Citroën ë-Jumpy nousi myydyimmäksi täyssähköpakettiautoksi Suomessa

04.01.2022 18.00

ejumpy.png

Vuoden 2021 aikana täyssähköpakettiautojen markkina kasvoi Suomessa 163,6 %, täyssähköpakettiautojen osuuden oltua vuoden lopussa 2,63 % kaikista Suomessa myydyistä pakettiautoista.

Citroën ë-Jumpy on noussut nopeasti täyssähköpakettiautomarkkinan johtajaksi mallin oltua vuoden 2021 lopussa Suomen myydyin täyssähköpakettiauto 35,6 % markkinaosuudella. *) Ensimmäiset ë-Jumpyt saapuivat Suomeen vuoden 2020 lopulla.

Täyssähkö ë-Jumpyn menestys pohjaa täyssähköversion säilyttämiin, ammattilaiskäyttäjille tärkeimpiin ominaisuuksiin. Muun muassa akkujen järkevän sijoittelun ansiosta ë-Jumpyn käyttöominaisuudet vastaavat täysin mallin polttomoottoriversiota: markkinoiden paras jopa 6,6 m3 lastaustilavuus (XL-pituus), luokkansa paras 1000 kg:n vetomassa, 1,25 m pyöränkaarien väli sekä kuorman kantavuus aina 927 kg asti.

75 kWh akkupaketti on optimaalinen erilaisiin päivittäisiin jakelu- ja siirtymätarpeisiin 330 kilometrin toimintasäteellä (WLTP). Pikalatauksessa (100 kW asti) akku voidaan ladata nollasta 80 % varausasteeseen lounastauon aikana (45 min). 

”Saadut käyttökokemukset ovat osoittaneet että sähköpakettiauto on myös Suomen olosuhteissa toimiva työkalu, joka palvelee eri toimialojen tarpeissa. Sähköinen käyttövoima tulee usein myös kokonaiskustannuksiltaan perinteisiä polttomoottoriversioita taloudellisemmaksi vaihtoehdoksi.”, kommentoi menestystä Auto-Bon Oy:n yritysmyyntijohtaja Panu Lahtinen.

Auto-Bon Oy:n toimitusjohtaja Markus Vuolle jatkaa: "Strategianamme on ollut toimia ei vain ajoneuvojen toimittajana vaan neuvonantajana asiakkaidemme siirtymisessä päästöttömään liikenteeseen. Näin isossa muutoksessa on yrityksen kannalta tärkeää tehdä sekä ympäristölle että taloudellisesti järkeviä ratkaisuja. Näyttää siltä, että asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä palveluumme ja se on siivittänyt Citroënin myyntiä. Täyssähköisten hyötyajoneuvojen valikoima sekä valtion myöntämä hankintatuki tulevat edesauttamaan suunnan jatkumista. Pakettiautojen siirtymisellä päästöttömään liikenteeseen on suhteellisesti merkittävästi suurempi vaikutus kuin henkilöautoliikenteellä; esimerkiksi kaupungeissa tapahtuvan pakettiautoliikenteen tuottaman typen oksidipäästöt ovat kolminkertaiset autokantaan nähden" 

*) Lähde: Liikenneasioiden rekisteri, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom

23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Liikevoitto jäi heikoksi
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
22.04.2024 8.55MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä
21.04.2024 12.00Uusiutuvan dieselin käyttö raidekuljetuksissa pienentää WISA-vanerien hiilidioksidipäästöjä neljänneksen
21.04.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
20.04.2024 17.00JENZ - synonyymi hakkurille on myös murskain

Siirry arkistoon »