Kuljetus J.T. Raukolan Scania R770: Tyylillä tukkipinolle

18.10.2021 18.00

raukola1.jpg

Kuljetus J.T. Raukola Oy Tuuloksesta otti heinäkuussa ajoon upeaksi viimeistellyn Scania R770 8x4 puutavara-auton. Komean ulkonäön lisäksi auto on harkiten suunniteltu työtehtäväänsä sopivaksi.

(kuva yllä: Kuljetus J.T. Raukola Oy:n uusi sinivalkoinen Scania puutavara-auto on näyttävä ilmestys kesäisellä metsätiellä.)

Juha Raukola aloitti kuljetusyrittäjänä vuonna 2001 mutta sitä ennen oli kertynyt jo paljon kokemusta kuljettajan roolissa.

- Olen ajanut yhdistelmiä vuodesta 1990 lähtien; ensin jyväautoa ym. ja sitten menin vuosikymmenen lopulla Toukovalkaman Kallelle puunajoon. Yrittäjäksi lähdin uuden vuosituhannen alussa ja autona oli Mäkipään Kaukolta käytettynä ostettu Volvo 470 millä ajoin paperia, sellua ja lankkua - ensimmäinen uusi auto viirusilmä-Volvo tuli vuonna 2003. Kun Raution Pekka kyseli talvella 2006 mukaan Kuljetusliike H & P Raution puunajorinkiin, päätin lähteä mukaan ja sain alle nope- alle aikataululla uuden Sisun. Homma lähti mukavasti matkaan ja hyvä yhteistyö jatkuu kun ajamme edelleen H & P Raution alla UPM:n puita. Kolmisen vuotta sitten poikani Miika (23-v.) tuli mukaan omistajaksi yritykseen ja ajamme yhdellä autolla kahta tuuria. Keräämme puut Lammi-Janakkala-Tuulos alueelta: tukki menee Renkoon, Raumalle ja Riihimäelle kun taas kuitupuun osoitteena on Korkeakoski, Kuusanniemi, Rauma ja Jämsänkoski - lisäksi tehdään myös junaanajoa. Keskimääräinen kuljetusmatkamme on hieman päälle 100 kilometriä, kertoilee Juha Raukola.

raukola3.jpg

(kuva: - Westcustom teki sisustan kokonaan uusiksi räätälintyönä ja TT Automaalaamo toteutti toiveet maalauksen osalta. Kokonaisuudesta tuli tyylikkään näyttävä vaikka tärkeintä on tietenkin että auto on työtehtäväänsä rakennettu, sanoo Miika Raukola.)

Scanian palvelu vakuutti ostopäätöksessä

Vuonna 2008 Raukolan puu-Sisu vaihtui uuteen Mercedes-Benziin ja siitä alkoikin 13 vuotta kestänyt saksalaismerkin aika.

- Yhteensä Mersuja oli kolme ja nyt päädyimme Miikan kanssa investoinnissa uuteen Scaniaan. Merkittävä asia päätöksessä oli hyvät kokemukset Scanian palvelusta. Meillä oli puolisen vuotta vuokralla Scania puutavara-auto ja huomasimme että Hämeenlinnassa huollot hoidetaan vauhdilla eikä varaosia ole ylihinnoiteltu. Hyvänä esimerkkinä se kun vuokra-Scaniasta meni kytkin niin soitimme huoltoon kello 10, auto saatiin Hämeenlinnaan puolen päivän aikaan ja olimme takaisin ajossa samana iltana yhdeksältä. Kytkinremontissa ei siis mennyt viikkoa vaan alle työpäivä eikä siitä tullut euroakaan lisälaskua vuokran päälle, kehuu Raukola.

Positiivinen palvelukokemus johti siihen että Raukolat tekivät kaupat uudesta trippelitelisestä Scania R770 8x4 puutavara-autosta Hämeenlinnan myyjän Ville Mamian kanssa.

- Toki päätökseen vaikutti myös se että uusi Scania on kaikin puolin edistyksellinen auto ja tehty skandinaavisiin ajo-olosuhteisiin. Ja tosi hyvä juttu on järkevänhintainen Scanian Vabis -huoltosopimus, mihin kuuluu aivan kaikki muu paitsi renkaat, polttoaine ja vakuutukset 4 vuoden / 800 000 kilometrin aikana. Meillä puutavara-autoon tulee noin 200 000 kilometriä vuodessa, joten vaihtoaikataulu sopii nätisti huoltosopimukseen, sanoo Raukola.

Ensimmäiset viikot uuden Scanian ohjaimissa ovat osoittaneet, että auto on myös erittäin hyvä ajaa:

- Täysilmajousinen alusta on nautinnollinen maantiellä ja pelaa myös maastossa. Ja V8 moot- torissa riittää vääntöä pahimpiinkin paikkoihin eikä 76-tonnin kokonaismassa tunnu raskaalle mäkisilläkään teillä. Ensimmäisen kuudentuhannen kilometrin keskikulutus on ollut 54,5 litraa / 100 km mikä on aika hyvä tulos uudenkankealta autolta vielä kun lastauksen kanssa on mennyt paljon aikaa sähköohjattuun nos- turiin totutellessa.

raukola2.jpg

(kuva: Puut siirtyy kyytiin tehokkaasti uudella sähköohjatulla Loglift 125S nosturilla. Päällerakenteet ovat Alucarin ja pankkoina Exte A7 - kevyttä alumiinia löytyy myös Alcoan vanteista.)

Tehtävään varusteltu

Uuden Scanian puutavaravarustelun teki Alucar ja pankkoina on Exte A7:t; keveyttä tuovaa alumiinia löytyy lisäksi Alcoan vanteista.

- Nosturissa merkki pysyi edelleen Logliftina mutta kaikki muu menikin uusiksi: aiemmin meillä on ollut aina avokoneita 2-vipuohjauksella ja edellisin oli Z-mallinen, kun nyt tähän uuteen suorapuomiseen Loglift 125S -malliin otettiin X-Cab ohjaamo ja sähköohjaus Olsbergin digiventtiilillä. Kaupat tehtiin Hiabin Janna Wolinin kanssa mukavassa hengessä ja asennus hoitui Raisiossa ammattitaidolla. Ensimmäiset kuormat on ollut opettelua sähköohjaukseen mutta kyllä se on nykypäivää kun ei tarvi vipuja voimalla repiä. Vaakana on Intermercato mikä vakuutti jo aiemmassa nosturissa, toteaa Raukola.

raukola5.jpg(kuva: - Sähköohjaukseen ja ohjaamoon alkaa jo pikku hiljaa tottua, toteaa Miika Rahkola.)

Loppuvuoteen saakka uuden Scanian perässä kulkee vielä hyvin palvellut Weckmanin 5-akselinen perävaunu mutta sitten se päivittyy uuteen:

- Heinolasta valmistuvassa vaunussa on etupään lyhennetty rakenne hieman erilainen totutusta. Silti kuormatila on 10,8 metriä pitkä ja vaunun paino jää alle seitsemään tonniin varustettuna ROR akseleilla joissa ilmajouset ja levyjarrut, Exte A10 alumiinipankoilla ja Alcoan alumiinivanteilla.

Sopivasti tuunattu

Ennen päällerakentamista ja nosturin asentamista Kuljetus J.T. Raukolan uuden Scanian ilme muuttui perusteellisesti niin päältä kuin ohjaamon sisältäkin.

- Jo edellinen automme oli nätisti maalattu suomen lipun väreihin ja muutenkin vähän tuunailtu mutta nyt halusin tehdä jotain persoonallisempaa. TT Automaalaamo toteutti toiveet maalauksen osalta ja Westcustom teki sisustan kokonaan uusiksi räätälintyönä. Loppuvarustelun hoiti Scanian Hämeenlinnan keskus ammattitaidolla. Kokonaisuudesta tuli tyylikkään näyttävä vaikka tärkeintä on tietenkin että auto on työtehtäväänsä rakennettu. Mutta mukava tämän näköisellä pelillä on töihin lähteä ja onhan se samalla yrityksemme käyntikortti, sanoo Miika Raukola.    

raukola4.jpg

(kuva: - Merkittävä asia ostopäätöksessä oli hyvät kokemukset Scanian palvelusta, toteaa Juha Raukola.)

23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Liikevoitto jäi heikoksi
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
22.04.2024 8.55MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä
21.04.2024 12.00Uusiutuvan dieselin käyttö raidekuljetuksissa pienentää WISA-vanerien hiilidioksidipäästöjä neljänneksen
21.04.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
20.04.2024 17.00JENZ - synonyymi hakkurille on myös murskain

Siirry arkistoon »