Ennätykset uusiksi puun syötössä: vuodessa ajettu noin 8000 tuntia 8,5 vuoden ajan - puuta menee kouran läpi noin kolme miljoonaa kiintokuutiota vuodessa

05.01.2022 17:10

niko1.jpg

UPM:n Pietarsaaren sellutehtaalla puutavaran käsittelyssä Oy Adolf Lahti Yxpila Ab:n 24/7 operoimalla sähkökäyttöisellä Liebherr 954 High Rise -materiaalikäsittelykoneella oli ajettu syksyyn 2021 mennessä jo 67 500 tuntia kahdeksassa ja puolessa vuodessa. 

(kuva yllä: UPM:n Pietarsaaren sellutehtaalla operoiva Oy Adolf Lahti Yxpila Ab:n sähkökäyttöinen Liebherr 954 C High Rise -materiaalinkäsittelykone syöttää kaiken tehtaan tarvitseman puun kuorimon kautta haketukseen ja siitä selluksi. Vuodessa puuta käsitellään koneella noin kolme miljoonaa kiintokuutiota.)

Lukema on aivan uskomattoman kova, mikä antaa aika tarkalleen 8000 tunnin keskiarvon per vuosi. Joten kun vuodessa on 8760 tuntia niin kone ei juurikaan ole pakollisten huoltojen lisäksi ehtinyt pysähtyä.   

- Kyseessä on aivan varmasti yksi maailman eniten tunteja ajettu kone tällaisessa työssä, ellei jopa maailmanennätys, sanoo Oy Adolf Lahti Yxpila Ab:n kalustosta vastaava aluejohtaja Niko Miettinen.

niko2.jpg

(kuva: Kahdeksassa ja puolessa vuodessa Liebherr 954 C High Rise koneella on ajettu uskomattomat 65 000 tuntia.)

Ylittänyt kaikki elinkaariodotukset

Kun Liebherr 954 C High Rise saapui Pietarsaaren vuonna 2013 sille toki ennustettiin pitkää elinkaarta, mutta kone on ylittänyt odotukset todella reippaasti.

- Arvioimme investointia tehdessä että elinkaari olisi jotain 45-50 000 tuntia. Nyt on päästy jo parikymmentätuhatta tuntia sen yli ja koneen tarina vain jatkuu. Meille tulikin 2018 joulukuussa uusi täysin identtinen Liebherr pihaan mikä oli tilattu alkuperäisen käyttöikäennusteen mukaan mutta iskemätön kone saa edelleen odottaa töihin lähtöä. Sen vuoro hyökätä on vasta sitten kun nykyinen kone alkaa luovuttamaan, toteaa Miettinen.

niko4.jpg

(kuva: UPM:n Pietarsaaren puukentän valtavat pinot odottavat pääsyä Liebherr 954 C High Rise koneen käsittelyyn...)

Turhiin pysähdyksiin ei ole varaa

Hurjiin tuntilukuihin yltänyt Liebherr on ollut todella luotettava ja huoltoystävällinen.

niko6.jpg

- Eihän 8000 tunnin vuositahti melkein vuosikymmenen ajan ole mahdollista jos konetta joudutaan yhtään turhaa huoltamaan. Tällä kokemuksella voimme ilmoittaa että Liebherr 954 C High Rise on erittäin luotettava sekä sähkö- että hydrauliikkakomponenttiensa osalta. Teholtaan 280 kW sähkömoottorissa ei ollut mitään murheita ja Liebherrin omaa valmistetta olevat hydraulipumput vaihdettiin vasta 54 000 tunnin kohdalla, joten ne ovat kyllä aivan uskomattomia kestämään kovaa painetta ja kiivasta työsykliä. Kun puhutaan teräsrakenteista niin nekin ovat kestäneet jatkuvaa rasitusta, mikä kertoo oikeista materiaalivalinnoista, osaavasta suunnittelutyöstä ja korkeasta valmistuslaadusta. Melko alkuvaiheessa koneen alavaunua vahvistettiin ja muutettiin hieman mutta sen lisäksi ei puomeja tai muita osia ole juurikaan tarvinnut hitsailla. Adolf Lahden filosofiana on seurata jatkuvasti ja tarkistaa viikottain materiaalikoneiden rakenteet, joten pääsemme heti kiinni pieniinkin murtumiin tai saumojen repeilyyn, mikä estää suuremmat katastrofit. Vastaamme myös koneen huolloista itse omalla organisaatiollamme, toteaa Miettinen (kuva yllä).

niko3.jpg

(kuva: Oy Adolf Lahti Yxpila Ab:lle tuli 2018 joulukuussa uusi täysin identtinen Liebherr 954 C High Rise pihaan mutta iskemätön kone saa edelleen odottaa töihin lähtöä. Sen vuoro hyökätä on vasta sitten kun nykyinen kone alkaa luovuttamaan.)

Kouran läpi kolme miljoonaa kuutiota puuta vuodessa

Puunsyötössä Liebherr 954 C High Rise koneessa käytetään kahta erilaista kouraa kooltaan 2,5 m2.

- Molemmat Liebherrin valmistamat kourat tuli aikanaan koneen mukana joten ne ovat kestäneet jatkuvan mättämisen. Vuodessa koneen kouran läpi kulkee noin kolme miljoonaa kiintokuutiota puuta kuorittavaksi ja selluksi haketettavaksi eli yhteensä kourilla on käsitelty tähän mennessä jotain 25 miljoonaa kuutiota. Ns. tip-to-tip -mallinen ”kesäkoura” on käytössä suurimman osan ajasta ja jäätyneelle puulle käytetään puolittain läpi puristavaa kouraa. Huimista suoritteista huolimatta kouria ei ole paljon tarvinnut korjailla ja niillä käsitellään puuta vielä pitkään, uskoo Miettinen. 

niko5.jpg

(kuva: UPM:n Pietarsaaren sellutehtaan tarvitsemasta puusta suurin osa tuodaan kuorma-autoilla ja lähes yhtä paljon junilla - laivapuun osuus on noin 15 %.)

Katsastus joka vuosi

Haastatteluhetkeä edeltävällä viikolla hyvin palvellut Liebherr katsastettiin ja todettiin rakenteiltaan vaatimusten mukaiseksi:

- Tulkitsemme tämänkin koneen katsastusten osalta taittopuominosturiksi satamasäännöillä vaikka ollaankin tukkikentällä. Kerran vuodessa ulkopuolisen tahon eli Finn-Tarkastuksen Marko Yli-Koiviston ammattitaidolla suorittama katsastus lisää operoinnin turvallisuutta ja takaa osaltaan sen että kone on varmasti rakenteellisesti iskussa.

Elämä jatkuu...

Vaikka sähkökäyttöinen Liebherr 954 C High Rise materiaalinkäsittelykone on jo lunastanut kaikki sille asetetut lupaukset ja lyönyt tuntiennätykset, niin puomi liikkuu Pietarsaaressa edelleen yötä päivää syöttäen puuta sellutehtaaseen.

- Uskon että koneella päästään ainakin 70 000 tuntiin mutta jossain vaiheessa materiaalit vain väsyvät, jolloin otetaan kypärä pois päästä ja kumarretaan syvään hienosti tehtävänsä suorittaneelle koneelle. Siinä vaiheessa on vaikea ajatella sille enää kevyempääkään käyttöä vaan eiköhän sen elämä jatkuu uusien koneiden kierrätysmateriaalina. Toki olisi hienoa jos Liebherr haluaisi jotenkin hyödyntää ennätyksellisiin tunteihin yltäneen materiaalinkäsittelykoneen vaikka museo- tai messukäytössä, visio Niko Miettinen.  

19.01.2022 17:00Bensiinikäyttöisen auton voi muuttaa kaasu- tai etanolikäyttöiseksi - muuttamiseen voi hakea tukea Traficomilta
19.01.2022 13:20Valmet toimittaa automaation Baltian ensimmäiseen kotitalouksien ja kauppojen biojätteitä käsittelevään biokaasulaitokseen
19.01.2022 11:11Kuitupuun painomittauksessa on mahdollista käyttää nyt myös uusia sääperusteisia ennustemalleja
19.01.2022 9:40Uusi Suomen ennätys renkaiden kierrättämisessä
19.01.2022 8:00Eränkävijöiden hatut valokeilassa Suomen Metsästysmuseolla
18.01.2022 11:22Valio lisää kaasuautojen määrää kuljetuslogistiikassaan
18.01.2022 11:00Renault Groupin vuosi 2021 - Tavoitteena tuottavuus ja sähköistyminen
18.01.2022 10:12Rautajärven Konehuolto mukaan KESLA-autonostureiden huoltoverkostoon
18.01.2022 8:20Ponsse ja Epec perustavat tuotekehitysyksikön Turkuun
17.01.2022 14:55Koura ratkaisee kuormauksen sujuvuuden

Siirry arkistoon »