistetaan teollisuuden sivuvirroista sekä yhdyskuntajätteestä. Se kerää noin 90 000 litraa maitoa vuorokaudessa 40:ltä Seinäjoen meijerin lähistöllä sijaitsevalta maitotilalta. Seinäjoen alueelle on tarkoitus tuoda lähivuosina enemmänkin biokaasulla kulkevia autoja. ”Vaikka kuljetusten osuus Valion tuottaman maidon hiilijalanjäljestä on noin 1,5 %, on logistiikan fossiilisten päästöjen vähentäminen tärkeää koko hiilineutraalin maitoketjun tavoitteen kannalta, sillä ajokilometrejä tulee paljon, kun maitoa haetaan noin 4 000 maitotilalta 12 meijeriin ja Valion monia tuotteita kuljetetaan ympäri Suomen”, Valion logistiikkapäällikkö Petteri Laine summaa. |