Volvo Carsin autonominen ajojärjestelmä Ride Pilot esitellään Kaliforniassa

06.01.2022 9:00

ajaavaan1.png

Volvo Cars esittelee asiakkailleen ilman valvontaa toimivan autonomisen ajamisen Ride Pilot -järjestelmän Kaliforniassa, USA:ssa.  

Käyttämällä perustanaan alan johtavia turvallisuusratkaisuja, jotka tuodaan markkinoille Volvon seuraavan sukupolven sähköautoissa, Ride Pilot pyrkii vapauttamaan asiakkaiden käyttöön enemmän aikaa ja tekemään Volvolla ajamisesta entistä nautinnollisempaa. 

Kun Ride Pilot on varmistettu turvalliseksi valtatiekäyttöön, sitä on tarkoitus tarjota lisäominaisuutena yhtiön tulevaan täyssähköiseen SUV-malliin. Tämä uusi Volvon lippulaivamalli paljastetaan myöhemmin tänä vuonna. 

Volvo aikoo asettaa uuden sukupolven autoissaan uusia standardeja turvallisuudelle automaattisten ohjelmistopäivitysten ja huipputeknisten anturien avulla. Ohjelmiston kehittää autonomisen ajamisen ohjelmistoyritys Zenseact yhdessä Volvon oman tiimin sekä teknologiakumppani Luminarin kanssa. Anturikokonaisuus koostuu yli kahdestakymmenestä anturista, kuten Luminarin huipputeknisestä Iris LiDAR -anturista, jotka toimivat saumattomasti yhdessä ohjelmiston kanssa.  

“Voimme ylpeänä ilmoittaa ensimmäisen aidosti ilman valvontaa toimivan autonomisen ajojärjestelmämme USA:n lanseerauksesta. Haluamme olla autonomisen ajamisen suunnannäyttäjä turvallisuudesta tinkimättä. Zenseactin uusi ohjelmisto sekä Luminarin LiDAR-tekniikka Volvon uudessa täyssähköisessä SUV-autossa ovat merkki uudesta aikakaudesta sekä Volvolle että ajoneuvoturvallisuudelle ja autonomiselle ajamiselle”, Volvon tutkimus- ja kehitystyöjohtaja Mats Moberg sanoo.

Vaikka tämä ohjelmisto- ja anturiyhdistelmä sekä sen mahdollistama turvallisuus ovat vakiona alusta asti Volvon tulevassa täyssähköisessä SUV-mallissa, itse Ride Pilot tulee asiakkaiden saataville vasta, kun se on läpäissyt Volvon perusteellisen varmistus- ja testausprotokollan. Tämä käsittää teknologian vahvistuksen turvalliseksi valtateillä ajettaessa vaihtelevissa olosuhteissa.  

Osana vahvistusprosessia Volvo testaa autonomisen ajamisen toimintoja maanteillä Ruotsissa yhdessä Zenseactin kanssa ja kerää tietoja ympäri Eurooppaa ja USA:ta. Tämän vuoden puoliväliin mennessä yhtiö aikoo aloittaa testit maanteillä Kaliforniassa*, missä ilmasto, liikenneolosuhteet ja säädökset tarjoavat suotuisan ympäristön autonomisen ajamisen käyttöönotolle. 

“Uuden turvallisuusstandardin luominen edellyttää perusteellista testausta ja vahvistusta, joka laajenee globaalille tasolle. Zenseactin ohjelmistolla on avainasema tässä uudessa standardissa ja työssämme onnettomuuksien vähentämiseksi”, Zenseactin pääjohtaja Ödgärd Anderson toteaa.  

Kun Ride Pilot on vahvistettu turvalliseksi ja saanut kaikki tarvittavat hyväksynnät, Volvon tavoitteena on ottaa järjestelmä ensin käyttöön Kaliforniassa ja sitten vähitellen muilla markkinoilla ja alueilla ympäri maailmaa. 

Ride Pilot -järjestelmä vapauttaa kuljettajien käyttöön aikaa, jonka voi käyttää muuhun toimintaan, kuten lukemiseen, kirjoittamiseen, työskentelyyn tai yhteydenpitoon. Toiminto tuo kuljettajat määränpäähän hyvin levänneinä ja vähentää henkistä rasitusta, jota ajamiseen voi liittyä varsinkin ruuhkissa. 

Nimi Ride Pilot viittaa siihen, mitä kuljettaja voi uudelta tekniikalta odottaa: kun auto ajaa itse, Volvo on vastuussa ajamisesta tarjoten kuljettajalle mukavuutta ja mielenrauhaa. 

Luminarin LiDAR-anturi täydentää viittä tutkaa, kahdeksaa kameraa ja kuuttatoista ultraäänianturia Volvon tulevassa täyssähköisessä SUV-mallissa. Vakioanturikokonaisuus tarjoaa luotettavaa havainnointia. Yhdessä jatkuvien automaattisten ohjelmistopäivitysten kanssa järjestelmä auttaa Volvoa saavuttamaan turvallisen autonomisen ajokokemuksen. 

“Luminarin visio on asettaa uudet standardit turvallisuudelle ja autonomiselle ajamiselle. Näemme tämän toteutuvan Volvon uudella alustalla. Volvon seuraavassa SUV-mallissa vakiovarusteena oleva Luminar-järjestelmä mahdollistaa maanteiden turvallisimman auton kehityksen”, Luminarin perustaja ja pääjohtaja Austin Russell sanoo. 

19.01.2022 17:00Bensiinikäyttöisen auton voi muuttaa kaasu- tai etanolikäyttöiseksi - muuttamiseen voi hakea tukea Traficomilta
19.01.2022 13:20Valmet toimittaa automaation Baltian ensimmäiseen kotitalouksien ja kauppojen biojätteitä käsittelevään biokaasulaitokseen
19.01.2022 11:11Kuitupuun painomittauksessa on mahdollista käyttää nyt myös uusia sääperusteisia ennustemalleja
19.01.2022 9:40Uusi Suomen ennätys renkaiden kierrättämisessä
19.01.2022 8:00Eränkävijöiden hatut valokeilassa Suomen Metsästysmuseolla
18.01.2022 11:22Valio lisää kaasuautojen määrää kuljetuslogistiikassaan
18.01.2022 11:00Renault Groupin vuosi 2021 - Tavoitteena tuottavuus ja sähköistyminen
18.01.2022 10:12Rautajärven Konehuolto mukaan KESLA-autonostureiden huoltoverkostoon
18.01.2022 8:20Ponsse ja Epec perustavat tuotekehitysyksikön Turkuun
17.01.2022 14:55Koura ratkaisee kuormauksen sujuvuuden

Siirry arkistoon »