Citroën ë-Jumpy nousi myydyimmäksi täyssähköpakettiautoksi Suomessa

04.01.2022 18:00

ejumpy.png

Vuoden 2021 aikana täyssähköpakettiautojen markkina kasvoi Suomessa 163,6 %, täyssähköpakettiautojen osuuden oltua vuoden lopussa 2,63 % kaikista Suomessa myydyistä pakettiautoista.

Citroën ë-Jumpy on noussut nopeasti täyssähköpakettiautomarkkinan johtajaksi mallin oltua vuoden 2021 lopussa Suomen myydyin täyssähköpakettiauto 35,6 % markkinaosuudella. *) Ensimmäiset ë-Jumpyt saapuivat Suomeen vuoden 2020 lopulla.

Täyssähkö ë-Jumpyn menestys pohjaa täyssähköversion säilyttämiin, ammattilaiskäyttäjille tärkeimpiin ominaisuuksiin. Muun muassa akkujen järkevän sijoittelun ansiosta ë-Jumpyn käyttöominaisuudet vastaavat täysin mallin polttomoottoriversiota: markkinoiden paras jopa 6,6 m3 lastaustilavuus (XL-pituus), luokkansa paras 1000 kg:n vetomassa, 1,25 m pyöränkaarien väli sekä kuorman kantavuus aina 927 kg asti.

75 kWh akkupaketti on optimaalinen erilaisiin päivittäisiin jakelu- ja siirtymätarpeisiin 330 kilometrin toimintasäteellä (WLTP). Pikalatauksessa (100 kW asti) akku voidaan ladata nollasta 80 % varausasteeseen lounastauon aikana (45 min). 

”Saadut käyttökokemukset ovat osoittaneet että sähköpakettiauto on myös Suomen olosuhteissa toimiva työkalu, joka palvelee eri toimialojen tarpeissa. Sähköinen käyttövoima tulee usein myös kokonaiskustannuksiltaan perinteisiä polttomoottoriversioita taloudellisemmaksi vaihtoehdoksi.”, kommentoi menestystä Auto-Bon Oy:n yritysmyyntijohtaja Panu Lahtinen.

Auto-Bon Oy:n toimitusjohtaja Markus Vuolle jatkaa: "Strategianamme on ollut toimia ei vain ajoneuvojen toimittajana vaan neuvonantajana asiakkaidemme siirtymisessä päästöttömään liikenteeseen. Näin isossa muutoksessa on yrityksen kannalta tärkeää tehdä sekä ympäristölle että taloudellisesti järkeviä ratkaisuja. Näyttää siltä, että asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä palveluumme ja se on siivittänyt Citroënin myyntiä. Täyssähköisten hyötyajoneuvojen valikoima sekä valtion myöntämä hankintatuki tulevat edesauttamaan suunnan jatkumista. Pakettiautojen siirtymisellä päästöttömään liikenteeseen on suhteellisesti merkittävästi suurempi vaikutus kuin henkilöautoliikenteellä; esimerkiksi kaupungeissa tapahtuvan pakettiautoliikenteen tuottaman typen oksidipäästöt ovat kolminkertaiset autokantaan nähden" 

*) Lähde: Liikenneasioiden rekisteri, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom

19.01.2022 17:00Bensiinikäyttöisen auton voi muuttaa kaasu- tai etanolikäyttöiseksi - muuttamiseen voi hakea tukea Traficomilta
19.01.2022 13:20Valmet toimittaa automaation Baltian ensimmäiseen kotitalouksien ja kauppojen biojätteitä käsittelevään biokaasulaitokseen
19.01.2022 11:11Kuitupuun painomittauksessa on mahdollista käyttää nyt myös uusia sääperusteisia ennustemalleja
19.01.2022 9:40Uusi Suomen ennätys renkaiden kierrättämisessä
19.01.2022 8:00Eränkävijöiden hatut valokeilassa Suomen Metsästysmuseolla
18.01.2022 11:22Valio lisää kaasuautojen määrää kuljetuslogistiikassaan
18.01.2022 11:00Renault Groupin vuosi 2021 - Tavoitteena tuottavuus ja sähköistyminen
18.01.2022 10:12Rautajärven Konehuolto mukaan KESLA-autonostureiden huoltoverkostoon
18.01.2022 8:20Ponsse ja Epec perustavat tuotekehitysyksikön Turkuun
17.01.2022 14:55Koura ratkaisee kuormauksen sujuvuuden

Siirry arkistoon »