Iveco X-Way: Järkivaihtoehto puunajoon

20.10.2021 16.00

ivis12.jpg

Iveco tarjoaa tehokkaat ratkaisut kaikkiin kuljetustehtäviin - myös puutavaranajoon. Viime aikoina Ivecoja onkin toimitettu tasaiseen tahtiin puutavara-autoilijoille eri puolelle Suomea. Erityisesti uusi X-Way -malli on vakuuttanut ominaisuuksillaan mikä tietää hyvää myynnin kehitykselle...

(kuva yllä: Iveco X-Way alkaa olla tuttu näky puupinoillakin eri puolilla maata - kuvassa Kuljetus J & O-P Jokinen Ky:n tyylikkään punainen X-Way purkamassa kuormaa Oulaisten asemalla.)

Ivecon täysin uudistuneesta Way -kuorma-automallistosta löytyy erilaiset vaihtoehdot raakapuun kuljetuksiin. 

Maastoon ja maantielle tarkoitettu ”cross-over” malli X-Way on suosituin valinta 4-akselisen puutavara-auton alustaksi. Sitä on saatavilla kaikilla akselivaihtoehdoilla eli 2+2:na, trideminä ja trippelinä joko ratutajousilla tai peräpään ilmajousilla. Pitkällä yli 5 metrin akselivälillä kuormatilassa saadaan hyödynnettyä täydet kokonaispainot ja kyytiin sopii kaksi kolmosnippuakin. 2+2-akseliversiossa käytössä on liikkellelähtöavustin eli 2-akselin kevennys, jolloin painoa saadaan enemmän vetäville pyörille samalla kun kääntyvyys maastossa paranee. 

Maantiekuljetuksiin tarkoitettu S-Way malli on kevyt 3-akselisen siirtoauton alusta täysilmajousitettuna ja ei-ohjaavalla yksikköpyörätelillä. 6x2 akselisen siirtoauton voi rakentaa myös X-Waysta takailmajousisena. 

Ja jos puuautolta halutaan äärimmäistä maastokykyä niin legendaarisen Trakkerin korvaava T-Way on silloin oikea vaihtoehto. Se tulee olemaan jatkossa ykkösvaihtoehto myös koneenkuljetusautojen alustaksi.

ivis22.jpg

(kuva: Iveco X-Way on saatavilla kaikilla puunajossa käytettävillä akselivaihtoehdoilla eli 2x2:na, trippelinä tai trideminä - rautajousilla tai peräpään ilmajousituksella. Myös ohjaamovaihtoehtoja on useita - kuvassa korkea makuuohjaamo ON+ -mallisena mikä tarkoittaa sitä että ohjaamo ja etupuskuri on sijoitettu normaalia ylemmäs mikä parantaa metsäajon ominaisuuksia.)

Puuautomyynti kasvaa

Iveco-myyjänä alueillaan toimiva Niemi-Korpi Oy on keskittynyt yhä enemmän myös puutavara-autojen tarjoamiseen.

- Ivecolla on aivan loistavat vaihtoehdot puuauton alustaksi. Olemme myyneet hyvin 4-akselista X-Way mallia vääntävällä 570 hv moottorilla, mikä riittää mainiosti 76-tonnisten yhdistelmien vetämiseen kaikissa ajo-olosuhteissa. Asiakkaat ovat valinneet ajotehtävänsä mukaan joko tridemin, trippelin tai 2x2 akseliston, joihin kaikiin saadaan rakennettua toimiva kokonaisuus, kertoo Niemi-Korpi Oy:n Miika Niemi-Korpi.

Iveco -puuautojen parhaita myyjiä ovat Niemi-Korven mukaan olleet toimitetut autot:

- X-Way on vakuuttanut puunajon ammattilaiset ja kun kentällä niitä on jo aika mukavasti niin hyvä maine leviää isäntien keskuudessa, mikä on johtanut siihen että puutavara-autoilijat pitävät Ivecoa täysverisenä vaihtoehtona ja kysyvät niistä tarjouksia. Ehkä paras osoitus Ivecon sopivuudesta puunajoon on siinä että olemme myyneet lisää autoja myös samoille asiakkaille joilla sellainen on jo ajossa. Ja Ivecolla on erittäin hyvä maine myös metsäkoneyrittäjien keskuudessa, joille olemme viime vuosina toimittaneet useamman kymmentä F-Kone -ritiläautoa.

ivis5.jpg

(kuva: Ivecon sukulaisuus Ferrariin näkyy Kuljetus J & O-P Jokisen X-Wayssa...)

Toimiva konsepti

Vuoden aikana uusia Iveco puutavara-autoja on toimitettu Suomeen kymmenkunta, joista suurin osa on Niemi-Korpi Oy:n myymiä.

- Kun autoja on tilattu ja varusteltu jo runsaasti niin konseptista on tullut toimiva samalla kun yhteistyö niin Ivecon tehtaan kuin päällerakentajien, nosturitoimittajien ym. kanssa sujuu kitkattomasti, toteaa Jouni Niemi-Korpi.

Kun auton alustamalli on valittu niin asiakas päättää missä itse puuvarustelu tehdään.

- Teemme yhteistyötä kaikki- en varustelijoiden kanssa mutta varasto- ja esittelyautot on tullut viime aikoina RIIKO-päällerakenteilla. Tarkoituksena on jatkossakin saada varastoon ainakin yksi X-Way puutavara-auto nopeisiin toimituksiin ja maahantuojalla on tällä hetkellä varustelussa uusi X-Way puuauto mitä on mahdollisuus koeajaa loppuvuoden aikana, ilmoittaa Miika Niemi-Korpi. 

ivis32.jpg

(kuva: Uusi elokuun lopulla 2021 ajoon otettu Iveco X-Way on vakuuttanut veljekset Jari (oik.) ja Olli-Pekka Jokisen heti alkukilometreistä lähtien erityisesti voimansiirron ja moottorin osalta.)

Vakuuttanut puunajon ammattilaiset

Iveco X-Waylla puuta ajavat ammattilaiset kehuvat laajasti auton ominaisuuksia.

- Korkealla maavaralla varustettu vahvarunkoinen Iveco on aina ollut etevä menijä maastossa ja X-Way ei tee siinä poikkeusta vaikka on mukava ajaa myös maantiellä. Automaattivaihteisto saa kiitosta erityisesti siitä että tarjolla on tarpeeksi pientä pykälää vaikeisiin paikkoihin. Ja Ivecossahan on tunnetusti todella paljon kääntyvä etuakseli, mikä auttaa tukkijunan sompailua ahtaissa kääntöpaikoissa. Olemme toimittaneet X-Way puuautot pääosin ON+ -mallisena mikä tarkoittaa sitä että ohjaamo ja etupuskuri on sijoitettu normaalia ylemmäs mikä parantaa metsäajon ominaisuuksia. Ohjaamovaihtoehtoja löytyy kaikkiin tarpeisiin mutta suosituin on ollut korkea makuuohjaamo mikä on todella viihtyisä ja korkeatasoisesti varusteltu työpaikka, sanoo Jouni Niemi-Korpi. 

Muita syitä Iveco X-Way puutavara-auton suosion kasvussa ovat luotettavuus, alhainen polttoaineenkulutus sekä järkevä hankintahinta. 

- Asiakkailta saadun palautteen perusteella 76-tonnisten yhdistelmien keskikulutus on hieman päälle 60 litraa sadalla kilometrillä - mihin toki vaikuttaa ajo-olosuhteet - mutta jossain siellä ollaan mikä on hyvä lukema mihin tahansa merkkiin verrattuna. Ja hankintahinta on varmasti kohdillaan joten jos olet uutta puuautoa miettimässä niin kannattaa todella kysyä tarjous - uskon että yllätyt positiivisesti, vihjaa Miika Niemi-Korpi. 

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin

Siirry arkistoon »