B-K Karlqvist Ay: Ritiläauto on pitkän ajan investointi

02.01.2022 15:00

karl1.jpg

Metsäkoneiden koko on kasvanut viime vuosina entisestään, joten niiden kuljettamiseen tarvitaan oikeanlaiset ratkaisut. Porvoolainen B-K Karlqvist Ay päätyi uutta ritiläautoa valitessaan kotimaiseen Sisuun, jonka kyydissä kulkee tehokkaasti kotimaiset Ponsse metsäkoneet leimikolta toiselle.

(kuva yllä: B-K Karlqvist Ay:n kesällä 2021 ajoon ottama musta tyylikäs Sisu Polar Carrier 10x4 koneenkuljetusauto siirtämässä Sipoossa yrityksen Ponsse Buffalo ajokonetta leimikolta toiselle.)

Metsäkoneurakointi tuli mukaan Karlqvistien maatilatoimintaan jo 90-luvulla.

- Isä Bengt aloitti ajamaan ajokonetta muille yrittäjille kunnes vuonna 2007 hankittiin ensimmäinen oma kone, vuosimallin 1998 Ponsse Buffalo S16 kuormatraktori, jolla aloitettiin urakoimaan Södra Skogsreviretille. Tämä yhteistyö jatkuu hyvänä edelleen itäisellä Uudellamaalla Porvoo-Vantaa-Tuusula akselilla. Lisäksi teemme omia tonttihakkuita sekä muita erikoiskohteita pääasiassa Porvoon alueella yksityisille toimijoille, rakennusliikkeille ym. mikä tasaa perinteisen puunkorjuun kausivaihteluita. Meillä on hyvä yhteistyöverkosto näihin operaatioihin silloin kun tarvitaan metsureita, hakkureita tai muuta traktorikalustoa, kertoo Kim Karlqvist joka tuli mukaan yrittäjäksi 19-vuotiaana vuonna 2008.

karl7.jpg

(kuva: B-K Karlqvist Ay urakoi puuta Södra Skogsreviretille yhdellä metsäkoneketjulla itäisellä Uudellamaalla Porvoo-Vantaa-Tuusula akselilla. Kuvassa ollaan leimikolla Sipoossa.)

Metsäkoneurakoinnin lisäksi Karlqvistit pyörittävät edelleen viljetyilaa.

- Viljelemme noin sataa hehtaaria ja urakoimme saman verran, joten kyllä tässä tekemistä riittää. Isän ja minun lisäksi veljeni Johnny on mukana näissä hommissa ja nuorin veli Mathias on töissä metallialalla. Metsäkoneenkuljettajana töissä on lisäksi Robin Hurmerinta sekä yksi kuljettaja toiminimellä, sanoo Karlqvist.

karl3.jpg

(kuva: - Päädyimme ritiläautoinvestointia miettiessä uuteen autoon sillä kyseessä on investointi millä mennään toivottavasti ainakin seuraavat kymmenen vuotta. Mietimme ensin käytettyä mutta hyviä 5-akselisia ei oikein ole tarjolla ja niiden hintaero uuteen takuunalaiseen moderniin autoon on lopulta melko pien, sanoo Kim Karlqvist.)

Metsäkoneet päivitetään tasaiseen tahtii

Ensimmäinen harvesteri, Ponsse Beaver, hankittiin vuonna 2012.

- Sitten ketju vaihtui Ergoon ja Buffaloon - nyt on ajossa jo kolmas Buffalo ja toinen Ergo. Nykyiset koneet on tullut vuonna 2017 ja niillä on ajettu noin 9000 tuntia joten jossain vaiheessa alkaa olla taas niiden päivityksen aika. Tekniikka menee koko ajan eteenpäin eikä liian vanhoilla koneilla urakointi ole riittävän tehokasta. Myös kuljettajan työmukavuus nousee aina paremmalle tasolle kun koneet vaihtuu, pohdiskelee Karlqvist.

Metsäkoneiden lisäksi urakoidaan Volvo 140 kaivukoneella.

- Volvolla tehdään pääsääntöisesti talvella energiahakkuuta, pellonreunoja, tiereunoja, tonttihakkuuta, puistoja sekä kesällä kaivuuhommia, lisää Karlqvist.

karl4.jpg

(kuva: Sisussa saa kolme akselia ilmaan joten pitkärunkoinen 6550 mm perusakselivälinen auto on yllättävän ketterä varsinkin tyhjänä ajettaessa. Toista etuakselia painattamalla etuakselin voi ajaa huoletta ojan päälle - etuakseleiden väli on pitkä 2450 mm - ja nousevilla akseleilla saa riittävästi painoa vetäville, joten kiinnijäämisen riski on pieni talvella tai pehmeissä paikoissa.)

Uusi ritiliäauto oli järkevin ratkaisu

Kun metsäkoneurakointi alkoi aikanaan laajenemaan Karlqvistit hankkivat oman siirtoauton vuonna 2010. Ja kun leimikot ovat rannikolla usein melko pieniä niin koneita siirretään paljon joten oma kuljetusauto on ehdoton asia.

- Käytettyyn viisi vuotta vanhaan 4-akseliseen Sisu säiliöauton alustaan tehtiin ritilärakenne ja sillä ajettiin yli vuosikymmen ilman ongelmia. Nyt kun autossa alkoi olla mittarissa 800 000 kilometriä ja koneiden koon kasvaessa akselipainot alkoivat olla rajoilla niin päivittäminen tuli ajankohtaiseksi. Päädyimme uuteen autoon sillä kyseessä on investointi millä mennään toivottavasti ainakin seuraavat kymmenen vuotta - vuodessa autolla ajetaan jotain 20 000 kilometriä. Mietimme ensin käytettyä mutta hyviä 5-akselisia ei oikein ole tarjolla ja niiden hintaero uuteen takuunalaiseen moderniin autoon on lopulta melko pieni. Ja kun vanha Sisu pelasi moitteetta niin emme lähteneet merkkiä vaihtamaan. Muita päätöksen perusteita oli Sisun viisas rakenne tehtävään ja myös kotimaisuus painoi vaa- kakupissa, joten teimme kaupat uudesta 5-akselisesta Polar Carrierista Sisun Uudenmaan myyjän Juha Mutasen kanssa, kertoo Karlqvist.

karl5.jpg

(kuva: Kim Karlqvist siirtää yrityksen koneita Sisu Polar Carrierilla ja ajaa Ponsse Ergo harvesteria: - Sisu on jämäkkä auto maastossa ja maantiellä.)

Sisu on suunniteltu koneidenkuljetukseen

Tehdasvalmis Sisu Polar Carrier on alusta saakka suunniteltu koneiden kuljetukseen mikä näkyy monessa asiassa:

- Sisussa saa kolme akselia ilmaan joten pitkärunkoinen 6550 mm perusakselivälinen auto on yllättävän ketterä varsinkin tyhjänä ajettaessa. Ahtaiden metsäautoteiden lisäksi operoimme paljon kapeilla asfalttiteillä taajamissa, mitkä aiheuttaa haasteita lähinnä talvella. Kun muuten liukkaalla tiellä vois ajaa konetta pikkutietä pitkin perille, mutta päällysteen takia ei voida vaan pitää päästä kaikki mutkaiset ja jyrkät mäet lavetilla perille. Toista etuakselia painattamalla etuakselin voi ajaa huoletta ojan päälle - etuakseleiden väli on pitkä 2450 mm - ja nousevilla akseleilla saa riittävästi painoa vetäville, joten kiinnijäämisen riski on pieni talvella tai pehmeissä paikoissa. Jämäkkärunkoisessa Sisussa on perinteiset rautajouset mitkä sopii ritiläautoon mielestämme parhaiten eikä niissä ole huoltamista. 

karl6.jpg

(kuva: Uuden Sisu Polar Carrier koneenkuljetusauton ritilärakenteen on tehnyt kuhmolainen UM-Tuote. Mitoitus on onnistunut joten B-K Karlqvistin metsäkoneet ja välillä myös kaivukone istuvat hyvin kyytiin.)

Onnistunut ritilärakenne

Uuden Sisu Polar Carrier koneenkuljetusauton ritilärakenteen on tehnyt kuhmolainen UM-Tuote.

- Ritilä on kaikin puolin hyvin suunniteltu ja mitoitettu koneillemme optimaaliseksi vaikka toki aina joudutaan tekemään jotain kompromisseja. Sisun selkeä etu on myös siinä että ohjaamon takana on hyvin tilaa kun pumput, säiliöt ym. on viety rungolle joten koneiden etupään mahtumisen kanssa ei ole ongelmia. Ritilän toimintoja ohjaillaan kätevästi kaukosäätimellä ja meillä on tässä myös hydrauliset tasot, mikä mahdollistaa kaivukoneenkin siirtämisen. toteaa Karlqvist.

Kesän aikana Sisu on vakuuttanut ominaisuuksillaan ja näyttänyt että investoinnissa päädyttiin oikeaan ratkaisuun.

- Sisu on jämäkän hyvä ajaa niin maastossa kuin maantiellä ja nyt koneet siirtyvät turvallisesti työmaalta toiselle, päättää Kim Karlqvist.    

karl8.jpg

(kuva: Jonny Karlqvist ajaa perheyrityksen Ponsse Ergo harvesteria. Koneet pyörivät aika paljon kahdessa vuorossa.)

karl9.jpg

(kuva: Kuljettaja Robin Hurmerinta on ajanut B-K Karlqvistille ajokonetta kuuden vuoden ajan: - Ponsse Buffalo on väkivahva kuormajuhta, hän toteaa.)

19.01.2022 17:00Bensiinikäyttöisen auton voi muuttaa kaasu- tai etanolikäyttöiseksi - muuttamiseen voi hakea tukea Traficomilta
19.01.2022 13:20Valmet toimittaa automaation Baltian ensimmäiseen kotitalouksien ja kauppojen biojätteitä käsittelevään biokaasulaitokseen
19.01.2022 11:11Kuitupuun painomittauksessa on mahdollista käyttää nyt myös uusia sääperusteisia ennustemalleja
19.01.2022 9:40Uusi Suomen ennätys renkaiden kierrättämisessä
19.01.2022 8:00Eränkävijöiden hatut valokeilassa Suomen Metsästysmuseolla
18.01.2022 11:22Valio lisää kaasuautojen määrää kuljetuslogistiikassaan
18.01.2022 11:00Renault Groupin vuosi 2021 - Tavoitteena tuottavuus ja sähköistyminen
18.01.2022 10:12Rautajärven Konehuolto mukaan KESLA-autonostureiden huoltoverkostoon
18.01.2022 8:20Ponsse ja Epec perustavat tuotekehitysyksikön Turkuun
17.01.2022 14:55Koura ratkaisee kuormauksen sujuvuuden

Siirry arkistoon »