Koura ratkaisee kuormauksen sujuvuuden

17.01.2022 14.55

vta12.jpg

Puutavaranosturin käytössä vain koura koskettaa käsiteltävää materiaalia, joten sen ominaisuudet ovat ratkaisevia kuormauksen tehokkuudessa ja työnteon mukavuudessa. 

(kuva yllä: Palfinger Epsilon on tuonut markkinoille V-mallin uutuuskouran, minkä kehitystyössä ovat olleet keskeisessä roolissa suomalaiset puutavara-autoilijat.)

Vastatakseen suomalaisten asiakkaiden toiveisiin, maailman suurin puutavaranosturivalmistaja Palfinger Epsilon on tuonut markkinoille V-mallin uutuuskouran suosituimpaan 53-kokoluokkaan. Suomessa puutavaranosturi ja -koura joutuu jatkuvaan käyttötestiin sillä meillä kuormataan tiukoilla aikatauluilla Euroopan suurimpia yhdistelmiä, sääolosuhteet ovat haastavat ja kuormausta on muutenkin paljon mm. junaanajosta johtuen. 

- Asiakkailta on saatu palautetta miten kouraa voisi kehittää paremmaksi ja sen perusteella lähdimme viemään aikanaan projektia eteenpäin Palfinger Epsilonin tehtaan kanssa, kertoo VTA Tekniikka Oy:n jälkimarkkinointipäällikkö Jari Kossi.

Uuden V-mallin kouran kenttätestit aloitettiin Suomessa viime vuonna 2020 ja kun tuote oli hioutunut lopulliseen muotoonsa niin sen myynti starttasi nyt alkukesästä. 

- Protokourista saatu palaute oli todella kannustavaa. Palfinger Epsilon tekee kaikki tuotekehitysprojektit todella perusteellisesti eikä keskeneräisiä tuotteita oteta sarjatuotantoon. Siitä hyvänä esimerkkinä tämä V-sarjan kouran huolellinen kehityskaari minkä tuloksena asiakkaille on tarjolla nyt aivan loistava tuote ilman lapsentauteja, sanoo VTA Tekniikka Oy:n tuotepäällikkö Jussi Kanto.

vta22222.jpg

(kuva: Vesilahden Kuljetuksen käytössä on vuosimallin 2016 Palfinger Epsilon M12Z nosturi, minkä ominaisuuden muuttuivat vieläkin paremmiksi kun päähän asennettiin uusi V-mallin koura.)

Menee nätisti pinoon...

Uudessa Palfinger Epsilon FG53S-V kourassa on tehty useita rakenteellisia muutoksia, jotka eivät kaikki näy silmään mutta tuntuvat käytössä.

- Kouran sivuprofiili on muuttunut mikä estää puiden holvaantumisen ja ne rullaavat nätisti kouran pesässä, joten isossakin kourallisessa puut pysyvät siististi suorassa. Samoin leuankärkien muotoilu on uudenlainen, mikä parantaa erityisesti kouran pinoon menoa oleellisesti. Myös käytettyjä erikoisteräksiä on vahvistettu Epsilonin S-sarjan tyyliseksi mutta silti tarkkaan harkiten, joten ison kokoluokan kouran paino on saatu pidettyä alhaisena eli selvästi alle 300 kilossa, ilmoittaa Jari Kossi.

Kestävää tekoa

Palfinger Epsilon kourat ovat meilläkin kestävän kouran maineessa ja uusi V-sarjan malli on vieläkin lujempaa tekoa.

- Kaikissa kouramalleissa on hyvät helat ja holkitukset sekä tapit ja laakeroinnit. Valituissa komponenteissa laatu ja kestävyys on ykköskriteeri, puhuttiin sitten Epsilonin kourista tai koko nosturista, huomauttaa Jussi Kanto.

vta32.jpg

(kuva: Vesilahden Kuljetus Ky otti huhtikuussa 2021 käyttöön uuden Palfinger Epsilon FG53S-V kouran. Kuvassa VTA Teknikka Oy:n Jari Kossi (oik.) keskustelee kuljetusyrittäjä Mauri Halisevan kanssa kouraan tehtyjen rakennemuutosten postiivista vaikutuksista kuormaustyöhön.)

Yli puolen vuosisadan kokemus nostureista

Vesilahden Kuljetus Ky on Narvan kylässä eteläisellä Pirkanmaalla kotipaikkaansa pitävä yritys jolla on puunajossa yli kuuden vuosikymmenen perinteet.

- Isäni Olavi ajoitti kuljetustoiminnan 50-luvun puolella ja puuta kuljetettiin jo silloin Austinin ja piikkinokka-Mersun lavalla. Sitten ajoon tuli Kontio-Sisuja ja kuormanteko muuttui oleellisesti 60-luvulla kun Jyry-Sisuun saatiin Joutsalainen nostin. Siitä lähtien olemmekin olleet puutavaranostureiden ja kourien kanssa tekemisissä, joten monenlaisia kehitysvaiheita on matkan varrella nähty, kertoo kuljetusyrittäjä Mauri Haliseva.

Tänä päivänä Vesilahden Kuljetus ajaa puuta yhdellä yhdistelmällä Metsä Groupille Vesilahden ja Nokian alueilta.

- Tukki kulkee Renkoon, Vilppulaan, Kyröön, Karinaisiin ja Merikarvialle kun taas kuitupuu Raumalle ja kasvavassa määrin junaan - joskus heitetään keikka Kirkniemeenkin. Tässä meidän alueella ei enää ole jäljellä puuta käyttäviä laitoksia, joten lähimmätkin keikat ovat yli sataa kilometriä suuntaan. Toki junaan kun ajetaan niin siirtomatkat ovat paljon lyhyempiä. Nosturin käyttöä on todella paljon sillä asemallakin puut puretaan auton nosturilla, sanoo Haliseva.

vta42.jpg

(kuva: V-mallin kourassa leuankärkien muotoilu on uudenlainen, mikä parantaa erityisesti kouran pinoon menoa oleellisesti.)

Ennakkoluulot osoittautuneet turhiksi

Vesilahden Kuljetuksen parin vuoden ikäiseen Scania R650 auton mittarin kertyy vuodessa noin 160 000 kilometriä. Perässä kulkee Jykin kärry, päällerakenteet on Alucarin tekemät ja nos- turina Palfinger Epsilon M12Z.

- Ajamme autoa kahdessa vuorossa kuljettaja Jari Viikarin kanssa. Vuonna 2016 hankittu Palfinger Epsilon on ollut kaikin puolin hyvä nosturi vaikka täytyy myöntää että ennakkoluuloja itävaltaismerkkiä kohtaan olikin, mutta ne ovat osoittautuneet täysin turhiksi, tunnustaa Haliseva ja jatkaa:

- Hydraulinen esiohjaus on aivan ehdoton asia, sillä vivut ovat köykäiset ja mukavat käyttää. Valoisa ohjaamo on asiallinen työpaikka eikä siellä ole mitään turhaa vaan kaikki tarpeellinen. Nosturin tekniikan kanssa ei ole ollut murheita ja VTA Tekniikan Pirkkalan pisteessä huollot hoidetaan tarkasti. 

vta66666666.jpg

(kuva: Myös kouran sivuprofiili on muuttunut mikä estää puiden holvaantumisen ja ne rullaavat nätisti kouran pesässä, joten isossakin kourallisessa puut pysyvät siististi suorassa eivätkä varise missään tilanteessa.)

Uusi V-mallin koura muutti kuormaamisen

Vaikka Z-mallin nosturi oli kaikin puolin hyvä niin Haliseva kaipasi siihen alkuperäistä tehokkaampaa kouraa.

- Nosturin mukana tullut 43 -koon koura oli ehkä vähän liian pieni meille mutta sen kestävyyden kanssa ei ollut mitään murheita. Kyselin viime keväänä VTA Tekniikalta paremmin pinoon menevää kouraa ja heiltä löytyi hetken testikäytössä ollut uusi V-sarjan Palfinger Epsilon FG53S-V koura heti käyttöön. Kun se vaihdettiin nosturin päähän niin kuormaaminen muuttui merkittävästi; nyt koura menee hienosti pinoon ja puut pysyvät suorassa kourassa eivätkä varise missään tilanteessa. Kouran rakenteen ja muotoilun kanssa on onnistuttu nyt todella hyvin, kehuu Haliseva. 

Uudenmallisella kouralla varustetulla M12Z nosturilla kuormaaminen on nyt aiempaa tehokkaampaa ja mukavampaa.

- Ja kun koura on pykälää suurempi niin aina ei tarvitse ahmia sitä aivan täyteen. Puut pysyvät hyvin kyydissä silloinkin kun käsitellään kuivaa kolmimetristä tavaraa ja leuat jäisivät vähän auki. Reilussa puolessa vuodessa kouralla on mätetty puuta jo paljon ja entistäkin vahvempirakenteisena se kestää varmasti todella pitkään kovaa käyttöä, kertoilee Mauri Haliseva.     

24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön

Siirry arkistoon »