West Coast Road Masters tekee työtä paremman tiestön eteen

06.01.2022 15:20

lappi1.jpg

Tiestön kunto puhuttaa paljon kuljetusalalla. Tärkeässä roolissa tieverkoston ylläpidossa on kantavuusmittaukset, joiden avulla pystytään määrittelemään teiden pohjan kunto ja suunnittelemaan tarvittavat korjaustoimenpiteet.

(kuva yllä: Pudotuspainolaitteella tehtävä kantavuusmittaus on nopea ja edullinen tapa varmistua kohteen kuormituskestävyydestä. Mittaustuloksista lasketaan laskentaohjelmistoilla tien kantavuus, jolloin samalla selviää rakenteen mahdolliset kantavuuspuutteet. Mitoitusohjelmistoilla lasketaan asiakkaan kantavuusvaatimuksen saavuttamiseksi tarvittava rakennekerroksen lisäämistarve. Kuvassa ollaan Lapin ruskamaisemissa tekemässä kantavuusmittauksia pudotuspainolaitteella metsäautotielle.)

West Coast Road Masters Oy on tiestöalan mittaus- ja konsultointipalveluita tuottava alan kokenut toimija. Yrityksen erikoisosaamista ovat kantavuusmittaukset, kunnossapidon alueurakoiden laadunvalvonta sekä erilaiset inventoinnit ja laboratoriopalvelut.

- Toiminta on vahvassa kasvussa ja olemme laajentaneet läsnäoloamme Porin ja Kouvolan toimipisteiden lisäksi nyt myös Tampereelle ja pääkaupunkiseudulle - toimimme nyt kentällä kuuden ammattilaisen voimin. Laajan yhteistyöverkostomme kautta pystymme palvelemaan lähes kaikissa tiestöllä tehtävissä mittauksissa ja inventoinneissa sekä esimerkiksi teollisuuden, tuulivoimaloiden, terminaalien, erilaisten rakennusalueiden jne. pohja-alueiden tutkimisessa. Pyrimme aina löytämään asiakkaan kannalta parhaimman ratkaisun vankan osaamisemme ja kokemuksemme avulla, kertoo yrittäjä Juha-Matti Vainio.

roadis2.jpg

(kuva: Rakennekerroskairaa käytetään katu- ja tiealueilla vaurioituneiden kohtien rakennekerrosten paksuuden ja materiaalien määrittämiseen sekä näytteenottoon. Kuvassa tehdään rakennekerroskairausta Kolarin keskustassa.)

Kehittynyttä tekniikkaa

West Coast Roadmastersilla on käytössä alan edistyksellisin mittaustekniikka.

- Kantavuusmittaukset tehdään pudotuspainolaitteilla, levykuormituslaitteilla ja Loadman-laitteilla, joita on tullut hiljattain käyttöömme useampi lisää ja tiiveysmittauksiin olemme hankkineet Troxler-laitteen. Tien rakennekerrokset tutkitaan kairalla ja päällystekerrokset poralla. Teemme lisäksi myös tie- ja katuverkkojen inventoinnit, siltojen kuntoarvioinnit sekä liikenteenohjaukset joissa käytössämme on mm. törmäysvaimenninvaunu. Näytteet analysoidaan Kivi-Labran Pank-hyväksytyssä kiviaineslaboratoriossamme Porissa, missä tehdään paljon myös geologisia tarkasteluja kiviaineisalueille ja kiviaineksille, sanoo Vainio.

roadis4.jpg

(kuva: Päällysteporaa käytetään katu- ja tiealueilla päällystenäytteen ottoon sekä näytteiden ottoon esimerkiksi betonista. Näytteenotto onnistuu myös talvella, esimerkiksi päällystekohteiden ennakkotutkimukset. Kuvassa tehdään päällysteporausta Oulussa.)

Paljon projekteja - tieverkon kunto huolettaa

Tämä vuosi on ollut West Coast Roadmasterilla positiivisen kiireistä aikaa.

- Esimerkiksi Kirri-Tikkakoski moottoriprojektissa olemme tehneet laajasti kantavuusmittauksia ja laadunvalvontaa samoin kuin Hämeenkyrön VT3 väyläprojektissa. Yksityisteiden perusparannusten suunnitelumittauksia tehdään koko ajan ja niiden pääsesongit ovat keväällä ja syksyllä, kun tierakenteissa on paljon kosteutta jolloin kantavuudet ovat heikoimmillaan. Samoin liikenteenohjaus järjestelyjä on ollut runsaasti eri puolilla Suomea samoin kuin päällysteporauksia ja tierumpujen kunnon mittauksia. Maamme tieverkoston kunto varsinkin alemmalla tieverkolla alkaa olla huolestuttavalla tasolla joten mittauksia ja kunnostuksia tarvittaisiin paljon enemmän että tieverkoilla voidaan liikkua raskailla yhdistelmillä tulevaisuudessakin, kommentoi Vainio.

kirri1.jpg

(kuva: Esimerkiksi Kirri-Tikkakoski moottoriprojektissa West Coast Roadmasters on tehnyt laajasti kantavuusmittauksia ja laadunvalvontaa.)

Palvelua teollisuudelle 

Tiestön lisäksi West Coast Roadmasters tarjoaa palveluitaan mm. teollisuudelle ja energiapuolen toimijoille.

- Tuulivoimapuistoja suunnitellaan ja rakennetaan paljon - yhtenä esimerkkinä Kalajoelle valmistuva suuri puistokokonaisuus missä olemme vahvasti mukana. Näissä projekteissa teemme pohjien kantavuusmittauksia rakennettaville tuulimyllyille sekä mittaamme niille johtavien olemassa olevien teiden kantavuutta, jolloin pystytään määrittelemään paljonko niitä joudutaan vahvistamaan että rakennusvaiheen logistiikka saadaan hoidettua kunnialla läpi. Teollisuuspuolen yksi viime aikojen mielenkiintoinen projekti oli Harjavallan suurteollisuuspuiston vuosihuollon valmisteluprojekti, missä teimme kantavuusmittaukset nostokentälle, kertoo Juha-Matti Vainio. 

19.01.2022 17:00Bensiinikäyttöisen auton voi muuttaa kaasu- tai etanolikäyttöiseksi - muuttamiseen voi hakea tukea Traficomilta
19.01.2022 13:20Valmet toimittaa automaation Baltian ensimmäiseen kotitalouksien ja kauppojen biojätteitä käsittelevään biokaasulaitokseen
19.01.2022 11:11Kuitupuun painomittauksessa on mahdollista käyttää nyt myös uusia sääperusteisia ennustemalleja
19.01.2022 9:40Uusi Suomen ennätys renkaiden kierrättämisessä
19.01.2022 8:00Eränkävijöiden hatut valokeilassa Suomen Metsästysmuseolla
18.01.2022 11:22Valio lisää kaasuautojen määrää kuljetuslogistiikassaan
18.01.2022 11:00Renault Groupin vuosi 2021 - Tavoitteena tuottavuus ja sähköistyminen
18.01.2022 10:12Rautajärven Konehuolto mukaan KESLA-autonostureiden huoltoverkostoon
18.01.2022 8:20Ponsse ja Epec perustavat tuotekehitysyksikön Turkuun
17.01.2022 14:55Koura ratkaisee kuormauksen sujuvuuden

Siirry arkistoon »