Uudistunut Isuzu D-Max: Takarivistä johtoportaaseen

28.10.2021 7.22

Isuzu1.jpg

Uudistunut Isuzu D-Max avolava-auto on nyt entistä turvallisempi ja taloudellisempi. Päivitetyn alustan ja entistä ripeämmin kytkeytyvän nelivetojärjestelmän myötä D-Max kiipeää kilpailijoidensa tasolle myös ajettavuuden osalta.  

(kuva yllä: Monipuolinen ja tilava Isuzu D-Max on ammattikäyttäjien suosiossa. Maahantuojan runsaasta lisävarustevalikoimasta löytyy lavakatteet, vanteet ja suojaraudat lähes kaikkiin tarpeisiin.)

Hyötyautovalmistaja Isuzun ainoaa kevyen puolen ajoneuvoa D-Max lava-autoa tarjotaan entiseen tapaan kolmena eri ohjaamopituusvaihtoehtona: Regular, Space Cab ja Double Cab. Näistä ensin mainittu on kaksiovinen ja viimeksi mainittu neliovinen vaihtoehto. Nyt koeajettava ja etuovien lisäksi puolipitkillä ns. kaappariovilla varustettu Space Cab on meillä selkeästi suosituin ohjaamovaihtoehto. Lavapituuksia on niin ikään kolme: 2345, 1835 ja 1571 mm. Laitakorkeutta on lavapituudesta riippuen 460-495 mm.

Kokonaismassaksi ilmoitetaan 3100 kg ja omamassat ovat 2000 kg kantimissa, joten kantavuutta jää kaikkiin vaihtoehtoihin reilun tonnin verran. Yhdistelmämassa on kuusi tonnia ja suurin vetopaino 3500 kg.

isuzu32.jpg

(kuva: Kojelaudassa ovat asiat kohdallaan. Mittaristossa on vältytty turhilta kikkailuilta ja säätimet sekä nappulat ovat selkeästi merkitty sekä sijoitettu pääsääntöisesti järkevästi. Säilytystiloja on reilusti ja langaton Apple Car Play on plussaa tässä luokassa.)

Tilava ja jämäkkä

Malliuudistuksessa ohjaamoon saatiin lisää tilaa ja tuotiin täysin uudet, aikasempaa tukevammat ja runsaammat säätövarat omaavat istuimet. Samalla kojelauta sekä mittaristo uusittiin ja säilytystilojen määrää ja tilavuuksia kasvatettiin. Runsaampien säätövarojen ansiosta entistä useampi kuljettaja löytää mieluisan ajoasennon Isuzun monitoimiohjauspyörän takana. Kuljettajan tueksi ja turvaksi Isuzu pakkasi D-Maxin täyteen kuljettajaa avustavia ja turvallisuutta kohentavia avustimia. Lisäksi turvatyynyjen määrää kasvatettiin. 

Onneksi useimmat avustimista, ainakin ne äänekkäimmin ja herkimmin ympäristön muutoksiin reagoivat saa hiljennettyä tai säädettyä vähemmän herkiksi. Koeajetun auton varusteisiin lukeutunut hätäjarrutusavustin ja jalankulkijoiden tunnistus reagoi vakioasetuksella kenties vähän turhankin aggressiivisesti ympäristön muutoksiin. 

Tilavasta ohjaamosta näkee suurten lasipintojen ansiosta kiitettävästi ulos. Lisäpisteet ansaitsevat tarvittaessa nappulasta auton kylkiin kääntyvät suurikokoiset sivupeilit. Myös auton kulmien arviointi on sujuvaa. 

Lisäksi Isuzu vahvisti auton erillisrunkoa ja hienosääti jousituksen tämän päivän vaatimustasolle. Uudistusta voi luonnehtia onnistuneeksi. Alusta toimii asiallisesti myös kuormatta ajettaessa, mikä ei ole itsestäänselvyys avolava-autolle. Ohjaus on auton lajityypille ominaiseen tapaan aliohjautuva eli rattia saa kääntää tavallista enemmän tiukoissa käännöksissä. Toisaalta ominaisuus on pelkkää plussaa maastoon mentäessä missä eteneminen on usein kiinni millintarkasta ohjauksesta. 

Sähköisesti ohjattu nelivetojärjestelmä kytkeytyy nyt havaittavasti aikaisempaa nopeammin, mikä tuo mielenrauhaa kulkuun vaativissa olosuhteissa. Myös automaattivaihteiston toimintaa on sujuvoitettu ja nopeutettu. Uudistukset vaikuttavat positiivisesti auton ajotuntumaan.

isuzu22.jpg

(kuva: Päivtyksessä Isuzu sai uudet istuimet ja lisää säätövaroja. Kaappariovien ansiosta puolipitkään Space Cab -ohjaamossa jää istuimien taakse kohtuullisesti tilaa vaikkapa työvaatteille. Tarjolla on myös neliovinen Double Cab -malli takaistuimilla tai ilman.)

Pakkopäivitys

Malliuudistuksessa Isuzu menetti yhden valttikorteistaan, sillä kiristyneiden päästömääräysten myötä D-Maxiin tuotiin urealiuosjärjestelmä haitallisten pakokaasupäästöjen pelkistämiseksi. Kustannusten säästämiseksi AdBlue-järjestelmä adaptoitiin jo muutama vuosi takaperin malliin tuotuun ja jo valmiiksi polttoainetaloudelliseksi todetun 1.9 litraisen turbodieselmoottorin yhteyteen. Päivitysten ansiosta 4-sylinterinen rivikone saa- tiin entistäkin polttoainetaloudellisemmaksi ja osin myös käytiääniltään hiljaisemmaksi; joskin niiden suhteen Isuzulla olisi edelleen hieman petrattavaa. 

Vaihteistovalikoimassa ovat tarjolla 6-portainen manuaali ja perinteinen automaattivaihteisto, niin ikään 6-vaihteisena. 

Rahalle vastinetta?

Isuzu D-Max on kautta historian jäänyt vähän taka-alalle suurten valmistajien määrittelemällä pelikentällä. Nyt kun D-Max on nostettu varusteiden ja ominaisuuksien osalta kilpailijoiden tasolle ja monet valmistajista näyttävät luopuvan lava-autojen tarjonnasta Euroopassa, näyttää Isuzun asema entistäkin vakaammalle. Tosin varustelutason nosto näkyy myös mallin hinnoittelussa: perusmallin hinta nousi malliuudistuksessa usealla tuhannella eurolla. Lisäpontta kaupantekoon antaa viiden vuoden takuu ja maahantuojan hiljattain hinnastoon lisäämät ja erikosvarustellut Black Edition kampanjamallit, joiden verolliset hintapyynnit lähtevät nyt alle 30 000 eurosta.    

18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille

Siirry arkistoon »